عایق رطوبتی قیری و موارد کاربرد آن

یکی از جدیدترین عایق ‌های رطوبتی، عایق هایی هستند که از مواد قیری تشکیل شده‌ اند. عایق رطوبتی قیری یکی از روش‌ های مدرن و بسیار مورد توجه جهت عایق ‌بندی سازه‌ هایی چون سطح پشت‌ بام ‌ها بوده و بسیار مقاوم و بادوام هستند. مواد اصلی این عایق ‌های رطوبتی را قیر تشکیل می ‌دهد.

عایق رطوبتی قیری

عایق های رطوبتی قیری 

عایق‌ های رطوبتی به مواد ضد آبی گفته می‌ شود که بسیار مقاوم و بادوام در برابر نم و رطوبت بوده و در قسمت ‌های مشخصی از سازه نصب می‌ شوند. وظیفه اصلی عایق ‌های رطوبتی جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل سازه است. به ‌عنوان مثال در پشت ‌بام منازل از عایق‌ های رطوبتی مانند ایزوگام، قیرگونی و یا عایق ‌های رطوبتی قیری جهت جلوگیری از نفوذ آب حاصل از بارش باران و برف استفاده‌ شده و تمامی سطح پشت ‌بام را پوشش می ‌دهند.

قیر به ماده سیاه‌ رنگی گفته می ‌شود که آخرین ماده حاصل از تقطیر نفت در دمای ۳۸۰ درجه سانتی ‌گراد است. قیر از مجموعه‌ ای از هیدروکربن‌ های آلی با ترکیبات پیچیده‌ ای که از نفت خام حاصل می ‌شود تشکیل شده ‌است. عایق ‌های رطوبتی قیری براساس مواد تشکیل‌ دهنده به ۲ دسته تقسیم ‌بندی می‌شوند که در ادامه مطالب به بررسی هر یک از این دسته ها پرداخته و تمامی نکات مربوط به عایق‌ های رطوبتی قیری را مرور خواهیم کرد.

عایق رطوبتی قیری چیست؟

عایق ‌های رطوبتی قیری یکی از روش‌ ها و تکنولوژی ‌های بسیار پیشرفته‌ ای است که در صنعت ساختمان ‌سازی مورد استفاده قرار گرفته‌ است. این عایق‌ های رطوبتی نانو بر پایه آب بوده و بسیار سازگار با محیط‌ زیست هستند. همچنین از دیگر خصوصیات این عایق ‌ها می‌ توان به وزن سبک آن ‌ها، انعطاف‌ پذیری بالا، سرعت و سهولت در خشک شدن و سرعت‌ عمل در اجرای آن اشاره کرد.

 از عایق ‌های رطوبتی قیری می ‌توان برای عایق ‌بندی انواع سطوح افقی، عمودی و شیب ‌دار استفاده کرده که ازاین ‌رو بسیار مورد توجه معماران و سازندگان ساختمان ‌ها قرار گرفته ‌است. عایق‌ های رطوبتی قیری جهت عایق ‌بندی سرویس ‌های بهداشتی، عایق ‌بندی دور دودکش ‌ها، عایق ‌بندی سطح پشت ‌بام ‌ها، عایق ‌بندی کف آشپزخانه ‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این فناوری از عایق‌ های رطوبتی کاملاً ضدآب بوده و پس‌ از خشک شدن آن بر سطح سازه، پلیمری کاملاً ضدآب را تشکیل می‌ دهد.

انواع عایق ‌های رطوبتی قیری

عایق ‌های رطوبتی قیری‌ بر اساس مواد تشکیل‌ دهنده به ۲ دسته عایق رطوبتی اکسیده قیر مانند و عایق رطوبتی پلیمری تقسیم ‌بندی می‌ شوند.

  • عایق رطوبتی اکسیده قیر مانند

این نوع از عایق ‌های رطوبتی از قیر دمیده شده تولید شده و کیفیت و مرغوبیت آن ‌ها از عایق‌ های رطوبتی پلیمری کمتر می ‌باشد. همچنین ورز فلاکس عایق‌ های رطوبتی اکسیده از عایق ‌های رطوبتی پلیمری محدود تر بوده و به‌ همین دلیل دارای قیمت پایین ‌تری نیز می‌ باشند.

  • عایق ‌های رطوبتی پلیمری قیر مانند

عایق ‌های رطوبتی پلیمری با نام تجاری ورز فلاکس شناخته‌ شده و دارای یک پوسته ۴ میلی‌ متری از قیر اصلاح‌ شده با پلیمر SBS است. این عایق رطوبتی دارای یک‌ لایه تقویت‌ کننده پلی استر بوده و سطح خارجی آن توسط پودرهای معدنی و سطح داخلی آن جهت جلوگیری از چسبندگی نوارها در هنگام انبار کردن و جابجایی، با فیلم‌ های پلی ‌اتیلن و یا فیلم پلی پروپیلن پوشانده می ‌شود. از عایق ‌های رطوبتی پلیمری قیری جهت عایق‌ بندی دیوار حائل، سرویس‌ های بهداشتی، مخازن بتنی، پشت ‌بام‌ ها و همچنین عایق ‌بندی منبع ‌های آب استفاده می ‌شود.

نکات نصب عایق‌ بندی قیری

قبل از عایق ‌کاری سطوح توسط این نوع، بهتر است که جهت افزایش چسبندگی سطح موردنظر را از هرگونه آلودگی، کثیفی، زنگ‌ زدگی، چربی و غیره پا کرده و پس‌ از شستشوی کامل محیط، سطح را به ‌طور کامل خشک نمایید.

همچنین سطوح فلزی نیز باید قبل از شستشو توسط برس‌ های سیمی و سمباده های ضخیم مالش داده ‌شده تا از هر گونه ناخالصی تمیز و پاک شوند. پس‌ از طی این مراحل، یکی از اقدامات در آماده ‌سازی سطوح، استفاده از پرایمر است.

 اگر محیطی که قصد عایق‌ بندی آن را با عایق ‌های رطوبتی قیری خواهید داشت دارای رطوبت بسیار بالایی باشد مانند محیط‌ های دریایی، بهتر است جهت رنگ ‌آمیزی از پرایمر های رنگ نیز استفاده نمایید. پس‌ از طی این مراحل می ‌توانید رنگ ‌آمیزی را شروع کرده و تمامی سطح را عایق ‌بندی نمایید.

ویژگی ‌های عایق ‌های رطوبتی قیری

  • از عایق‌ های رطوبتی قیری می ‌توان جهت عایق ‌بندی سطوحی ازجمله سازه ‌های آهنی و فولادی و کف ‌های بتنی استفاده نمود.
  • عایق‌ های رطوبتی قیری به‌ صورت پیش‌ ساخته در دسترس بوده و به‌ همین دلیل نیازی به اضافه کردن رقیق ‌کننده و یا تینر نخواهند داشت که این ویژگی سبب می‌ شود که حد استاندارد محلول‌ های رقیق ‌کننده حفظ شود.
  • قدرت چسبندگی عایق‌ های رطوبتی قیری بسیار بالا بوده و پس‌ از خشک شدن، لایه ‌ای کاملاً ضدآب و با پایداری بالا را تشکیل می ‌دهد. همچنین طول عمر این عایق ‌ها بسیار بالا بوده و در مقابل از قیمت بسیار مقرون‌ به‌ صرفه ای برخوردار می ‌باشند.
  • این نوع از محصول را می ‌توان به دلیل قیمت مناسب آن‌ ها جهت عایق‌ بندی پروژه‌ های بسیار وسیع و گسترده نیز استفاده نمود. عایق ‌های رطوبتی قیری محصولی بسیار مناسب و باکیفیت جهت جلوگیری از رطوبت حاصل از نشت مایعات و همچنین بخارات حاصل از تبخیر سیالات به داخل سازه می ‌باشد.
  • عایق ‌های رطوبتی قیری دارای ترکیبات آلی فرار چندان بالایی نبوده و این در حالی است که سعی می ‌شود در تولید آن‌ ها مواد VOC یعنی مود آلی فرار آنها را به حداقل برسانند. ولی با توجه به برخی ساختارهای پیچیده ‌ای که در این مواد موجود است، در حد کمی با استفاده از ترکیب مقدار کمی از پلیمرهای رزین دار، مواد فرار را خنثی می ‌کنند.
  • سطح پوشش ‌دهی عایق ‌های رطوبتی قیری بسیار بالا و وسیع بوده به‌ طوری ‌که شما می ‌توانید با حداقل مقدار، یک مساحت حداکثری را رنگ ‌آمیزی کنید. اما در مقایسه، جهت عایق ‌بندی سطوح فلزی و همچنین سطح های بتنی مسطح و هموار، مقدار مصرف مساوی با ۱۰ مترمربع به‌ ازای هر لیتر محلول قیری است.
  • عایق‌ های رطوبتی قیری در کارخانجات در حجم‌ های متنوعی جهت پاسخ‌ گویی به نیازهای متفاوت ساختمان‌ سازی ساخته و تولید می‌ شوند. حجم تولید شده این عایق‌ های رطوبتی از مقادیر ۱ لیتری، ۲/۵، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ لیتری بوده که پس‌ از آماده‌ سازی روانه بازار جهت فروش می‌ شوند.
  • یکی دیگر از ویژگی ‌های عایق ‌های رطوبتی قیری، علاوه ‌بر خاصیت آب گریز بودن آنها، مقاومت شیمیایی بالای آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش UV است که به‌ خوبی و به‌ طور کامل انسجام و شکل اولیه خود را حفظ می ‌نمایند.
  • زمانیکه این عایق ها با پلیمرهای رنگی دیگر مخلوط و ترکیب می ‌شوند، به عایق ‌های رطوبتی همه‌ کاره تبدیل می ‌شوند که علاوه‌ بر کاربرد آنها در سطح زمین، می ‌توان از آنها جهت عایق‌ بندی سطوح زیرزمینی مانند خوردگی و فرسایش ناشی از رطوبت نیز استفاده نمود.

مزایای استفاده از عایق‌ های رطوبتی قیری

یکی از مزایای استفاده از عایق‌ های رطوبتی قیری، اجرای سرد آن‌ها است که بدون گرم کردن و اتلاف انرژی می‌ توان آنها را بر روی انواع سازه رنگ ‌آمیزی نمود. همچنین از دیگر مزایای این عایق ‌ها می ‌توان به غیر قابل‌ اشتعال بودن آنها، محافظت آنها از بتن در برابر سولفاته شدن در خاک‌ های شور، چسبندگی فوق ‌العاده بالا به سطوح مختلف، انعطاف‌ پذیری بسیار بالای این عایق‌ ها، کارایی راحت و آسان در هنگام نصب و اجرا، فاقد بوی ناشی از حلال‌ های نفتی، فاقد آلودگی و بسیار سازگار با محیط ‌زیست، امکان اجرا توسط قلمو، جارو و تی و جارو مویی اشاره کرد.

طول عمر ایده‌ آل عایق‌ های رطوبتی قیری با توجه به شرایط درست نگهداری از آنها و همچنین نحوه صحیح اجرای این عایق ‌های رطوبتی بین ۱۰ تا ۱۵ سال بوده و در بدترین حالت بین ۵ تا ۷ سال دارای دوام و طول عمر باشند. قیمت عایق‌ های رطوبتی قیری نسبت‌ به کیفیت این عایق‌ ها، نوع شرکت تولید کننده، وزن و ضخامت آنها متفاوت بوده و نمی ‌توان هزینه مشخص و دقیقی را برای آنها تعیین نمود.

شرکت ایزوگام سایوند، عرضه کننده و مجری انواع عایق‌ های رطوبتی در استان‌ هایی چون تهران و البرز بوده و دارای سال ‌ها فعالیت و سابقه در این حوزه می ‌باشد. شرکت سایوند علاوه‌ بر فروش عایق‌ های رطوبتی، خدمات نصب و اجرای آن ها را نیز به مشتریان خود ارائه داده و از بروزترین تجهیزات و تکنولوژی ‌های موجود جهت نصب عایق‌ های رطوبتی استفاده می نماید. شما می ‌توانید جهت اطلاع از قیمت انواع عایق ‌های رطوبتی توسط شماره‌ های موجود در سایت با این مجموعه تماس گرفته و با کارشناسان نصب ایزوگام در کرج سایوند در ارتباط باشید.

نوشتهٔ بعدی
چگونه می توان از نشتی سقف جلوگیری کرد؟
نوشتهٔ پیشین
مراحل نصب ایزوگام و اجرای ایزوگام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید