راهنمای ضد آب کردن سقف قدیمی

ضد آب کردن سقف قدیمی

همان‌ طور که مطلع هستید، سقف یکی از اجزای ضروری هر ساختمان است که از فضای داخل در برابر عوامل و آسیب‌ های محیطی محافظت می‌ کند. سقف‌ ها نیز همانند سایر اجزای یک ساختمان، مستعد تنش و آسیب هستند که این آسیب‌ ها می‌ توانند منجر به مشکلات بسیار متعددی از جمله صدمات ساختاری، رشد کپک، پوسیدگی، ترک خوردگی و غیره شوند. سقف‌ های قدیمی نیز نسبت‌ به سقف‌ های نوساز، دارای آسیب های بسیار بیشتری هستند و از این‌ رو نیازمند ترمیم و بازسازی می‌ باشند. از طرف دیگر ضد آب کردن سقف‌ های قدیمی نیز جهت جلوگیری از ورود نم و رطوبت به داخل سازه بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به بررسی راهنمایی ضد آب کردن سقف قدیمی پرداخته و آن‌ را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

ضد آب کردن سقف قدیمی چیست؟

ضد آب کردن سقف قدیمی در واقع به فرآیندی گفته می‌ شود که در آن از یک لایه محافظ و بسیار مقاوم بر روی قسمت بیرونی سقف جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت استفاده می‌ شود. در عایق بندی سقف‌ های قدیمی نیز از عایق های رطوبتی بسیار متفاوتی همچون ایزوگام استفاده می‌ شود و با نصب و اجرای اصولی بر روی سقف‌ های قدیمی، از آن در برابر عوامل محیطی همچون تابش مستقیم نور خورشید، اشعه یووی، نفوذ بارش باران و برف و غیره محافظت می‌ کند. استفاده از انواع عایق های رطوبتی برای ضد آب کردن سقف‌ های قدیمی با توجه به نوع سقف و آب‌ و هوای منطقه صورت‌ گرفته و هر کدام با توجه به ویژگی‌ های خود، متناسب با شرایط متعددی هستند.

اهمیت ضد آب کردن سقف قدیمی

دلایل بسیار متعددی در رابطه با اهمیت ضد آب کردن سقف‌ های قدیمی وجود دارند که از مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

جلوگیری از آسیب و نشت آب

نشت آب از سقف‌ های قدیمی می‌ تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله آسیب‌ های ساختاری، رشد قارچ، کپک، ترک خوردگی، پوسیدگی و غیره شود. نصب و اجرای عایق رطوبتی بر روی سقف‌ های قدیمی می‌ تواند از این مشکلات جلوگیری نموده و با درزبندی مناسب، از نفوذ رطوبت به داخل سازه جلوگیری نماید.

افزایش طول عمر سقف

یک سقف قدیمی با عایق بندی مناسب می‌ تواند تا سال‌ ها دوام آورده و در مقابل، هزینه تعمیرات را نیز تا حد قابل‌ توجهی بسیار کاهش دهد.

بهبود مصرف انرژی

زمانی‌ که سقف‌ های قدیمی به‌ طور کامل درز بندی و توسط عایق های رطوبتی ضد آب می‌ شوند، می‌ توانند سبب صرفه‌ جویی در مصرف انرژی شده و از اتلاف آن جلوگیری کنند.

علائم نیاز به ضد آب کردن سقف قدیمی

علائم بسیار گوناگونی نشان‌ دهنده نیاز به ضد آب کردن سقف‌ های قدیمی هستند که از مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

رشد کپک

رشد کپک در سقف‌ های قدیمی، نشانه‌ ای از وجود رطوبت در سقف است که می‌ تواند سبب آسیب به ساختار سقف و یا نشت آن شود.

وجود ترک

وجود هر گونه ترک خوردگی و نشتی در سقف، نشان‌ دهنده این است که عایق رطوبتی دچار آسیب شده و به‌ طور حتم نیاز به تعمیر و ترمیم خواهد داشت.

لکه‌ های آب

لکه‌ های آب بر روی سقف و یا دیوار ها، نشان‌ دهنده‌ی وجود نشتی در سقف‌ های قدیمی است.

افتادگی سقف

یکی دیگر از نشانه‌ های نیاز و ضد آب کردن سقف‌ های قدیمی، افتادگی سقف است. در چنین شرایطی علاوه‌ بر ترمیم عایق رطوبتی، باید ساختار اصلی سقف را نیز تعمیر نمایید.

مراحل ضد آب کردن سقف قدیمی

همان‌ طور که پیش‌ تر به آن اشاره شد، عایق رطوبتی ایزوگام، یکی از بهترین عایق‌ ها برای ضد آب کردن سقف‌ های قدیمی است. همچنین از قیرگونی نیز برای ترمیم و ضد آب کردن این سقف ها استفاده می شود. نصب و اجرای ایزوگام برای عایق بندی و ضد آب کردن سقف‌ های قدیمی نیز همانند سایر عایق های رطوبتی دارای مراحلی است که از جمله مراحل آن می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

تمیز کردن سقف قدیمی

اولین مرحله برای ضد آب کردن سقف قدیمی، تمیز کردن بستر سقف برای اعمال ایزوگام بر روی آن است. در این مرحله قسمت رویی سقف، از هرگونه کپک، ترک خوردگی، پوسیدگی و غیره به‌ طور کامل تمیز شده و تمامی گرد و غبار ها از روی آن برداشته می‌ شود. زیرا وجود هر گونه آلودگی و کثیفی بر روی سقف قدیمی، مانع از چسبندگی مناسب عایق رطوبتی ایزوگام به سطح زیرین خود شده و به‌ همین جهت در مدت زمان کوتاهی پس‌ از ترمیم، عایق رطوبتی مجدداً دچار آسیب و صدمه خواهد شد.

زیرسازی سقف قدیمی

پس‌ از تمیز کردن کامل سقف قدیمی، نوبت به زیرسازی آن می‌ رسد. در این مرحله تمامی فرورفتگی‌ ها و سوراخ‌ های حاصل از آسیب‌ های سقف قدیمی به‌ طور کامل پوشانده شده و سایر صدمات و ایرادات آن نیز برطرف می‌ گردد. در این مرحله نصابان عایق رطوبتی ایزوگام، از موادی به‌ عنوان پرایمر جهت زیرسازی و جلوگیری از نشتی سقف‌ های قدیمی استفاده کرده و علاوه‌ بر آن طول عمر عایق رطوبتی را نیز افزایش می‌ دهند.

بررسی بستر سقف قدیمی

در این مرحله نصابان عایق رطوبتی، تمام بخش های سقف قدیمی را مورد بررسی دقیق قرار داده و از درز بندی و پوشش دهی تمامی تجهیزات سقف همچون لوله‌ ها، دیوار سقف و غیره اطمینان حاصل می‌ کنند.

نصب ضد آب کردن سقف قدیمی

در این مرحله عایق‌ های رطوبتی ایزوگام برای ضد آب کردن سقف قدیمی مورد استفاده قرار گرفته و به‌ طور کاملاً اصولی و با رعایت نکات ایمنی و استاندارد و رعایت اصل هم‌پوشانی، نصب و اجرا می شوند.

در آخر نیز پس‌ از اتمام ضد آب کردن سقف قدیمی، پوشش‌ دهی عایق رطوبتی مورد بررسی قرار گرفته و کوچک‌ ترین ایرادات نیز به‌ طور کامل اصلاح می‌ شوند.

اهمیت استفاده از ایزوگام در ضد آب کردن سقف قدیمی

ایزوگام ها یکی از رایج‌ ترین و متداول‌ ترین عایق های رطوبتی استفاده‌ شده جهت پوشش دهی و ضد آب کردن سقف‌ ها به‌ ویژه سقف‌ های قدیمی هستند و علاوه‌ بر مقاومت و استحکام بسیار بالا، نسبت‌ به سایر عایق های رطوبتی از هزینه مناسب‌ تری نیز برخوردار می‌ باشند. استفاده از ایزوگام ها برای ضد آب کردن سقف قدیمی دارای مزایای بی‌ شماری است که از مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

  • عایق‌ های رطوبتی ایزوگام دارای سازگاری مناسب، مقاومت و دوام بسیار بالا در تمامی شرایط آب‌ و هوایی هستند
  • نگه‌چداری از این نوع عایق های رطوبتی بسیار آسان بوده و به‌ راحتی تعمیر و ترمیم می‌ شوند
  • عایق‌ های رطوبتی ایزوگام دارای انواع گوناگونی هستند و با توجه به انواع و ویژگی‌ های خود، دارای کاربرد های متعددی می‌ باشند
  • از ایزوگام ها علاوه‌ بر ضد آب کردن سقف قدیمی، برای پوشش‌ دهی و تعمیر بخش‌ های داخلی ساختمانی، پی ساختمان، انواع سازه ها و غیره نیز استفاده می‌ شود
  • در ساخت و تولید ایزوگام ها، از بهترین و مرغوب‌ ترین قیر استفاده‌ شده و از این‌ رو از کیفیت، دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند
  • ایزوگام ها دارای نشان ملی استاندارد بر روی بسته‌ بندی هستند و در سرعت عمل بسیار بالایی نصب و اجرا می‌ شوند
  • هزینه عایق‌ های رطوبتی ایزوگام نسبت‌ به سایر عایق های رطوبتی بسیار مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه تر است

در پایان

شرکت سایوند، ارائه دهنده انواع خدمات ایزوگام و عایق کاری رطوبتی است و دارای سال‌ ها تجربه و سابقه حرفه‌ ای در این زمینه است. این مجموعه با بهره‌مندی از نیرو های بسیار متخصص و با تجربه خود، خدمات نصب و اجرای انواع عایق های رطوبتی را در بالاترین سطح کیفی به مشتریان ارائه داده و شما می‌ توانید برای بهره‌مندی از خدمات این مجموعه، با شرکت سایوند تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشتهٔ بعدی
عایق‌ کاری سقف بتنی
نوشتهٔ پیشین
پخش و نصب ایزوگام در ساوجبلاغ، تهراندشت، سرخاب و زعفرانیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید