برای آب‌ بندی ساختمان، کدام عایق مناسب‌ تر است؟

عایق مناسب آب بندی ساختمان

انجام عایق بندی ساخت‌ و ساز و یا بازسازی یک ساختمان، یکی از مراحل بسیار مهمی است که به‌ طور حتم باید به‌ صورت اصولی انجام شود. در واقع می‌ توان گفت که عایق‌ کاری همراه با آب بندی ساختمان و شناخت عایق مناسب آب بندی ساختمان، گامی بسیار مهم و اساسی در ساخت یک خانه و یا ساختمان است که می‌ تواند علاوه‌ بر محافظت از ساختمان در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی، سبب صرفه‌ جویی در مصرف انرژی نیز شود. عایق‌ کاری و آب‌ بندی در یک ساختمان، در بخش‌ های متفاوتی همچون کف‌ ها، سقف‌ ها و همچنین دیوار ها در ضخامت ها و با اصول متفاوت انجام می‌ شود و با توجه به نیاز های هر سطح، از مواد عایق خاصی استفاده می‌ شود.

همچنین لازم به ذکر است که اکثر مصالح ساختمانی استفاده‌ شده در انواع ساخت‌ و ساز، تا حد بسیار زیادی در برابر جریانات سرما و گرما مقاوم هستند اما جهت افزایش مقاومت آن‌ ها و جلوگیری از صرف هزینه‌ های هنگفت برای تعمیرات و ترمیم و همچنین افزایش دوام ساختمان، از انواع عایق‌ کاری و آب‌ بندی به‌ کار برده می‌ شود.

در این مقاله قصد داریم تا با بهترین عایق های رطوبتی جهت آب‌ بندی ساختمان آشنا شده و هر کدام از آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آب‌ بندی ساختمان چیست؟

همان‌ طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، آب بندی یکی از مراحل بسیار مهم و اساسی در ساخت‌ و ساز ساختمان است و انجام اصولی آن در هنگام ساخت و یا بازسازی یک ساختمان بسیار حائز اهمیت است. اهمیت کاربرد آن نیز این است که در واقع آب‌ بندی ساختمان، از نفوذ آب حاصل از بارش باران و برف به داخل سازه جلوگیری نموده و علاوه‌ بر افزایش طول عمر ساختمان، سبب صرفه‌ جویی در مصرف انرژی نیز خواهد شد. فرآیند آب بندی در بخش‌ های متفاوتی از یک ساختمان انجام می‌ شود که مهم‌ ترین آن قسمت پشت‌ بام هر ساختمان است. از مواد و عایق های متفاوتی نیز برای آب بندی یک سازه به‌ کار برده می‌ شود که هر کدام با توجه به ترکیبات و مواد اولیه خود، دارای خواص و ویژگی‌ های مقاومتی بسیار متفاوتی با یکدیگر هستند. در حال‌ حاضر نیز اهمیت آب‌ بندی ساختمان‌ ها نسبت‌ به گذشته بسیار افزایش یافته و هرچه عایق رطوبتی از مواد اولیه باکیفیت‌ تر و مرغوب‌ تری برخوردار بوده و به‌ صورت اصولی در ساختمان اجرا شود، از صرف هزینه‌ های هنگفت برای ترمیم و تعمیر ساختمان جلوگیری کرده و سبب افزایش دوام و مقاومت سازه می‌ شود.

مناسب‌ ترین عایق رطوبتی برای آب بندی ساختمان

در آب بندی یک ساختمان به‌ ویژه در قسمت پشت‌ بام، از عایق های رطوبتی بسیار متنوعی استفاده می‌ شود که هر کدام دارای ترکیبات و خواص بسیار متفاوتی هستند.

از جمله چند عایق مهم و مناسب آب بندی ساختمان نیز می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

عایق رطوبتی ایزوگام

یکی از مناسب‌ ترین و رایج‌ ترین عایق‌ های رطوبتی به‌ کار رفته در آب بندی ساختمان، عایق‌ های رطوبتی ایزوگام است. این نوع از عایق های رطوبتی دارای ترکیباتی چون الیاف شیشه، پلی استر، قیر ۶۰_۷۰ درصد، مواد پلیمری، پودر تالک، فویل آلومینیومی و غیره هستند و در ابعاد و ضخامت‌ های استانداردی به بازار عرضه می‌ شوند. عایق‌ های رطوبتی ایزوگام با توجه به کاربرد خود در هر کدام از بخش‌ های ساختمانی جهت آب‌ بندی، دارای انواع تک لایه و دو لایه، روکش‌ دار و بدون روکش می‌ باشند و پس‌ از نصب و اجرا در محل، پوشش بسیار سخت و مقاومی را جهت جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت به سطح زیرین خود ایجاد می‌ کنند.

عایق رطوبتی قیر و گونی

یکی دیگر از عایق های مناسب آب بندی ساختمان به‌ ویژه پشت‌ بام، عایق رطوبتی قیر و گونی است. این نوع عایق همان‌ طور که از نام آن پیداست، ترکیبی از گونی و قیر بوده و به‌ دلیل خاصیت چسبندگی بسیار بالا، پس‌ از اجرا بر روی محل، پوشش مقاومی را ایجاد کرده و از نفوذ نم و رطوبت به داخل سازه جلوگیری می‌ نماید.

عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو

این نوع از عایق های رطوبتی، در دسته عایق‌ های بسیار مدرن شناخته می‌ شوند و پس‌ از اجرا بر روی بخش‌ های گوناگون ساختمانی، پوششی بسیار مقاوم و یکدست را ایجاد کرده و علاوه‌ بر افزایش مقاومت و دوام ساختمانی در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی همچون نفوذ آب، در برابر حریق و آتش‌ سوزی نیز بسیار مقاوم هستند و دوست دار محیط‌ زیست نیز می‌ باشند.

با توجه به توضیحات ارائه‌ شده در رابطه با مناسب‌ ترین عایق برای آب‌ بندی ساختمان، می‌ توان دریافت که هر کدام از عایق های رطوبتی دارای خواص، ویژگی‌ ها و ترکیبات متفاوتی جهت آب بندی ساختمان هستند و هر کدام نیز با توجه به فناوری و نوع نصب و اجرا، از قیمت و هزینه‌ های بسیار گوناگونی برخوردار می‌ باشند. بنابراین انتخاب عایق رطوبتی با توجه به نوع سازه و قدمت ساختمان و همچنین هزینه صرف‌ شده برای خرید و نصب و اجرا بسیار متفاوت است و بنابراین نمی‌ توان مناسب‌ ترین عایق را برای آب‌ بندی هر ساختمان مشخص نمود.

عایق رطوبتی پلیمری

در این روش از آب‌ بندی ساختمان، از عایق‌ های پلیمری به‌ عنوان پوششی مناسب جهت جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت به داخل سازه استفاده می‌ شود. این نوع عایق‌ ها علاوه‌ بر خاصیت آب بندی ساختمان، در برابر حرارت نیز بسیار مقاوم هستند و یکی از بهترین روش‌ ها جهت عایق‌ کاری رطوبتی سازه شناخته می‌ شوند.

عایق رطوبتی پلی اورتان

این نوع عایق رطوبتی به‌ طور معمول جهت عایق‌ بندی سطح پشت‌ بام ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود و علاوه‌ بر آن در بخش‌ های دیگر ساختمان نیز قابل کاربرد می‌ باشد. عایق های رطوبتی پلی اورتان پس‌ از نصب و اجرا بر روی سطح مورد نظر، پوششی کاملاً یکپارچه و بدون درز را ایجاد کرده و علاوه‌ بر پوشش‌ دهی ترک های سطح، در برابر بسیاری از مواد و روغن‌ ها نیز مقاوم هستند.

مزایای آب‌ بندی ساختمان

از جمله مزایای آب‌ بندی ساختمان با استفاده از بهترین و با کیفیت ترین عایق های رطوبتی، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش مقاومت ساختمان در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی
  • جلوگیری از نفوذ آب حاصل از بارش برف و باران به داخل سازه
  • افزایش مقاومت ساختمان در برابر خوردگی، فرسودگی، پوسیدگی و غیره
  • کاهش هزینه‌ های صرف شده برای تعمیر و ترمیم
  • سبب صرفه‌ جویی در مصرف انرژی
  • عدم وارد آمدن بار مرده به ساختمان
  • مقاوم در برابر اشعه یو وی و نور مستقیم خورشید
  • افزایش دوام و ماندگاری ساختمان

در پایان

شرکت ایزوگام سایوند، در زمینه ارائه خدمات عایق‌ کاری رطوبتی و ایزوگام، مشغول به فعالیت بوده و دارای سال‌ ها تجربه کاملاً حرفه‌ ای در این زمینه است. این مجموعه علاوه‌ بر ارائه خدمات عایق‌ کاری ایزوگام، خدمات دیگری نیز همچون قیرگونی، عایق رطوبتی ایزوفیکس، آسفالت، تعمیر پشت‌ بام‌ های قدیمی و غیره را نیز به مشتریان خود ارائه داده و شما عزیزان می‌ توانید جهت استفاده از خدمات عایق کاری این مجموعه، با شرکت سایوند تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشتهٔ بعدی
عایق رطوبتی پلیمری و کاربرد های آن
نوشتهٔ پیشین
انواع آسفالت و بررسی ویژگی‌ ها و کاربرد های هر یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید