عایق بندی رطوبتی زیرزمین

زیرزمین‌ در ساختمان‌ ها، یکی از مستعد ترین قسمت‌ های ساختمان است که در معرض مستقیم نم و رطوبت قرار داشته و از این‌ رو عایق‌ کاری آن بسیار حائز اهمیت است. زیرزمین‌ ها به طور معمول برای انبار کردن وسایل استفاده‌ شده و به همین جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل آن ها بسیار مهم می باشد. همچنین اگر تمامی بخش‌ های زیرزمین شامل کف، دیوار ها و سقف به‌ طور کامل عایق بندی شوند، می‌ توانند در ذخیره انرژی و گرمای ساختمانی نقش مهمی را ایفا کرده و سبب عدم اتلاف انرژی شوند. علاوه‌ بر آن زیرزمین‌ های فاقد عایق بندی رطوبتی نیز می‌ توانند در فصول سرما بسیار سرد شده و تا ۳۰ درصد از انرژی گرمایشی ساختمان را از بین ببرند. در فصل تابستان نیز نم و رطوبت از بخش بیرونی به فضای داخلی زیرزمین نفوذ کرده و آن را به یک سیاه‌چاله مرطوب و کپک زده تبدیل می‌ کند که می‌ تواند منجر به کپک زدن وسایل و همچنین خسارت به بدنه ساختمان در دراز مدت شود. 

عایق بندی رطوبتی زیرزمینعایق رطوبتی چیست؟ 

تمامی ساختمان‌ ها از بخش‌ های گوناگونی تشکیل شده و قسمت‌ هایی از آن همانند زیرزمین، پشت‌ بام، سرویس‌ های بهداشتی و حمام، آشپزخانه‌ ها، پی ساختمان و غیره در معرض همیشگی نم و رطوبت می‌ باشند. از این‌ رو جهت محافظت از ساختمان و جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت به ساختار آن، از عایق‌ های رطوبتی استفاده می‌ شود. عایق‌ های رطوبتی در واقع پوشش‌ هایی بسیار مقاوم و با دوام هستند که بر روی سطوح متفاوت اجرا شده و از سطح زیرین خود در برابر صدمات و آسیب‌ های محیطی محافظت می‌ نمایند. از جمله پوشش‌ هایی که جهت عایق بندی رطوبتی زیرزمین‌ ها نیز استفاده می‌ شوند می‌ توان به قیرگونی و ایزوگام ها اشاره نمود. تمامی عایق های رطوبتی نیز پس‌ از اجرا در قسمت‌ های متفاوت زیرزمین، پوششی بسیار یکپارچه و بدون درز را ایجاد کرده و قابل ترمیم و تعویض نیز می‌ باشند. از جمله ویژگی‌ های عایق های رطوبتی نیز می‌ توان به دوام و ماندگاری بالا، مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت و همچنین انعطاف‌پذیری آن‌ ها اشاره نمود. 

اهمیت عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین 

عایق بندی رطوبتی زیرزمین نیز همانند عایق‌ بندی شالوده ساختمان بوده و به‌ طور کاملاً یکدست و بدون درز انجام می‌ شود. در عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین نیز به‌ طور معمول از روش‌ قیرگونی و ایزوگام استفاده‌ شده و عایق‌ کاری را از بالا به پایین به‌ صورت قائم انجام می‌ دهند. همچنین مراحل انجام آن نیز کاملا تخصصی است و باید طوری انجام شود که هیچگونه نم و رطوبتی به داخل زیرزمین نفوذ نکند. 

مراحل عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین 

از جمله مراحل عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود: 

از بین بردن رطوبت 

یکی از مهم‌ ترین مسائل در رابطه با عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین، بر طرف نمودن تمامی نم و رطوبت موجود در زیرزمین است. زیرا وجود رطوبت در زیرزمین مشکلات بسیار زیادی را قبل‌ از نصب عایق های رطوبتی ایجاد کرده و وجود آن می‌ تواند سبب آسیب به عایق‌ بندی رطوبتی و دیوار های خشک شود. به‌ همین دلیل ابتدا تمامی رطوبت موجود در زیرزمین را از بین برده و پس‌ از گذشت ۴۸ ساعت در صورت عدم وجود رطوبت در فضا، می‌ توانید عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین را آغاز نمایید. 

اجرای عایق‌ بندی رطوبتی 

همان‌ طور که گفته شد، متداول‌ ترین عایق‌ های به‌ کار رفته در عایق بندی رطوبتی زیرزمین‌ ها، ایزوگام و قیرگونی می‌ باشد. عایق کاری رطوبتی در زیرزمین نیز به ۲ روش قابل انجام هستند. 

  • اولین روش برای مواقعی استفاده می‌ شود که خاک زیرزمین کاملاً سست بوده و عمق آن نیز بسیار زیاد می‌ باشد. در این روش، عایق‌ بندی رطوبتی به‌ صورت افقی در زیر دیوار های زیرزمین آجر شده و پشت آن نیز پس‌ از اتمام دیوار سازی زیر زمین، توسط ملات سیمان پوشش داده می‌ شود. در هنگام عایق بندی رطوبتی زیرزمین در این روش، به مسیر عبور لوله‌ های آب گرم نیز توجه نموده و از قرارگیری آن‌ ها در مجاورت عایق‌ های رطوبتی قیر جلوگیری نمایید. 
  • روش دوم عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین نیز برای مواقعی است که خاک اطراف زیرزمین سست نبوده و ارتفاع زیرزمین نیز بسیار کم می‌ باشد. در این روش نیز در مرحله اول تیغه محافظ به‌ طور کامل اجرا و سپس توسط ملات سیمان پوشش داده شده و عایق بندی رطوبتی قائم نیز بر روی آن اعمال می‌ شود. پس‌ از اجرای دیوار های زیرزمین بر روی آن نیز مراحل عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین به اتمام می‌ رسد.

مزایای عایق بندی رطوبتی زیرزمین 

از جمله مزایای عایق بندی رطوبتی زیرزمین می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت به داخل زیرزمین 
  • جلوگیری از بروز آسیب و خسارت به بدنه ساختمان 
  • مقاومت بالای عایق بندی رطوبتی در برابر آسیب‌ های محیطی 
  • دوام و ماندگاری بالای عایق‌ بندی رطوبتی  
  • قیمت مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه در مقابل خسارات جبران‌ ناپذیر وارد شده به ساختمان در صورت عدم عایق بندی مناسب 
  • پوشش‌ دهی کاملاً یکپارچه و بدون درز عایق های رطوبتی در زیرزمین 

هزینه‌ عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین  

هزینه‌ ی عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین بر اساس عوامل و فاکتور های گوناگونی متفاوت بوده و از جمله این فاکتور ها می‌ توان به زیرسازی زیرزمین، متراژ زیرزمین، تخصص تیم اجرایی، نوع عایق‌ بندی رطوبتی و غیره اشاره نمود. 


اینجا بخوانید: عایق رطوبتی قیری و موارد کاربرد آن

در پایان

شرکت ایزوگام سایوند در زمینه فعالیت‌ های عایق‌ کاری رطوبتی و ایزوگام دارای سال‌ ها تجربه بوده و تمامی عایق های رطوبتی خود را با کیفیت بسیار بالا به مشتریان عرضه می‌ کند. این مجموعه علاوه‌ بر عرضه عایق‌ های رطوبتی، خدمات نصب و اجرای آن‌ ها را نیز توسط تیم بسیار حرفه‌ ای و متخصص خود به مشتریان ارائه داده و از دیگر خدمات آن نیز می‌ توان به آسفالت، قیرگونی ، تعمیر پشت‌ بام‌ های قدیمی، عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین، عایق رطوبتی ایزوفیکس و غیره اشاره نمود. شما نیز می‌ توانید جهت اطلاع از هزینه عایق‌ بندی رطوبتی زیرزمین، با مجموعه سایوند توسط شماره تلفن های 09106884690 و 02632863166 تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

نوشتهٔ بعدی
آب‌ بندی سقف های مسطح
نوشتهٔ پیشین
آموزش تمیز کردن پشت بام ساختمان و نکات آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید