آب‌ بندی سقف های مسطح

آب بندی سقف‌ های مسطح، جهت حفاظت و نگهداری از سقف‌ ها در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی بسیار حائز اهمیت بوده و از روش‌ های گوناگونی جهت آب‌ بندی آن‌ ها استفاده می‌ شود. همان‌ طور که می‌ دانید در بخش‌ های شمالی کشور به دلیل بارش‌ های باران مکرر، سقف منازل و ساختمان‌ ها به‌ صورت شیب‌ دار طراحی و ساخته می‌ شوند و در سایر نقاط کشور که نسبت‌ به مناطق شمالی بارش باران بسیار کم‌ تر است، سقف‌ ها به‌ صورت مسطح ساخته می‌ شوند. سقف‌ های مسطح در ظاهر سقف‌ های کاملاً صاف هستند اما طراحی اصلی این سقف‌ ها، دارای زاویه کم‌ تر از ۱۰ درجه نسبت‌ به افق می‌ باشد. بنابراین امکان آسیب‌ پذیری سقف‌ های مسطح نسبت‌ به سایر سقف‌ های قوسی شکل و یا شیب‌ دار بسیار بیشتر بوده و از این‌ رو آب‌ بندی سقف های مسطح بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آب‌ بندی سقف های مسطحاهمیت آب‌ بندی سقف‌ های مسطح 

اگر چه سقف‌ های مسطح از استحکام و دوام مناسبی برخوردار هستند، اما آسیب‌ پذیری آن‌ ها نسبت‌ به سقف‌ های شیب‌ دار بسیار بیشتر بوده و در شرایط آب‌ و هوایی نامناسب و اشعه فرابنفش خورشید، به‌ مرور دچار صدماتی خواهند شد. بنابراین شما می‌ توانید جهت جلوگیری از هر گونه آسیب و صدمه و همچنین افزایش دوام و ماندگاری سقف‌ های مسطح، سطح رویی آن‌ ها را به‌ طور کامل آب بندی نموده و از آن‌ ها در برابر آسیب‌ ها محافظت و نگهداری نمایید. آب‌ بندی سقف‌ های مسطح سبب افزایش دوام سطح رویی سقف‌ ها در برابر شرایط نامناسب جوی و همچنین نور مستقیم خورشید شده و از طرفی نیز هزینه‌ های تعمیراتی سقف را به شدت کاهش می دهد. 

روش های آب‌ بندی سقف‌ های مسطح 

در حال‌ حاضر از روش‌ های بسیار متعددی جهت آب بندی سقف‌ های مسطح استفاده می‌ شود که هر کدام از این روش‌ ها از ویژگی‌ ها و خصوصیات منحصر به خود برخوردار می‌ باشند. از جمله روش‌ های متداول آب‌ بندی سقف های مسطح نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود: 

آب‌ بندی توسط قیرگونی 

آب‌ بندی سقف‌ های مسطح توسط قیرگونی، یکی از روش‌ های اولیه و بسیار قدیمی در این حرفه بوده و اکنون نیز از آن به‌ عنوان عایق رطوبتی بر روی سطوح به کار برده می‌ شود. استفاده از قیر گونی جهت آب بندی سقف‌ های مسطح در شرایط آب‌ و هوایی گوناگون متفاوت است و در مناطق گرمسیر باید به‌ گونه‌ای استفاده و اجرا شود که گرمای شدید سبب طبله شدن آن نشده و در آب‌ و هوای سردسیر، سرمای شدید سبب ترک‌ خوردگی و شکستگی آن نشود. روش قیرگونی برای آب بندی سقف‌ های مسطح، به دلیل عدم سازگاری آن با محیط‌ زیست، امروزه بسیار مورد استفاده قرار نگرفته و از روش‌ های نوین‌ تری به جای آن به کار برده می‌ شود. 

آب‌ بندی توسط ایزوگام 

آب‌ بندی سقف های مسطح توسط ایزوگام، یکی از رایج‌ ترین و متداول‌ ترین روش‌ های آب‌ بندی سقف‌ ها است و امروزه در بسیاری از ساختمان‌ ها از این نوع روش به کار برده می‌ شود. همان‌ طور که می‌ دانید ایزوگام ها از مواد اولیه‌ای چون قیر صنعتی ۶۰ ۷۰ درصد، ۱ لایه تیشو نخ دار، ۱ لایه پلی استر سوزنی، مواد پلیمری، پودر تالک و غیره تشکیل‌ شده‌اند و پوششی بسیار مقاوم در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی می‌ باشند. ایزوگام ها بر اساس کاربرد و برند دارای انواع متفاوتی هستند و وظیفه اصلی آن‌ ها محافظت از سطح زیرین خود در برابر شرایط نا مناسب جوی می‌ باشد. نصب و اجرای ایزوگام ها بر روی سقف‌ های مسطح بسیار آسان بوده و توسط حرارت و آتش به سطح زیرین خود به‌ خوبی چسبیده و دارای قیمت بسیار مقرون‌ به‌ صرفه نیز می‌ باشند. آب بندی سقف‌ های مسطح با ایزوگام بر خلاف قیرگونی، بوی نامناسبی را از خود منتشر نکرده و در روز های آفتابی قابل نصب و اجرا می‌ باشد.

چگونگی آب بندی سقف‌ های مسطح توسط ایزوگام 

آب بندی سقف‌ های مسطح توسط ایزوگام، شامل مراحل متفاوتی است و جهت نصب و اجرای دقیق و اصولی، بهتر است توسط تکنسین‌ ها و متخصصین موجود در این حرفه انجام شوند. از جمله نکات مهم در آب‌ بندی سقف های مسطح توسط ایزوگام نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • پیش‌ از آب‌ بندی سقف، هر گونه زباله و اجسام ریز و درشت را از روی سطح بام به‌ طور کامل جمع آوری کرده و تمامی گرد و خاک‌ ها را از بین ببرید. 
  • تمامی کفشوی ها و آبرو ها را به‌ طور کامل شسته و سطح بام را نیز شستشو داده و تمیز نمایید. 
  • سپس تمامی ترک‌ ها و درز های موجود در سطح سقف را به‌ طور کامل از بین برده و یژح را جهت اجرای آب بندی آماده نمایید. 
  • پس‌ از آب‌ بندی کامل سقف نیز جهت حفظ دوام و ماندگاری آن، از برخورد اشیاء نوک‌ تیز به عایق جلوگیری نموده و هر ۲ سال یک‌ بار سطح کلی بام و بخش‌ های متفاوت آن را مورد بررسی قرار دهید. 

آب‌ بندی روف گاردن 

روف گاردن ها نیز همانند سقف‌ های مسطح نیازمند آب‌ بندی اصولی هستند و جهت عایق کاری آن‌ ها از روش‌ های متفاوت بسیار نوین و پیشرفته ای استفاده می‌ شود. همان‌ طور که می‌ دانید، روف گاردن ها به دلیل وجود گیاهان متنوع و متفاوت در طراحی خود و همچنین اجرای آن‌ ها در بام ساختمان‌ ها، نیاز به آب‌ بندی بسیار با کیفیت و حرفه‌ای داشته و آب‌ بندی غیر اصولی آن نیز می‌ تواند صدمات و خسارات بسیار جبران‌ ناپذیری را در پی داشته باشد. در آب‌ بندی روف گاردن نیز ابتدا باید تمامی وسایل و تجهیزات موجود در روف گاردن به‌ طور کامل جمع‌آوری شده و پیش‌ از اجرای کف آن، آب‌ بندی به‌ طور کاملاً استاندارد و اصولی انجام‌ شده و سپس کف‌ سازی و نماسازی آن آغاز گردد. 

مزایای آب‌ بندی سقف‌ های مسطح

از جمله مزایای آب‌ بندی سقف های مسطح می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • افزایش دوام و طول عمر مفید ساختمان‌ ها 
  • جلوگیری از ورود آب و نم حاصل از بارش باران و برف به داخل سقف 
  • کاهش هزینه‌ های تعمیراتی سقف 
  • نصب و اجرای بسیار آسان و قیمت بسیار مناسب 
  • بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان به دلیل عدم نفوذ نم به داخل سازه 
  • کمک به عملکرد بهتر سیستم سرمایشی و گرمایشی در داخل سازه 
  • محافظت از سقف‌ های مسطح در برابر آسیب‌ ها و صدمات محیطی 
  • جلوگیری از رشد قارچ و هرگونه پوسیدگی در سقف‌ های مسطح 
  • عدم نیاز به نگهداری خاص

اینجا بخوانید: راهنمای یافتن نشتی آب از سقف و تعمیر آن

هزینه آب‌ بندی سقف‌ های مسطح

هزینه آب‌ بندی سقف های مسطح بر اساس فاکتور های گوناگونی متفاوت می‌ باشد. از جمله این فاکتور ها نیز می‌ توان به متراژ سقف مسطح، نوع آب‌ بندی، میزان آسیب‌ دیدگی سقف، تخصص تیم اجرایی، نوع عایق رطوبتی و غیره اشاره نمود. 

در پایان

شرکت ایزوگام سایوند در زمینه فعالیت‌ های عایق کاری‌ های رطوبتی و ایزوگام، دارای سال‌ ها فعالیت و سابقه و پر افتخار بوده و اکنون نیز با همکاری تیم بسیار متخصص و با تجربه خود، تمامی خدمات عایق کاری را به مشتریان خود ارائه می‌ دهد. از جمله خدمات این مجموعه نیز می‌ توان به تعمیر پشت‌ بام‌ های قدیمی، اجرای عایق های رطوبتی، اجرای ایزوگام قیرگونی و آسفالت، زیرسازی و شیب بندی سقف‌ ها، عایق رطوبتی ایزوفیکس و غیره اشاره نمود. شما نیز می‌ توانید جهت اطلاع از چگونگی آب بندی سقف‌ های مسطح و بهره‌مندی از خدمات این مجموعه، با شماره های 09106884690 و 02632863166 تماس حاصل کرده و اطلاعات لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید. 

نوشتهٔ بعدی
عایق کاری انواع سقف کاذب
نوشتهٔ پیشین
عایق بندی رطوبتی زیرزمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید