راهنمای یافتن نشتی آب از سقف و تعمیر آن

نشتی آب از سقف یکی از بدترین صحنه‌ هایی است که ممکن است در خانه با آن مواجه شده و از نشانه‌های آن وجود نم و رطوبت در سقف می ‌باشد. ‌

وجود نشتی آب در سقف می‌تواند دلایل متفاوتی همچون ترکیدگی لوله آب و یا خرابی و ایراد در ایزوگام پشت ‌بام باشد. آنچه در این شرایط بسیار حائز اهمیت است، برطرف کردن سریع نشتی سقف و جلوگیری از ایجاد خسارت ‌های سنگین است. اینکه شما در کدام طبقه زندگی می‌کنید و نم را در سقف خانه خود مشاهده می‌کنید، می تواند علل‌ های متفاوتی داشته و اگر در آخرین طبقه بوده و سقف خانه پشت ‌بام آپارتمان بود، علت اصلی آن می‌تواند از ایراد در عایق ‌بندی ساختمان باشد.

نشتی آب از سقف

رایج ترین دلایل نشتی آب از سقف

به‌ طور کلی وجود نم و نشتی آب از سقف می‌تواند یکی از دلایل زیر باشد:

  • مسدود شدن لوله فاضلاب
  • ترک‌ خوردگی و شکستگی در عایق ‌بندی ساختمان
  • ایراد و خرابی در ایزوگام
  • نشتی و ترکیدگی آب ساختمان
  • عدم نصب ایزوگام در پشت‌ بام
  • ترک و روزنه در دیوار و سقف
  • از بین رفتن و پوسیدگی در کف خواب فلزی ناودان
  • وجود طبله ها
  • آسیب ‌دیدگی عایق رطوبتی در اثر وسایل سنگین مانند کولر

علائم نشتی سقف ساختمان

نشتی آب در ساختمان‌ ها و منازل قدیمی بسیار بیشتر از ساختمان ‌های جدید است و آن‌ هم به دلیل طریقه لوله‌کشی غیر اصولی و غیراستاندارد است. خانه‌ های ویلایی و یا خانه‌ هایی که در آخرین طبقه از ساختمان قرار دارند و سقف آن ‌ها بام ساختمان محسوب می‌شود، ممکن است به دلایل ایراد و خرابی در عایق ‌بندی ایزوگام بام، سقف دچار نشتی آب شود.

یکی از علائم وجود نشتی در سقف منازل، زرد شدن قسمت نشتی است. گاهی نیز این نم به رنگ مشکی دیده‌شده و علت آن وجود قارچ و کپک در محل نشتی است. حتی ممکن است نشتی آب از خانه بالایی از طریق سرویس ‌های بهداشتی به سقف خانه پایین نفوذ کرده و سبب ایجاد نم و رطوبت در سقف حمام‌ ها و سرویس ‌های بهداشتی شود و اگر حجم آب نشتی زیاد باشد، قطرات آب چکه شده به‌ صورت کاملاً واضح قابل‌ مشاهده خواهد بود.

نشتی آب از سقف سرویس بهداشتی و حمام

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که نشتی آب از سقف فقط مخصوص خانه‌ هایی است که سقف آن‌ها پشت‌ بام باشد. این باور اشتباه است و در آپارتمان ‌های چند طبقه نیز امکان نشتی از سقف در طبقات پایین ‌تر نیز ممکن می ‌باشد.

دلیل نشتی سقف در خانه ‌های پایین ‌تر می‌تواند ناشی از عدم عایق ‌بندی اصولی سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه باشد. در زمان ساختمان‌ سازی باید این مکان ‌ها به‌ خوبی با ایزوگام و یا عایق‌ های دیگر به‌ طور کامل پوشانده شده و عایق‌ بندی شوند.

اغلب پیمانکاران بر این باورند که با کاشی‌کاری و سرامیک گذاری در کف آشپزخانه و سرویس‌ های بهداشتی، جلوی نشتی را گرفته و به ‌عنوان عایق ‌بندی از آن ‌ها استفاده می ‌کنند. درصورتی‌که کاشی‌کاری اگر اصولی هم باشد بعد از مدتی به دلیل شستشوی دائم حمام و سرویس ‌های بهداشتی و همچنین استفاده از مواد شیمیایی، منافذ و درزهای بین کاشی‌ ها و سرامیک از بین‌ رفته و از این طریق آب به سقف طبقه پایین نفوذ کرده و سبب نشتی از سقف می‌ شود.

در صورت مشاهده نشتی آب از سقف آشپزخانه، حمام و سرویس ‌های بهداشتی در طبقاتی که سقف آن ‌ها بام نمی ‌باشد، دو روش برای از بین بردن رطوبت و نم وجود دارد.

  • روش اول

در روش اول باید علت نشتی را مشخص نمود که این نشتی از درز کاشی ‌های حمام و سرویس  بهداشتی بوده و یا از ترک ‌خوردگی لوله می‌ باشد. ‌جهت برطرف نمودن این نشتی از سقف حمام، آشپزخانه و سرویس ‌های بهداشتی، تمامی کاشی ‌ها و سرامیک ‌ها را باید کند و از جای درآورد تا به بخش عایق‌کاری سقف رسیده و عایق‌کاری را مجدداً به‌ صورت کاملاً استاندارد انجام داد. در این روش می‌توانید برای محکم‌کاری از دو مرحله قیرگونی استفاده کرده و سپس یک‌ لایه ایزوگام را بر روی آن تعبیه نمود.

  • روش دوم

در روش دوم متخصص می ‌تواند کاشی ‌ها و سرامیک سقف را با دوغاب درز بندی کرده و سپس بر روی آن ‌ها یک‌ لایه ایزوگام را نصب نماید. در آخر کار نیز یک ردیف کاشی و یا سرامیک کاری را انجام داده و عایق ‌بندی را به‌طور کامل به پایان برساند.

اقدامات لازم در هنگام نشتی آب از سقف

زمانیکه در سقف منزل خود نشانه ‌هایی از نشتی آب مانند تغییر رنگ سقف و یا چکه‌ های آب را مشاهده کردید، لازم است که اقداماتی را قبل‌ از برطرف نمودن نشتی انجام دهید، این اقدامات عبارتند از:

  1. اولین نکته که بسیار حائز اهمیت است این است که به‌ هیچ‌ عنوان در زیر قسمت نشتی آب از سقف قرار نگیرید. زیرا هر لحظه ممکن است که این سقف فروریخته و سبب ایجاد خسارت ‌های بسیاری شود.
  2. تمامی وسایل را از زیر قسمت نشتی دور کرده و محدوده مربوطه را خالی نمایید.
  3. در صورت وجود همسایه در طبقه بالا، او را از ترکیدگی لوله و نفوذ آب به سقف خود آگاه کرده و از او بخواهید که فلکه آب را ببندد.
  4. اگر نشتی آب در کنار و مجاورت لامپ و یا پریز برق بود، به‌ سرعت فیوز را قطع کرده تا از حادثه برق‌ گرفتگی جلوگیری شود.
  5. در صورت سکونت در طبقه آخر و وجود نشتی در سقف، به پشت‌ بام رفته و از بسته بودن شیر آب و جریان نداشتن آب در بام اطمینان حاصل کنید.

پس‌ از انجام کلیه اقدامات لازم، با یک شرکت با سابقه در این حرفه تماس گرفته و درخواست متخصص نمایید.

نحوه ترمیم ایزوگام در هنگام نشتی آب

ترمیم ایزوگام در هنگام نشتی آب از سقف به دلیل خرابی عایق رطوبتی، به این صورت است که ابتدا قسمتی از ایزوگام که دچار خرابی شده ‌است توسط متخصص شناسایی‌ شده و قسمت آسیب ‌دیده ابتدا برش خورده و سپس توسط حرارت از بام جدا می ‌شود.

سپس تکنیسین یک قطعه ایزوگام جدید که به اندازه قطعه بریده‌ شده است را به‌ جای آن قرار داده و به‌ صورت کاملاً اصولی آن را نصب می‌ نماید. در صورتی‌که نشتی آب از ترک ‌خوردگی و یا شکاف در ایزوگام باشد، تکنسین از چسب ‌های مخصوصی مانند چسب ماستیک، شکاف‌ ها و درز های ایزوگام را پر کرده و از نفوذ آب و نم به داخل سقف جلوگیری می‌کند. جهت محکم‌ کاری در عایق‌ بندی پشت‌بام ‌ها می ‌توان از قیرگونی نیز استفاده کرده و یا از چند لایه ایزوگام بر روی هم ‌جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت نیز به کاربرد.

رفع نشتی آب از سقف شیروانی

سقف ‌های شیروانی هم ممکن است دچار نشتی شده و برطرف کردن این نشتی دارای راه‌ حل ‌های گوناگونی است.

همانطور که ممکمن است بدانید سقف‌ های شیروانی از ورق ‌های فلزی بسیار شبیه به سفال ساخته‌ اند و عایق رطوبتی در زیر این لایه‌ ها قرار می‌ گیرد. علت چکه کردن آب و یا نشتی آب از سقف می ‌تواند از شکستگی و خرابی سفال‌ ها در اثر ضربه و یا کهنگی بوده و یا می ‌تواند از هم‌ پوشانی غیر اصولی آن ‌ها باشد. در این‌ صورت برای برطرف نمودن نشتی، باید عایق رطوبتی و سفال‌ ها را ب ه‌طور کامل تعویض کرده و مجدداً نصب نمایید.

ایزوگام سقف شیروانی نیز در جلوگیری از بروز نشتی از سقف می تواند بسیار کمک کننده باشد.

هزینه ترمیم ایزوگام

هزینه ترمیم ایزوگام به عواملی چون میزان شکستگی و پوسیدگی، میزان شکاف، متراژ قسمت ترمیمی، عمق خرابی و محل عایق‌کاری بسیار بستگی داشته و متخصصان تنها در صورت مشاهده علائم می ‌توانند هزینه دقیق ترمیم را اعلام کنند.

به‌ همین دلیل نمی‌توان هزینه مشخصی را برای ترمیم ایزوگام در نظر گرفت.

شرکت ایزوگام سایوند واقع در استان البرز، تمامی خدمات پخش و نصب ایزوگام در کرج را با مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین ایزوگام ها بر عهده داشته و زیر نظر اتحادیه دارای سال ‌ها سابقه و تجربه در این حرفه می ‌باشد.

متخصصان مشغول به کار در این مجموعه همگی آموزش ‌دیده و ماهر هستند و در حرفه خود بسیار مسلط می ‌باشند. در صورت نیاز به درخواست تکنیسین جهت رفع نشتی آب از سقف تنها کافیست با شماره 02632863166 با شرکت ایزوگام سایوند تماس حاصل نموده و درخواست خود را توسط کارشناسان ثبت نمایید.

نوشتهٔ بعدی
7 نکته کلیدی و مهم در نصب ایزوگام
نوشتهٔ پیشین
ایزوگام ماسه ای، قیمت و انواع آن

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام منزلم دو طبقه است از سقف خانه نم و رطوبت بخاطر برف چند روز قبل قم در دوقسمت نزدیک ناودان و نزدیک کولر آبی وجود دارد سقف موزاییک است ،البته زیرش ایزوگام است، چه کمکی می تونید برام انجام بدید در قم نمایندگی دارید؟

    پاسخ
    • ایزوگام سایوند
      اسفند ۱۱, ۱۴۰۱ ۱:۱۷ ب.ظ

      سلام و وقت بخیر
      بله دوست عزیز، ایزوگام سایوند دارای نمایندگی پخش و نصب در قم نیز می باشد. تنها کافیست با کارشناسان ما با شماره 02632863166 تماس حاصل نمایید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید