پرایمر ایزوگام چیست؟

اگر نام پرایمر ایزوگام به گوش شما خورده است؛ حتماً در مورد ماهیت آن کنجکاو شده‌اید. بطورکلی پرایمر را می‌توان ماده‌ای تعریف کرد که از آن برای زیرسازی، یکنواخت نمودن سطح و کاهش منافذ آن استفاده می‌شود.

پرایمر برای استفاده در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از همین رو ممکن است نام آن زیاد به گوش شما خورده باشد. اگرچه ماده اولیه پرایمرهای مورد استفاده در هر صنعتی متفاوت است؛ اما کارکرد نهایی آن‌ها یکسان است.

پرایمر ایزوگامیعنی پرایمرها در همه صنایع به‌منظور زیرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتماً می‌دانید نصب ایزوگام در میزان ماندگاری آن اهمیت فراوان دارد.

هر چقدر نصب آن با دقت بیشتری انجام شود؛ در محصول نهایی تأثیر بیشتری خواهد داشت. یکی از کارهای که باید برای نصب صحیح ایزوگام انجام شود؛ زیرسازی مناسب آن است. پرایمر نیز یکی از مهم‌ترین زیرسازهای ایزوگام است.

در ادامه این مطلب با پرایمر، مزایا و معایب استفاده از آن، مشخصات فنی، نکات ایمنی در استفاده، قیمت و … آن آشنا خواهید شد.

آشنایی با پرایمر ایزوگام و مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن

همانطور که گفتیم، پرایمر ایزوگام ماده‌ای است که برای زیرسازی به‌منظور نصب ایزوگام مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از استفاده از این ماده بالا بردن کیفیت عایق‌بندی است.

 ماده اولیه تشکیل دهنده این پرایمر از ترکیب قیر و پودرهای معدنی بخصوصی ایجاد شده است. شکل ظاهری این پرایمر به‌صورت مایع است.

پرایمر ایزوگام باید پیش از نصب آن در زیرکار قرار گیرد. برای استفاده می‌توان آن را به‌صورت خالص مصرف کرد. همچنین این ماده به‌صورت رقیق شده با آب و بنزین نیز به عنوان زیرساز ایزوگام کاربرد دارد. به‌عبارتی می‌توان گفت که حلال این پرایمرها می‌توانند بر پایه آب یا بنزین باشند.

در گذشته تنها از بنزین برای رقیق کردن آن استفاده می‌شد؛ اما امروزه آب نیز به عنوان حلال این پرایمر معرفی شده است. مسلماً آب نسبت به بنزین خطر بسیار کمتری دارد.

آشنایی با مزایا و معایب استفاده از پرایمر ایزوگام

هر ماده‌ای که به عنوان زیرساز برای ایزوگام به کار می‌رود دارای مزایا و معایبی است که آن را برای استفاده مناسب یا نامناسب می‌سازد.

پرایمر ایزوگاممزایا:

1) اگر رطوبت و بخار در زیر سطح عایق ایزوگام وجود داشته باشند سبب ایجاد مشکلاتی همچون تشکیل تاول بر روی سطح کار، ترک خوردگی و چروکیدگی ایزوگام و درنهایت خراب شدن زود هنگام آن می‌شوند. استفاده از پرایمر سبب می‌شود که این اتفاقات برای ایزوگام نیفتد. با وجود پرایمر، ایزوگام پس از خشک شدن در برابر نفوذ رطوبت و بخار آب مقاوم می‌شود.

2) ایز وگام پس از نصب ممکن است در مقابل اسیدها و بازها دچار خوردگی شود. استفاده از پرایمر می‌تواند ایزوگام را در برابر اسید و باز مقاوم سازد.

3) این ماده فاقد آلودگی زیست محیطی است و استفاده از آن آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

4) اگر حلال مورد استفاده در رقیق کردن پرایمر آب باشد، این ماده قابلیت اشتعال نیز نخواهد داشت.

5) پرایمرها را می‌توان در هر دمایی زیر سطح کار قرار داد و سردی و گرمی هوا تفاوتی در عملکرد آن ایجاد نمی‌کند.

6) برای اجرای این پرایمر در زیرکار نیازی به ابزار جانبی مانند حرارت و … نیست. این ماده مانند یک چسب و با استفاده از ابزار بسیار ساده‌ای مانند یک تی روی سطح کار قرار می‌گیرد.

معایب:

تنها ایراد وارد بر پرایمر ایزوگام را می‌توان ایراد مربوط به پرایمرهایی با حلال‌های نفتی دانست. حلال نفت می‌تواند سبب اشتعال این پرایمر شود.

کاربردهای پرایمر ایزوگام چیست؟

پرایمر ایزوگام در وهله اول برای افزایش چسبندگی، زیرسازی و یکنواخت کردن و بهبود عملکرد ایزوگام کاربرد دارد. اما این تنها استفاده این پرایمر نیست.

این پرایمر برای محافظت از بتن‌هایی که قرار است با خاک مدفون شوند نیز کاربرد دارد.

کاربرد دیگر آن در محیط‌های بسیار آلوده و برای محافظت از سطوح آجری در برابر نمک است.

آسفالت سرد پیش ساخته درحقیقت مخلوطی از پرایمر و ماسه است.

این ماده برای عایق کاری سطوح مختلف مانند پی ساختمان، دیوارها، سرویس بهداشتی، پل‌ها، انبارها و … کاربرد دارد.

پرایمر ایزوگام

مشخصات فنی پرایمر ایزوگام چیست؟

منظور از مشخصات فنی پرایمر ایزوگام ، شکل ظاهری حالت فیزیکی، وزن، شرایط استفاده و … است.

  1. این پرایمر دارای رنگ قهوه‌ای تیره و مایل به مشکی است.
  2. حالت فیزیکی که این ماده در آن نگهداری می‌شود، مایع است.
  3. وزن مخصوص آن (نسبت وزن به حجم پرایمر) حدود 09/1 گاما است.
  4. این ماده در برابر سرما با مقدار 5- درجه سلسیوس مقاوم است و مقاومت آن در برابر گرما نیز به 90 درجه سانتیگراد می‌رسد.
  5. این ماده در هوای آفتابی حداقل به 12 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد.

نکته: پرایمر در حقیقت نوعی امولوسیون است. از همین رو اگر خشک شود به سختی می‌توان آن را از سطح جدا کرد. اگر این پرایمر در حین اجرا با دست یا بدن شما تماس داشت، سریعاً محل تماس را بشویید.

نتیجه‌گیری:

با توجه به ماهیت پرایمر ایزوگام و درنظر گرفتن کاربرد و مزایای آن، استفاده از این ماده در زیرسازی ایزوگام بسیار مؤثر است. همانطورکه می‌دانید، اجرای ایزوگام باید با دقت و اصول خاص خود انجام شود؛ وگرنه کارایی لازم را نخواهد داشت.

برای اجرای صحیح ایزوگام لازم است که در این کار متخصص بود. یک متخصص می‌تواند به‌راحتی کیفیت ایزوگام و پرایمر مصرفی را بفهمد و از بهترین و مناسبت‌ترین ایزوگام برای عایق بندی مناطق مختلف استفاده کند.

مجموعه ایزوگام سایوند یک تیم حرفه‌ای در پخش و اجرای ایزوگام است. کارشناسان این مرکز دارای سال‌ها تجربه در زمینه نصب ایزوگام در مناطق مختلف تهران، کرج و قم هستند و با شرایط آب و هوایی و محیطی این مناظق به‌خوبی آشنا هستند.

از آنجایی که ایزوگام سایوند علاوه‌بر کار نصب ایزوگام کار پخش آن را نیز برعهده دارد؛ می‌توانید ایزوگام مورد نیاز خود را از این مرکز با قیمت بسیار مناسب تهیه و نصب نمایید.

 

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
تیشو ایزوگام
نوشتهٔ پیشین
ایزوگام طرح دار چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید