تفاوت ایزوگام مناطق گرمسیر و سردسیر

از معیارهای تقسیم ‌بندی ایزوگام ها، بخش‌ بندی آنها براساس مکان و منطقه مورد استفاده می ‌باشد که بر این اساس به ۲ دسته ایزوگام های مناطق گرمسیری و ایزوگام های مناطق سردسیری تقسیم می ‌شوند. نصب ایزوگام مناطق گرمسیر و سردسیر دارای تفاوت هایی است که  در این مطلب آنرا ارائه داده ایم.

تفاوت ایزوگام گرمسیر و سردسیر

مقایسه ایزوگام گرمسیر و سردسیر

ایزوگام یک پوشش مقاوم از جنس قیر و الیاف مصنوعی بوده که به‌ عنوان عایق در برابر رطوبت و نم در سازه‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در واقع ایزوگام ها عایق ‌های از پیش‌ ساخته ای هستند که وظیفه آنها جلوگیری از نم و رطوبت به داخل انواع سازه مانند استخر، پشت ‌بام، قسمت ‌های خارجی ساختمان، تونل‌ ها، سرویس‌ های بهداشتی و غیره است. طول عمر ایزوگام های مرغوب و باکیفیت بالا بوده و با نگهداری درست از این عایق ‌های رطوبتی عمر آنها به ۱۵ سال نیز خواهد رسید.

مواد اولیه به‌ کار رفته در ساخت ایزوگام شامل غیرصنعتی ۶۰ ۷۰ درصد، یک لایه تیشو نخ دار، یک‌ لایه پلیمر سوزنی، پودر تالک، مواد پلیمری اتکتیک پلی پروپلین، فیلم پلی ‌اتیلن، فویل آلومینیمی و باند و چسب می ‌باشد. ایزوگام های استاندارد دارای ابعاد ۱ در ۱۰ متر بوده و ضخامت آنها بین ۳/۵ تا ۴ میلی‌متر می ‌باشد. وزن تقریبی ایزوگام ها نیز به‌طور تقریبی بین ۴۰ تا ۴۲ کیلوگرم بوده و به‌ صورت رول‌ های وکیوم شده به بازار عرضه می ‌شود. همچنین ایزوگام های مرغوب و باکیفیت بر روی بسته‌ بندی خود دارای مشخصاتی شامل نوع شرکت تولیدی، مشخصات ایزوگام، تاریخ تولید و انقضاء و همچنین دارای نشان استاندارد هستند.

ایزوگام های مناطق سردسیری و گرمسیری

ایزوگام ها و عایق ‌های رطوبتی براساس معیارهای متفاوتی به انواع مختلفی تقسیم ‌بندی می ‌شوند. یکی از این معیارها، مواد تشکیل‌ دهنده ایزوگام ها است. که براساس نوع قیر به‌ کار رفته در ساخت آنها به ۲ نوع ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده تقسیم ‌بندی می‌ شوند: عایق ‌های رطوبتی براساس روکش خارجی به ۲ نوع روکش ‌دار و بدون روکش تقسیم‌ شده و براساس تعداد لایه به ۲ دسته تک لایه و دولایه بخش‌ بندی می ‌شوند. همچنین ایزوگام ها بر اساس جغرافیای مناطق به دو دسته گرمسیری و سردسیری تقسیم  می شوند.ایزوگام ها بر اساس نوع قیر مصرفی در آن‌ها و منطقه ‌ای که از آنها استفاده می ‌شود به ۳ دسته تقسیم ‌بندی می ‌شوند.

ازجمله این ایزوگام ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایزوگام های تولید شده با قیر دمیده BOF
  • ایزوگام های پلیمری پلاستیکی مخصوص آب‌ وهوای گرمسیری یا BPP
  • ایزوگام پلیمری الاستیکی مخصوص آب ‌وهوای سردسیر یا BPE

در تولید عایق ‌های رطوبتی BPP. BPE از قیر های بسیار مرغوب و باکیفیتی استفاده می ‌شود که این قیر کاملاً خالص و پالایشگاهی بوده و در کیفیت نهایی ایزوگام ها تاثیر بسیار چشمگیری خواهد داشت.

  • مشخصات ایزوگام سردسیر

در مناطق کوهستانی ایران و کوهستان‌ های غرب که رشته ‌کو ه‌های مرکزی ایران را شامل می‌ شود، میانگین دمای هوا در گرم‌ ترین فصل سال به ۱۰ درجه می ‌رسد و این مناطق جزو مناطق سردسیر محسوب می ‌شوند. همچنین در این مناطق در سردترین فصول سال دما به  منفی 3 درجه رسیده و دارای زمستان‌ های بسیار طولانی هستند و ایزوگام هایی که در این مناطق نیز استفاده می ‌شوند باید متناسب با شرایط آب‌ و هوایی این منطقه باشند.

ایزوگام هایی که در این مناطق به کار برده می ‌شوند، ایزوگام های پلیمری الاستیکی یا ایزوگام های نوع Cهستند که مقاومت آنها در برابر سرما بسیار بالا است. ایزوگام و عایق ‌های رطوبتی مخصوص آب ‌وهوای سردسیری دارای مشخصاتی می ‌باشند که از این مشخصات می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این عایق‌های رطوبتی از قیر پلیمری پالایشگاهی با گرید ۶۰ ۷۰ درصد تولید می‌ شوند.
  • ایزوگام های مخصوص مناطق سردسیر دارای ضخامت ۵ میلی‌متر و وزن ۵۰ کیلوگرم می ‌باشند.
  • الیاف پلی استر استفاده‌ شده در تولید ایزوگام های سردسیری از با کیفیت‌ ترین نوع پلی استر بوده و دارای تراکم ۱۵۰ گرم در مترمربع است
  • الیاف شیشه به‌ کار رفته در ساخت این ایزوگام از تیشو ۶۶ نخ با گرید A است
  • عایق ‌های رطوبتی مناطق سردسیر دارای پارامترها و مشخصات فنی بسیار بالاتر نسبت‌ به ایزوگام های دارای مشخصات استاندارد و معمولی است
  • ایزوگام های مناطق سردسیر دارای بسته‌ بندی شکیل و زیبا هستند

از مناطق سردسیر ایران که از این نوع از ایزوگام ها جهت عایق‌ بندی پشت ‌بام ‌ها و سایر سازه ‌ها استفاده می ‌شود؛ می ‌توان به شهرهای سنندج، ایلام، ارومیه، اردبیل، همدان، تبریز، کرمانشاه، مریوان و بانه اشاره کرد.

  • مشخصات ایزوگام گرمسیری

همانطور که می‌ دانید ایران دارای مناطق آب‌ و هوایی متفاوت بوده و برخی مناطق آن بسیار گرمسیر و برخی بسیار سردسیر است. مناطق گرمسیر دارای خصوصیات بارندگی‌ های بسیار کم، زمستان‌ های معتدل و تابستان‌ های طولانی و گرم و مرطوب، شور بودن آب‌ های زیرزمینی، نوسانات درجه‌ حرارت بسیار کم در طول شبانه‌ روز و همچنین رطوبت هوایی بسیار زیاد است.

عایق ‌های رطوبتی که در این مناطق مورد استفاده قرار می ‌گیرند باید متناسب با این نوع از شرایط آب‌ و هوایی بوده و باید توان مقابله با گرما، حرارت و رطوبت بسیار بالا را داشته باشند. ایزوگام های مورد استفاده در مناطق گرمسیری دارای ویژگی ‌ها و مشخصاتی هستند که از این ویژگی‌ ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع روکش این ایزوگام ها از جنس آلومینیوم، فویل با ضخامت و کیفیت‌های متفاوت است
  • وزن هر رول ایزوگام به‌ کار رفته در مناطق گرمسیری بین ۳۵ تا ۴۲ کیلوگرم است
  • میزان قیر به‌ کار رفته در ایزوگام های گرمسیری کمتر از میزان قیر موجود در ایزوگام سردسیری می ‌باشد
  • وزن ایزوگام های مناطق گرمسیری ۳/۵ میلی ‌متر است
  • ایزوگام های مناطق گرمسیری همانند ایزوگام های مناطق سردسیری بر روی بسته‌بندی خود دارای نشان استاندارد هستند

ایزوگام های مناطق گرمسیری و سردسیری چه فرقی دارند؟

ایزوگام های مناطق گرمسیر و سردسیر براساس معیارهای متفاوتی دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند که از این تفاوت ‌ها می ‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • ایزوگام های مناطق سردسیر دارای وزن، ضخامت و قطر بیشتری نسبت‌ به ایزوگام های گرمسیر می ‌باشند
  • ایزوگام مناطق گرمسیر از مواد پلیمری پلاستیکی تشکیل‌ شده و ایزوگام های مناطق سردسیر از مواد پلیمری الاستیکی تشکیل شده ‌است
  • فرمول ساخت ایزوگام های گرمسیر و سردسیر با یکدیگر متفاوت است
  • انعطاف ‌پذیری ایزوگام های مناطق سردسیر جهت مقاومت در برابر سرما نسبت‌ به عایق‌ های رطوبتی گرمسیری بسیار بیشتر می‌ باشد
  • مقاومت در دمای 5-، 10- و20- و مقاومت در دمای ۰ تا ۱۲۰ درجه از تفاوت‌ های مهم این ۲ نوع ایزوگام است
  • میزان مقاومت عایق ‌های رطوبتی مناطق گرمسیر با مناطق سردسیر با یکدیگر متفاوت است

نکات خرید ایزوگام های مناطق سردسیر و گرمسیر

یکی از مهم ‌ترین نکاتی که در هنگام خرید این ایزوگام ها بسیار حائز اهمیت است، ضخامت و وزن آنها است که باید با توجه به مشخصات گفته ‌شده، وزن و ضخامت مناسب با هر منطقه را انتخاب نمایید. همچنین توجه به جنس ایزوگام ها و نوع قیر به‌ کار رفته در آن ‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تمامی ایزوگام هایی که خریداری می‌ نمایید باید دارای نشان استاندارد ایران و نشان استاندارد بین‌المللی و علامت‌ هایی چون نشان شرکت تولیدی، تاریخ تولید و انقضا بر روی بسته ‌بندی خود باشند.

ایزوگام سایوند پخش ‌کننده و ارائه ‌دهنده انواع ایزوگام های مناطق گرمسیر و مناطق سردسیر با بالاترین کیفیت بوده و یکی از مراکز پخش و نصب ایزوگام در کرج بسیار معتبر و شناخته‌ شده در استان البرز است. این شرکت همچنین دارای تکنسین‌ ها و نصابانی بسیار حرفه‌ ای و کاربلد بوده و تمامی خدمات فروش و نصب را با مناسب ‌ترین قیمت و بهترین کیفیت به مشتریان خود ارائه می‌ دهد.

شما می ‌توانید جهت دریافت اطلاع از قیمت و نصب ایزوگام ها، با این مجموعه تماس گرفته و با کارشناسان آن در ارتباط باشید.

نوشتهٔ بعدی
مراحل نصب ایزوگام و اجرای ایزوگام
نوشتهٔ پیشین
7 نکته کلیدی و مهم در نصب ایزوگام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید