نکات مهم در اجرای قیرگونی ساختمان

نکات اجرایی قیرگونی

در حال‌ حاضر از مواد و متریال‌ های گوناگونی برای عایق‌ بندی بخش‌ های متفاوت ساختمان به‌ کار برده می‌ شود که هر کدام براساس ترکیبات خود، دارای ویژگی‌ ها و مشخصات گوناگونی هستند. عایق‌ بندی توسط قیرگونی، یکی از قدیمی‌ ترین و پرکاربرد ترین روش‌ های عایق بندی در قسمت‌ های متفاوت ساختمان به‌ ویژه پشت‌ بام است و با اجرای آن بر روی سازه، سطح کاملاً یکنواخت و بدون درز را ایجاد می‌ نماید. استفاده از قیرگونی برای عایق بندی ساختمان، یکی از ساده‌ ترین و قوی‌ ترین راه‌ حل‌ های عایق‌ بندی برای تمامی سازه ها است و قابل‌ اجرا برای مستحکم سازی تمامی بخش‌ های ساختمان در تمامی مناطق آب‌ و هوایی می‌باشد. در ادامه مقاله با نکات اجرای قیرگونی ساختمان با ما همراه باشید.

قیرگونی ساختمان چیست؟

قیرگونی یک ماده عایق بسیار رایج است که جهت پوشش دهی و محافظت از سازه‌ ها در برابر رطوبت، باد، برف، باران، آفات و سایر خطرات خارجی استفاده می‌ شود. به‌ طور معمول از قیرگونی برای زیرسازی در عایق‌ بندی ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود و علاوه‌ بر آن می‌ تواند به‌ عنوان پوشش اصلی نیز در قسمت‌ هایی از ساختمان‌ سازی همانند سرویس‌ های بهداشتی و حمام، آشپزخانه، سوله‌ ها، پارکینگ، گاراژ، پی و غیره مورد استفاده قرار گیرد. ماده اصلی تشکیل‌ دهنده این نوع عایق، قیر های معدنی، صنعتی و یا پودر قیر معدنی است و با یکسری ترکیبات دیگر، قابل‌ استفاده برای عایق بندی انواع سازه می‌ باشد. زمانی‌ که نصب و اجرای قیرگونی بر روی سازه به‌ درستی انجام شود، می‌ تواند طول عمر سازه را افزایش داده و سازه نیز بین ۱۰ تا ۲۰ سال نیاز به نگهداری و ترمیم نخواهد داشت.

مزایای قیرگونی ساختمان

از جمله مزایای استفاده از قیرگونی برای عایق بندی ساختمان، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

هزینه مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه

انتخاب قیرگونی برای عایق بندی ساختمان، می‌ تواند ارزان‌ ترین گزینه با توجه به سایر عایق های موجود در بازار باشد. استفاده از قیرگونی برای عایق بندی ساختمان، از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است و با قیمت ارزان و مناسب خود می‌ تواند گزینه عالی برای سازندگان باشد.

وزن سبک

قیرگونی علاوه‌ بر قیمت مناسب و ارزان، یکی از سبک‌ ترین عایق‌ های موجود در بازار نیز می‌ باشد. به‌ همین‌ جهت قیرگونی علاوه‌ بر قابلیت استفاده در سازه های بزرگ، بسیار مناسب برای سازه‌ های کوچک دارای ساختار ضعیف همانند سوله های چوبی سبک و یا ساختمان‌ های بیرونی است که تحمل وزن در آن‌ ها بسیار پایین است.

راحتی در نصب

یکی دیگر از مزایای استفاده از قیرگونی در عایق‌ بندی ساختمان، استفاده راحت از آن و نصب و اجرای بسیار آسان است.

ترمیم و تعمیر آسان

قیرگونی در عایق بندی سازه، از دوام و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است اما ممکن است با قرارگیری در برابر صدمات و آسیب‌ های احتمالی، دچار پارگی، سایش و یا آسیب شود. در صورت وجود هرگونه سوراخ و ترک بر روی قیرگونی، این عایق به‌ راحتی قابل ترمیم و یا تعمیر بوده و بدون نیاز به ابزار و تجهیزات بسیار پیشرفته و با هزینه‌ ای بسیار پایین به‌ راحتی قابل جایگزین است.

قابلیت تطبیق‌ پذیری

قیرگونی بر خلاف برخی از عایق های ساختمانی، به‌ راحتی قابل شکل دهی و فرم دهی است و مناسب برای پوشش دهی انواع سقف و سازه می‌ باشد. این بدان معناست که شما بدون توجه به پیچیدگی طراحی سازه، به‌ راحتی می‌ توانید از قیرگونی برای عایق بندی آن استفاده نموده و آن را در برابر آسیب‌ هایی چون نفوذ نم و رطوبت، حرارت و غیره مقاوم نمایید.

 قیرگونی

مهمترین نکات در مراحل قیرگونی ساختمان

اجرای قیرگونی ساختمان نیز همانند سایر مواد عایق، دارای مراحل و رعایت نکات بسیار مهمی است که از جمله این نکات می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

توجه به زیرسازی

یکی از نکات مهم در اجرای قیرگونی ساختمان، انجام زیرسازی مناسب در سازه است. عدم انجام زیرسازی مناسب قبل‌ از اجرای قیرگونی، می‌ تواند در کیفیت، دوام و طول عمر قیرگونی تأثیر بسیار مستقیم داشته و مقاومت آن را در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی بسیار کاهش دهد. بنابراین قبل‌ از اجرای قیرگونی بر روی سقف و یا قسمت‌ هایی از ساختمان همچون آشپزخانه، سرویس‌ های بهداشتی، حمام و غیره ابتدا تمامی ترک‌ ها و درز های موجود را به‌ طور کامل توسط سیمان و یا دوغاب پوشانده و پس‌ از خشک شدن آن و ایجاد سطحی کاملاً صاف و یکنواخت، شروع به اجرای قیرگونی نمایید.

توجه به اجرا در هوای آفتابی

اجرای قیرگونی در ساختمان نیز همانند اجرای ایزوگام، باید در شرایط آب‌ و هوایی کاملاً مساعد و آفتابی انجام شود. زیرا وجود باران و همچنین باد و طوفان، می‌ تواند به متریال قیرگونی آسیب رسانده و دقت و کیفیت کار را نیز بسیار کاهش دهد.

توجه به حذف گرد و غبار

پس‌ از انجام زیرسازی مناسب در سطح بستر، باید تمامی ذرات مزاحم همچون سنگ‌ ریزه، گرد و غبار، زباله و غیره را از روی سطح حذف کرده و پس‌ از تمیز کردن آن، شروع به قیر پاشی نمایید.

توجه به ضخامت قیر و پهن کردن اصولی گونی

در هنگام قیر پاشی بر روی سطح مورد نظر، دقت نمایید که ضخامت قیر در تمامی بخش‌ ها به طور کاملا یکسان باشد و از قیر نرم ۶۰۷۰ درصد استفاده نمایید. پس‌ از ریختن قیر بر روی سطح، شروع به پهن کردن گونی بر روی قیر نمایید. در هنگام پهن کردن گونی بر روی قیر، به مسیر آب راه‌ ها توجه نموده و آن‌ ها را به‌گونه‌ ای در کنار یکدیگر قرار دهید که دارای هم‌ پوشانی کافی برای جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت باشند.

توجه به نحوه قیر اندود کردن

در این مرحله از اجرای قیرگونی ساختمان، نوبت به قیراندود کردن گونی‌ ها می‌ رسد. در این مرحله با استفاده از قیر نرم ۶۰۷۰ درصد و قیر سفت، یک لایه با ضخامت‌ های یکسان بر روی گونی، قیر ریخته و به طور کامل سطح گونی را پوشش دهید.

نکات طلایی در اجرای قیرگونی

از جمله نکات طلایی در اجرای تمامی مراحل قیرگونی، می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در هنگام قیر پاشی بر روی سطح زیرسازی شده، از قیر ۶۰۷۰ درصد استفاده نموده و آن را با ضخامت یکسان بر روی سطح پخش نمایید
  • گونی ها را به‌ صورت هم‌ پوشانی بر روی یکدیگر قرار دهید و از کج شدن، پارگی و جمع شدگی گونی ها در هنگام هم‌ پوشانی آن‌ ها بر روی قیر جلوگیری نمایید
  • تمامی منافذ موجود بر روی گونی را توسط قیر به‌ طور کامل پوشش دهید
  • قبل‌ از انجام قیرگونی، به شیب بندی موجود در آشپزخانه، حمام و سرویس‌ های بهداشتی توجه نمایید
  • به مسیر آبراه‌ ها توجه نموده و مانع از جریان آب در محیط شوید
  • در هنگام قیرگونی آشپزخانه، سرویس‌ های بهداشتی و حمام ها به تور حتم دیوار ها را نیز تا ۶۰ سانتی‌ متر از کف آب‌ بندی نمایید
  • در اجرای قیرگونی از قیر باکیفیت استفاده کرده و تمامی مراحل را به‌ درستی انجام دهید
  • از انجام قیرگونی بر روی سطوح مرطوب و نم‌ دار خودداری نمایید
  • از لایه‌ های محافظ برای افزایش استحکام و مقاومت عایق‌ کاری بر روی سطح مورد نظر استفاده کنید
  • پس‌ از انجام قیرگونی در سرویس‌ های بهداشتی، آشپزخانه و حمام، دقت و حساسیت را در نصب کاشی ها جهت جلوگیری از هرگونه آسیب به عایق افزایش دهید
  • از پا گذاشتن بر روی سطح قیرگونی شده بلافاصله پس از اجرا، خودداری کنید

در پایان

شرکت ایزوگام سایوند، در زمینه  انجام فعالیت‌ های عایق‌ کاری و ایزوگام دارای سال‌ ها سابقه فعالیت است و در حال‌ حاضر نیز یکی از بهترین و معتبرترین مراکز ارائه دهنده خدمات عایق‌ کاری و رطوبتی می‌ باشد. این مجموعه با بهره‌ مندی از نیروی اجرایی و تکنیسین‌ های بسیار با تجربه و متخصص خود، عایق‌ کاری رطوبتی انواع سازه را به‌ طور کاملاً حرفه‌ ای به مشتریان ارائه داده و از دیگر خدمات این مجموعه نیز می‌ توان به انجام قیرگونی، آسفالت، تعمیر آب‌ بندی سرویس‌ های قدیمی، زیرسازی و شیب بندی، تعمیر پشت‌ بام‌ های قدیمی، عایق‌ های رطوبتی ایزوفیکس و غیره اشاره نمود. مشتریان عزیز می‌ توانید جهت اطلاع از قیمت ایزوگام و استفاده از خدمات این مجموعه، با شرکت سایوند تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را از کارشناسان این مجموعه دریافت نمایید.

نوشتهٔ بعدی
انواع آسفالت و بررسی ویژگی‌ ها و کاربرد های هر یک
نوشتهٔ پیشین
عایق رطوبتی سقف سوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید