هرآنچه لازم است از عایق بندی در ساختمان بدانید.

مبحث عایق بندی و یا عایق کاری ساختمان با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن سال هاست که در بسیاری از کشور ها مطرح شده و رعایت می گردد. در ایران “مقررات مربوط به انرژی و صرفه‌جویی” طبق مقررات ملی ساختمان، از سال 1381 اجباری شد. مبحث نوزدهم این مقررات مربوط به صرفه‌جویی در مصرف انرژی است، که می گوید: “ساختمان‌ها باید در عین اقتصادی بودن ساخت، به گونه ای طراحی شوند که مصرف انرژی در آنها کاهش یابد. تدابیری که برای کاهش مصرف‌ انرژی در ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شوند، اگرچه عموماً در زمان اجرا موجب افزایش هزینه ساخت می‌گردند، اما به میزان قابل ملاحظه‌ای هزینه مصرف انرژی را‌کاهش می‌دهند. به نحوی که ظرف چند سال اولیه بهره‌برداری از ساختمان، هزینه اضافی مصرفی برای ساخت را جبران نموده و پس از آن مطلقاً به نفع بهره‌بردار‌خواهد بود”. این عایق ها علاوه بر مقام کردن سطح موردنظر در کاهش اتلاف انرژی، حفظ محیط زیست و آسایش سرمایشی و گرمایشی برای ساکنین نقش بسیار مؤثری دارند.صفر تا صد عایق بندی ساختمان

انواع عایق بندی در ساختمان

انواع عایق ها بر اساس عملکرد و کارآیی آن ها به ۳ دسته عایق های رطوبتی، عایق های حرارتی و عایق های صوتی تقسیم بندی می شوند‌، که ما در این مقاله به تشریح انواع هرکدام از این عایق ها خواهیم پرداخت.

عایق رطوبتی چیست؟عایق رطوبتی

عایق رطوبتی پوششی است که سطوح مختلف ساختمان را در برابر نفوذ آب و رطوبت محافظت می کند. این عایق در واقع مهم ترین نقش را در مقاومت یک ساختمان ایفا می کند و در محافظت از آن در شرایط اقلیمی مختلف بسیار حائز اهمیت است، زیرا در صورت عدم استفاده از این عایق سازه و ساختمان بر اثر بارش و نم زدگی در مدت زمان بسیار کوتاهی سست شده و خرابی های بسیار زیادی به بار می آورد.

کاربردهای عایق رطوبتی

از عایق های رطوبتی برای پوشش دهی سطوحی مثل پشت بام ها،‌ پی ساختمان، دیوارها،  پارکینگ ها، استخرها ، سدها ، لوله های آب، نفت و گاز، سردخانه، سرویس های بهداشتی و بسیاری از سطوح دیگر به کار می رود.

انواع عایق رطوبتی

1.عایق رطوبتی ایزوگام

عایق رطوبتی ایزوگام جایگزین بسیار مناسبی برای روش های قدیمی آن مثل قیرگونی و آسفالت کردن است. استفاده از این عایق به دلیل مقاومت و مزایای آن امروزه بسیار متداول و پرطرفدار است. عایق رطوبتی ایزوگام به صورت رولی تولید و به بازار عرضه می شود. عایق رطوبتی ایزوگام نیز خود انواع مختلفی دارد که بر اساس مقاومت و ضخامت برای استفاده در محیط های مختلف با شرایط جوی متفاوت کارایی متفاوتی نیز دارد.

مزایا

  • نصب راحت و سریع
  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه
  • وزن سبک

2.  عایق رطوبتی قیرگونی

عایق رطوبتی قیرگونی از روش های سنتی عایق بندی است که برای عایق کردن سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. به علت قیر به کار رفته در این عایق رطوبتی قیرگونی بسیار مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت است. به دلیل واکنش مستقیم قیر به دمای هوا توجه به شرایط جوی و اقلیمی محیط در مقاومت آن بسیار اهمیت دارد. به گونه ای که در مناطق سردسیر باید از قیر نرم استفاده کرد تا در برابر سرمای هوا و سخت شدن آن ترک نخورد، در مقابل برای مناطق گرمسیر باید از قیر سخت استفاده شود تا در برابر گرمای هوا نرم و روان نشود.

3. عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو که از فرآیند نانو تولید شده است از مدرن ترین عایق های رطوبتی در ساختمان سازی است. این عایق طوری طراحی شده که بسیار مقاوم در برابر اشعه UV است.

کاربرد آن

برای عایق بندی پشت بام، نمای ساختمان، سرویس های بهداشتی، استخر و عایق کردن چوب و کاشی از عایق رطوبتی نانو استفاده می شود.

مزایا

  • مقاومت بسیار بالا در برابر آتش سوزی
  • ضد ضربه
  • عمر طولانی
  • خاصیت آنتی باکتریال

4. عایق رطوبتی پیش ساخته

از عایق رطوبتی پیش ساخته در عایق بندی پست بام ها و پی و فنداسیون ساختمان، سرویس های بهداشتی و استخر استفاده می شود .

مواد تشکیل دهنده این نوع عایق قیر، لایه تیشو، مواد پلیمر، پلی اتیلن و آلومینیم با ضخامت ۲ تا ۶ میلی متر است.

مزایا

  • مقاومت بالا
  • وزن سبک

5. عایق رطوبتی پلیمری

در اجرای عایق رطوبتی پلیمری بر خلاف سایر عایق  ها از حرارت استفاده نمی شود زیرا این عایق به صورت ورقه ای و اسپری بر روی سطوح اعمال می شود. مثل عایق های ابری، پلی یورتان، بوتیلی، سیلیکون و اکریلیک تعدادی از انواع عایق های پلیمری هستند.

مزایا

  • مقاومت بالا
  • مناسب برای محیط زیست

6. عایق رطوبتی پرایمر

شکل ظاهری عایق رطوبتی پرایمر به صورت مایع است که با استفاده از قلم رنگ و غلتک و یا اسپری بر روی سطوح اجرا می شود.

کاربرد آن

در عایق بندی لوله های آب، گاز و فاضلاب، تیرهای چوبی، اسکلت فلزی ساختمان و سطوح بتنی از عایق رطوبتی پرایمر استفاده می شود.

مزایا

  • ضد رنگ
  • ضد اشتعال
  • نصب آسان
  • چسبندگی بالا

عایق حرارتی چیست؟عایق حرارتی

از آنجایی که مبحث جلوگیری از هدر رفت انرژی و حفظ آن برای نسل های آینده امروزه بسیار حائز اهمیت است، عایق های حرارتی نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان سازی دارند. عایق های حرارتی مانع از اتلاف انرژی و رد و بدل شدن آن از محیط های گرم به محیط های سرد می شود.

انواع عایق های حرارتی

عایق های حرارتی انواع مختلفی دارند. از جمله پلی استایرن، نانو، فوم های پلی اتیلن، نیتریل فوم، اوره فرم آلائید، فنولیک، پشم سنگ، پشم شیشه، پلی یورتان، سلولزی، پرلیت و پشم گوسفند، کنف و پنبه که از عایق های طبیعی آن هستند.

که چند مورد از آن ها را در این مبحث برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

1. عایق حرارتی نانو

عایق حرارتی نانو همان طور که در نوع رطوبتی آن توضیح دادیم از فناوری نانو تولید شده و امروزه از مدرن ترین عایق های حرارتی محسوب می شود.

عایق حرارتی نانو به صورت مایع و بسیار آسان بر روی سطوح اجرا می شود.

کاربرد آن

عایق کاری لوله های آب و ‌ساختمان

مزایا

  • مقاومت بالا
  • هزینه مناسب و مقرون به صرفه

2.عایق حرارتی پشم سنگ یا پشم معدنی

عایق حرارتی پشم سنگ یا پشم معدنی از پشم سرباره و یا سنگ های آتشفشانی ساخته می شوند.

مزایا

  • مانع از رشد باکتری
  • مقاوم در برابر اشتعال

عایق صوتی چیست؟عایق صوتی

عایق صوتی همان طور که از ظاهر واژه آن پیداست پوششی است برای جلوگیری از رد و بدل شدن صدا در محیط های مختلف و محیط هایی که وارد شدن و خارج شدن صدا از آن محیط بسیار حائز اهمیت می باشد.

انواع عایق های صوتی عبارتند از عایق صوتی ویسکو الاستیک، عایق صوتی فایبر گلاس و مواد معدنی، عایق صوتی پانل گچی و عایق صوتی آکوستیک

در ادامه به تشریح چند مورد از این عایق ها خواهیم پرداخت.

2. عایق صوتی پانل گچی

عایق صوتی پانل گچی به صورت روکار با پوششی مثل کاغذ و یا رنگ بعنوان عایق صوتی بر روی فضای داخلی محیط دیوارها وسقف به کار برده می شود.

مزایا

  • مقاومت بسیار بالا
  • هزینه مناسب
  • نصب سریع و آسان

2. عایق صوتی فایبرگلاس و مواد معدنی

عایق صوتی فایبر گلاس از سنگ، پنبه و خرده الیاف شیشه  و به شکل رولی تولید می شود. در بین سایر عایق های صوتی استفاده از این عایق بسیار متداول است. کاربرد و نصب آن در چارچوب های چوبی و درون دیوار است و بسیار مقاوم در برابر رد و بدل شدن صدا می باشد.

مزایا

  • ایمن در برابر رشد انگل و باکتری
  • مقاوم در برابر احتراق

و در آخر

در بین تمامی عایق های نامبرده حیاتی ترین نوع آن برای حفظ دوام و افزایش طول عمر سازه عایق رطوبتی است که امکان چشم پوشی از آن در ساخت ساختمان ها غیر ممکن به نظر میرسد. به روزترین و مرغوب ترین انواع عایق های رطوبتی همچون قیرگونی و ایزوگام در مرکز پخش و نصب ایزوگام سایوند موجود و قابل عرضه و ارائه به مشتریان عزیز در اقصی نقاط تهران و کرج می باشد. در پخش ایزوگام سایوند انواع عایق های رطوبتی خود را همراه با ضمانت نامه و بیمه نامه معتبر دریافت می کنید.

نوشتهٔ بعدی
ایزوگام در شهریار
نوشتهٔ پیشین
فرآیند تولید ایزوگام، نگهداری و حمل آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید