7 نکته کلیدی و مهم در نصب ایزوگام

ایزوگام عایق‌ های رطوبتی از پیش‌ ساخته ای هستند که امروزه در صنایع مختلفی به ‌خصوص در صنعت ساختمان ‌سازی بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرند.نصب ایزوگام از اهمیت ویژه ای برخوردار است که توجه به نکات کلیدی نصب ایزوگام می تواند عمر و  دوام آن را بهبود ببخشد.

نکات کلیدی نصب ایزوگامنکات مهم در نصب ایزوگام

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، نصب و اجرای ایزوگام بر روی سطح سازه ‌های متفاوت کاری بسیار تخصصی و حساس بوده و نیاز به افراد کاملاً ماهر و متخصص خواهد داشت. افراد باتجربه در این زمینه دوره دیده بوده و تمامی نکات لازم جهت نصب عایق‌ های رطوبتی را رعایت می‌ کنند. اما خواندن این نکات برای افرادی که می ‌خواهند از شرایط نصب ایزوگام توسط نصابان آگاه شوند مفید خواهد بود.

ازجمله نکات قابل‌ توجه و مهم در نصب انواع ایزوگام بر روی پشت ‌بام‌ می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کیفیت ایزوگام مصرفی

یکی از اصلی ‌ترین و مهم ‌ترین نکات کلیدی نصب ایزوگام، استفاده از ایزوگام های باکیفیت و مرغوب است. ایزوگام های باکیفیت و استاندارد بر روی بسته‌ بندی رول‌ های خود دارای نشان استاندارد، تاریخ تولید و انقضا، نوع ایزوگام و همچنین شرکت سازنده می ‌باشند.

استفاده از عایق‌ های رطوبتی مرغوب که از مواد اولیه بسیار باکیفیت تولید شده‌اند سبب دوام عمر آنها بعد از نصب ‌شده و تا سال‌ ها دارای طول عمر می ‌باشند. اگرچه نصب به‌ درستی انجام پذیرد و تمامی نکات مهم رعایت شود ولی اگر ایزوگام نامرغوب باشد، تمامی زحمت‌ های نصب آن بی‌ فایده بوده و این عایق رطوبتی علاوه‌ بر طول عمر بسیار پایین، به ‌زودی دچار خرابی، ترک ‌خوردگی و فرسودگی می ‌شود.

  • سطح زیرین ایزوگام

یکی دیگر از نکات کلیدی نصب ایزوگام، زیرسازی و وضعیت بستر زیرین ایزوگام می ‌باشد. هرچه زیرسازی ایزوگام بهتر باشد، چسبندگی و دوام عمر عایق رطوبتی نیز افزایش می ‌یابد. به این نکته توجه داشته باشید که نصب ایزوگام بر روی بسترهای چوبی، فلزی و سرامیکی به‌ هیچ‌ عنوان نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. زیرا به دلیل منبسط و منقبض شدن فلز سبب می‌ شود که ایزوگام دچار ترک‌ خوردگی شده و همچنین به دلیل برآمدگی و ورم سطوح چوبی، عایق رطوبتی از بین‌ رفته و جدا شده و دیگر کارایی نخواهد داشت. بهترین بستر برای عایق ‌کاری، بتن و سطحی است که با قیر آغشته شده باشد.

زیرا قیر با قیر درون ایزوگام به‌ راحتی به یکدیگر چسبیده و سطح محکمی را به وجود می ‌آورد. همچنین جهت عایق ‌کاری سرویس‌ های بهداشتی؛ چسباندن ایزوگام بر روی کاشی و سرامیک و یا هر سطح صاف دیگری امکان ‌پذیر نبوده و بنابراین سعی کنید ایزوگام را بر روی سطوح گچ و آجر زخمی نصب نمایید.

متخصصان در این زمینه پیشنهاد می ‌کنند که برای عایق‌ کاری حمام ‌ها و سرویس ‌های بهداشتی استفاده از قیرگونی در مقایسه با ایزوگام بهتر بوده و دارای نتیجه قابل‌ قبول‌ تری است.

  • پاکسازی سطح قبل از نصب ایزوگام

قبل‌ از نصب ایزوگام، سطح پشت ‌بام باید به ‌طور کامل از گرد و غبار و آلودگی پاکسازی شود. همچنین تمامی وسایل سنگین مانند کولر باید از سطح بام برداشته‌ شده و بستر به ‌طور کامل صاف و یکنواخت شود. نصابان در این مرحله تمامی پستی بلندی‌ های سطح و تمامی فرورفتگی و برآمدگی ها، ترک ‌ها و غیره را از بین برده و اشیای تیز و مزاحم را از بستر پشت ‌بام جمع ‌آوری می ‌کنند تا لایه‌ های ایزوگام به‌ درستی به سطح بام چسبیده و رطوبت و نم به داخل نفوذ نکند.

  • شرایط آب‌ و هوایی برای نصب ایزوگام

نصب و اجرای ایزوگام در روزهای بارانی، طوفانی و برفی امکان ‌پذیر نبوده و نصابان سعی می ‌کنند که عایق ‌های رطوبتی را در آب‌ وهوای آفتابی و بدون باد و طوفان انجام دهند. نصب در دمای پایین و در فصل زمستان به دلیل کاهش خاصیت الاستیکی ایزوگام سبب ترک‌ خوردگی و شکستگی عایق‌ شده و نصب به‌ درستی انجام نمی‌ پذیرد.

بهترین فصل برای اجرای ایزوگام ها فصل تابستان می ‌باشد. زیرا در تابستان هوا بسیار گرم و خشک بوده و فاقد بارندگی و طوفان می ‌باشد. ازاین ‌رو چسبندگی ایزوگام به سطح بام نیز بیشتر شده و عایق رطوبتی به‌ خوبی اجرا و نصب می ‌شود.

  • آماده‌ سازی ناودان و لوله ‌های خروج هوا و دود

در پشت ‌بام‌ تنها راه خروج آب ناودان‌ ها هستند. به‌ همین دلیل نصابان باید شیب بندی سطح بام را طوری تنظیم نمایند که در هنگام بارش باران و برف، آب به سمت این ناودان‌ها هدایت‌ شده و خارج شود. به همین دلیل نصب ایزوگام ها به‌ صورت موازی با شیب نصب ‌شده تا ایزوگام ها مسیر را منحرف کنند.

 به دلیل اطمینان نصابان از خروج آب توسط ناودان ‌ها، مقداری از ایزوگام را به سطح داخل ناودان کشیده به‌ طوریکه مسیر ناودان را مسدود نکرده و به‌ خوبی آنها را به سطح می ‌چسبانند.

جهت آماده‌ سازی لوله‌ های بخاری و هواکش، نصاب عایق ‌های رطوبتی را به ‌گونه‌ای قرار می ‌دهد که لوله در وسط آنها قرار نگیرد. به همین دلیل در جایگاه قرارگیری لوله لایه ایزوگام را به شکل ضربدری برش زده و اضافات آن را به دور لوله خم کرده و می ‌چسباند.

 همچنین در رابطه با این لوله‌ ها، نصاب توسط قیر ۱۵ سانتی‌متر از ارتفاع آن‌ها را پوشانده تا از نفوذ آب در این مکان به ‌طور کامل جلوگیری کند.

  • استفاده درست از شعله

شعله ‌ای که جهت نصب ایزوگام بر روی پشت ‌بام ‌ها توسط نصاب استفاده می ‌شود، باید در زاویه ۴۵ درجه و به‌ صورت مایل در دست گرفته شود. همچنین برای حرکت رول‌ های ایزوگام نیز در هنگام نصب باید توسط دست، پا و یا هر ابزار دیگری انجام ‌شده تا لایه‌های عایق به‌ خوبی به سطح چسبانده شده و عایق ‌کاری مقاوم یافته و مستحکم شود.

تجهیزات مورد نیاز در نصب ایزوگام

نصب ایزوگام ها بر روی سطوحی مانند پشت ‌بام، شاید در ظاهر ساده به ‌نظر برسد اما کاری بسیار حساس و دقیق می‌ باشد که توسط نصابان بسیار ماهر و آموزش دیده امکان ‌پذیر است که باید لوازم و تجهیزات مخصوص به آن را به همراه داشته باشند.

  • لباس مناسب
  • کمچه و ماله
  • جارو
  • مشعل ایزوگام کاری و فندک جهت روشن کردن دستکش نسوز
  • کفش کف ساب
  • تیغه موکت بری
  • کلاه ایمنی
  • عینک مخصوص
  • کپسول آتش‌ نشانی

مواد تشکیل دهنده ایزوگام

 ایزوگام ها در کارخانجات از مواد اولیه‌ ای همچون قیر و پلی استر تشکیل‌ شده که ماده اصلی تشکیل‌ دهنده آنها را قیر صنعتی  60 الی 70 درصد تشکیل می ‌دهد. کیفیت مواد اولیه به‌ کار رفته در ساخت ایزوگام ها در کیفیت نهایی آنها بسیار تأثیر داشته و ازاین ‌رو در قیمت و دوام و طول عمر این عایق ‌های رطوبتی نیز بسیار تأثیرگذار است. ایزوگام‌ ها برای عایق ‌بندی سطوح مختلفی مانند پشت ‌بام‌، سرویس ‌های بهداشتی و حمام‌، تونل، استخرها و غیره استفاده می‌ شوند که برای مصرف آن باید به نکات کلیدی نصب ایزوگام  که در بالا اشاره شد توجه ویژه داشت.

 عایق های رطوبتی جهت جلوگیری از نم و رطوبت به داخل سازه استفاده‌ شده و در واقع ایزوگام ها به ‌عنوان سدی میان سطح سازه و آسیب‌ های بیرونی ایفای نقش می ‌کنند. ایزوگام ها در شرکت ‌های مختلفی ساخته‌ شده و از نظر روکش، تعداد لایه، نوع کاربرد و نوع مواد اولیه دارای انواع متفاوتی هستند

انواع ایزوگام، بهترین نوع عایق رطوبتی

ایزوگام ها براساس تعداد لایه به ۲ دسته ایزوگام تک لایه و ایزوگام های دولایه تقسیم‌ بندی می ‌شوند. ایزوگام های تک لایه از یک‌ لایه پلی استر و ایزوگام های دولایه از یک‌ لایه تی شو در کنار یک لایه‌ ضخیم پلی استر تشکیل‌ شده ‌اند.

ایزوگام ها بر اساس مواد اولیه به دو دسته ایزوگام های دمیده و پلیمری تقسیم‌ شده که ایزوگام دمیده‌ از قیر دمیده شده و ایزوگام پلیمری از قیرصنعتی ۶۰ الی ۷۰ درصد تشکیل شده ‌است.

ایزوگام ها بر اساس تعداد لایه به دو دسته ایزوگام های بدون روکش و ایزوگام های روکش ‌دار تقسیم‌ شده که در ایزوگام های بدون روکش از پودر معدنی به‌جای روکش آلومینیوم استفاده‌ شده و ایزوگام روکش ‌دار دارای یک‌ لایه روکش آلومینیوم و یا ایزوگام سنگریزه ای می ‌باشند.

ویژگی بهترین نوع عایق رطوبتی

از جمله ویژگی های ایزوگام به عنوان بهترین عایق رطوبتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید دارای وزن استاندارد بین ۳۷ تا ۴۲ کیلوگرم باشد.
  • دارای اطلاعات کافی مانند تاریخ تولید و انقضاء و برند شرکت و نماد استاندارد باشد.
  • دارای حداقل ضخامت استاندارد ۳/۵ میلی ‌متر باشد.
  • در تولید آن از قیر صنعتی ۶۰ الی ۷۰ درصد استفاده شود.
  • الیاف شیشه لایه داخلی باید از لایه تیشو ۶۶ باشد.
  • الیاف پلی استر باید دارای تراکم حداقل ۱۲۰ گرم در مترمربع باشد.

شرکت ایزوگام سایوند در تمامی نقاط تهران و نصب ایزوگام در کرج تمامی خدمات عایق‌ کاری، مانند نصب و اجرای ایزوگام، قیرگونی، ترمیم ایزوگام و غیره را به مشتریان خود ارائه داده و دارای کارآمدترین و مجرب‌ترین متخصصین و نصابان در شرکت خود می‌باشد. مشتریان می‌توانند جهت نصب ایزوگام و یا تعمیر آن در انواع سطوح،  توسط شماره های موجود در سایت با این مجموعه تماس گرفته و با کارشناسان آن در ارتباط باشند.

نوشتهٔ بعدی
تفاوت ایزوگام مناطق گرمسیر و سردسیر
نوشتهٔ پیشین
راهنمای یافتن نشتی آب از سقف و تعمیر آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید