آموزش تمیز کردن پشت بام ساختمان و نکات آن

پشت‌ بام، یکی از قسمت‌ های مهم و ضروری تمامی ساختمان‌ ها محسوب شده و جزء مشاء برای تمامی ساکنین می‌ باشد. چگونگی تعمیر و نگهداری منظم و همچنین تمیز کردن پشت‌ بام‌ ها به‌ منظور جلوگیری از هر گونه خرابی، ایراد و تخریب آن‌ ها بسیار ضروری می‌ باشد. جهت افزایش طول عمر پشت‌ بام‌ ها از پوشش‌ های بسیار با کیفیت و مقاومی استفاده‌ شده که از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به عایق رطوبتی ایزوگام اشاره نمود. عایق‌ های رطوبتی ایزوگام پس‌ از نصب و اجرا بر روی سطح پشت‌ بام‌ ها، پوششی بسیار مقاوم و با دوام را ایجاد کرده و از سطح زیرین خود در برابر بسیاری از آسیب‌ ها و صدمات محیطی محافظت می‌ نمایند. این نوع از عایق‌ های رطوبتی نیز همانند سایر پوشش‌ ها نیاز به نگهداری، رسیدگی و تعمیر داشته و با رعایت برخی نکات می‌ توان سبب افزایش طول عمر آن‌ ها شد. در ادامه مقاله با مراحل و آموزش تمیز کردن پشت بام ساختمان آشنا شوید.

تمیز کردن پشت بام ساختمانتمیز کردن پشت بام ساختمان

پشت‌ بام منازل در مناطق گوناگون آب‌ و هوایی در شکل‌ های متفاوتی ساخته می‌ شوند و تمیز کردن آن‌ ها نیز نیازمند روش‌ های گوناگونی می‌ باشد. پشت‌ بام هایی که دارای عایق‌ های رطوبتی ایزوگام هستند، به دو روش اصلی شستشوی تحت فشار و شستشوی نرم قابل تمیز کاری هستند.

شستشوی تحت فشار

در این روش از تمیز کردن سقف ساختمان، تکنیسین‌ ها از تجهیزات فشار قوی استفاده کرده و این روش از شستشو مناسب برای سقف‌ های بتنی فلزی می‌ باشد. زیرا سقف‌ های دیگر ممکن است تحت تأثیر آب فشار قوی دچار آسیب و صدمات احتمالی شده و از این‌ رو بهتر است جهت تمیز کردن این نوع سقف ها از روش شستشوی نرم استفاده نمایید. در زمان استفاده از روش تحت فشار در تمیز کردن سقف ساختمان خود، به مواد سقف و همچنین جنس و کیفیت عایق رطوبتی ایزوگام نیز توجه نمایید.

روش شستشوی نرم

در شستشوی نرم جهت تمیز کردن سقف ساختمان، از مواد شیمیایی برای پاک کردن آلودگی و کثیفی از روی سطح پشت‌ بام‌ ها استفاده می‌ شود. این روش نیز به دلیل استفاده از مواد شیمیایی با برخی مشکلات همراه بوده و می‌ تواند به عایق‌ های رطوبتی و سایر قسمت‌ های پشت‌ بام آسیب برساند. بنابراین بهتر است جهت تمیز کردن سقف ساختمان خود از متخصصین و تکنسین های مشغول به فعالیت در این حرفه درخواست کمک نمایید.

مراحل تمیز کردن پشت بام ساختمان

از جمله مراحل تمیز کردن سقف ساختمان می‌ توان به موارد زیر اشاره نماید:

  • در مرحله اول ابتدا تمامی زباله‌ ها و وسایل موجود در پشت‌ بام را به‌ طور کامل جمع کرده و سقف را برای شستشو آماده نمایید.
  • سپس تمامی گرد و خاک ها و زباله‌ هایی چون سنگ ریزه، برگ و غیره را توسط جارو جمع‌ آوری نمایید
  • پس‌ از آماده‌ سازی بستر پشت‌ بام نیز می‌ توانید از آب و مواد شوینده‌ی مناسب برای شستشو و تمیز کردن سقف ساختمان استفاده کنید.

نکات مهم در تمیز کردن پشت بام ساختمان

از جمله نکات مهم در تمیز کردن سقف ساختمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از نکات بسیار مهم در تمیز کردن سقف ساختمان، توجه به عدم وجود خرابی و ایراد در عایق‌ های رطوبتی ایزوگام است. وجود هر گونه شکستگی، ترک خوردگی و خرابی در عایق‌ های رطوبتی ایزوگام در هنگام شستشو، می‌ تواند سبب نفوذ مواد شوینده و آب به زیر عایق های رطوبتی شده و از این‌ رو در عملکرد صحیح آن‌ ها تأثیر منفی بگذارد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به تمیز کردن سقف ساختمان، ابتدا هر گونه خرابی در ایزوگام را توسط تکنیسین‌ ها و متخصصین از بین برده و سطحی کاملاً یکپارچه و بدون درز را ایجاد نمایید.
  • نکته دوم در تمیز کردن سطح ساختمان، استفاده از مواد شیمیایی و شوینده‌ی مناسب می‌ باشد. به‌ طور کلی ایزوگام ها دارای دوام و ماندگاری بسیار بالایی هستند و در برابر بسیاری از آسیب‌ های محیطی مقاوم می‌ باشند. اما استفاده از مواد شوینده و شیمیایی بسیار قوی، می‌ تواند سبب آسیب به سطح رویی ایزوگام ها و همچنین خوردگی آن‌ ها شود.
  • یکی دیگر از نکات مهم در تمیز کردن سقف ساختمان، استفاده از تجهیزات مناسب در هنگام شستشو می‌ باشد. استفاده از تجهیزات نامناسب شستشو سبب ایجاد خط و خش بر سطح رویی ایزوگام ها و همچنین ترک بر روی آن‌ ها شده و از این‌ رو عایق رطوبتی دچار آسیب خواهد شد. بنابراین سعی کنید از تجهیزاتی همچون انواع جارو استفاده کرده و هیچ‌ گونه آسیبی به سطح رویی ایزوگام ها وارد نکنید.

لکه گیری و تعمیر ایزوگام پشت‌ بام

تمیز کردن سقف ساختمان تنها مختص به شستشوی آن نشده بلکه لکه‌ گیری و تعمیر ایزوگام پشت‌ بام نیز جزء تمیز کردن سقف ساختمان محسوب می‌ شود. لکه‌ گیری و تعمیر ایزوگام پشت‌ بام نیز بسیار تخصصی و نیازمند آموزش‌ های لازم بوده و از جمله مراحل آن می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تکنسین مربوطه ابتدا بخش‌ هایی از عایق رطوبتی ایزوگام را که دچار ایراداتی همچون طبله، ترک خوردگی و پوسیدگی شده‌اند را توسط تجهیزاتی مانند کاتر به‌ طور کامل جدا می‌ کند.
  • سپس توسط ایزوگام جدید، قسمت بریده شده را به‌ طور کامل پوشش می‌ دهد.
  • اجرای ایزوگام جدید نیز توسط قیرگونی و مراحل موجود در نصب ایزوگام توسط تکنسین با تمامی استاندارد های لازم انجام‌ شده و توسط تجهیزات و دستگاه‌ های به خصوصی، آن را حرارت داده و ایزوگام را نصب می‌ نماید.

مزایای لکه‌ گیری ایزوگام پشت‌ بام

از جمله مزایای لکه گیری ایزوگام پشت بام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش مقاومت عایق رطوبتی ایزوگام در برابر نفوذ نم و رطوبت
  • افزایش چسبندگی عایق رطوبتی به سطح پشت‌ بام
  • از بین بردن تمامی درز ها، شکاف‌ ها و خلل فرج ایزوگام
  • قیمت مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه در مقایسه با تعویض کامل ایزوگام
  • افزایش مقاومت ایزوگام در برابر شرایط متفاوت آب‌ و هوایی
  • عدم شل شدگی ایزوگام در هوای بسیار گرم
  • افزایش دوام و طول عمر عایق رطوبتی ایزوگام

اینجا بخوانید: راهکار های افزایش عمر سقف ساختمان

در پایان

شرکت ایزوگام سایوند در حوزه عایق‌ کاری رطوبتی و ایزوگام، دارای سال‌ ها فعالیت بوده و اکنون نیز با بهره‌گیری از بروزترین تجهیزات و تکنولوژی‌ ها و همچنین نیرو های بسیار متخصص خود، جزء شرکت های بسیار پیشرو و موفق می‌ باشد. این مجموعه علاوه‌ بر عرضه ایزوگام به مشتریان خود، خدماتی چون تعمیر پشت‌ بام‌ های قدیمی ، تعمیر آب‌ بندی سرویس‌ های قدیمی، آسفالت، قیرگونی و غیره را به مشتریان خود ارائه داده و شما می‌ توانید جهت تمیز کردن سقف ساختمان و تعمیر یا تعویض عایق های رطوبتی، با کارشناسان سایوند تماس حاصل نموده و از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوید.

نوشتهٔ بعدی
عایق بندی رطوبتی زیرزمین
نوشتهٔ پیشین
ایزوگام پودری چیست مزایا معایب کاربرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید