نقش زیرسازی در نصب ایزوگام

زیرسازی ایزوگام نیز مانند انواع گیج کننده ایزوگام، نظیر ایزوگام شرق ، ایزوگام دلیجان و … از اصطلاحاتی است که از نصابان ایزوگام زیاد شنیده می‌شود. حتماً تاکنون برای نصب ایزوگام به تأکید نصابان آن برای زیرسازی توجه کرده‌اید.

زیرسازی واژه‌ای است که معنی آن کاملاً از خود واژه مشخص است. زیرسازی به معنی آماده سازی و ایجاد زیر ساخت برای کاری است. در برخی مواقع نیز برای نصب ایزوگام نیاز به زیرسازی و ایجاد زیرساخت مناسب است.

زیرسازی ایزوگام و نقش آن در عمر مفید این عایق رطوبتی

اما این کار چرا باید انجام شود؟ زیرسازی ایزوگام چه کمکی به عمر و ماندگاری آن می‌کند. زیرسازی ایزوگام با چه موادی انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال‌ها در ادامه مطالبی را بیان خواهیم کرد که اطلاعات کاملی را در رابطه با زیرسازی ایزوگام در اختیار شما قرار می‌دهد.

زیرسازی ایزوگام چیست؟

وقتی موادی مانند سنگ ریزه، چربی و … روی سطح محلی که قصد اجرای ایزوگام بر روی آن را داریم باشد، باعث می‌شود که ایزوگام به‌خوبی در جای خود نصب نشود. این امر سبب می‌شود تا در آینده نزدیک پس از اجرای ایزوگام، مشکلاتی نظیر، ترک برداشتن، جداشدن از سطح و … برای آن ایجاد نشود.

به‌عبارتی زیرسازی ایزوگام به این معنی است که سطحی که قصد اجرای ایزوگام بر روی آن را دارید، پیش از اجرای این عایق رطوبتی کاملاً تمیز باشد. در حقیقت زیرسازی می‌تواند توسط موادی انجام شود که عمر و ماندگاری ایزوگام را بالا می‌برند یا تنها با تمیز کردن سطح با استفاده از آب این کار را انجام داد. اگر از آب برای تمیز کردن سطح استفاده می‌کنید، باید به یاد داشته باشید که سطح  کار باید قبل از اجرای ایزوگام کاملاً خشک باشد.

از همین رو اگر مجری ایزوگام به دلیل نمدار بودن سطح از اجرای سریع آن سر باز می‌زند، بهتر است اصرار نکنید، زیرا در نهایت ایزوگامی که برای پشت بام یا سایر قسمت‌های منزل نصب کرده‌اید تاول تاول شده و از بین خواهد رفت.

مراحل زیر سازی ایزوگام

زیرسازی ایزوگام تنها شامل برداشتن خاک و خل و مواد زائد نیست و دارای مراحل خاص خود است. هر ایزوگام اجرا شده بطور متوسط بین 10 تا 15 سال عمر می‌کند.

اما میزان عمر و ماندگاری آن به مراحلی بستگی دارد که برای زیرسازی و نصب آن انجام می‌شود. البته نگهداری از ایزوگام نیز از عواملی است که در عمر این عایق تأثیر دارد. اگر از ایزوگام نیز مانند هر چیز دیگر به‌درستی نگهداری شود، یقیناً عمر و ماندگاری آن بسیار زیاد خواهد بود.

تمیزکاری و برداشتن پسماندها

همانطورکه قبلاً هم توضیح دادیم تمیز کاری بخش بسیار مهمی از فرآیند زیرسازی ایزوگام است. حتی اگر از هیچ ماده‌ای در زیرساخت ایزوگام استفاده نشود، تمیزکاری و پسماند زدایی به تنهایی می‌تواند عمر مفید ایزوگام را افزایش دهد.

برای مثال در ایزوگام پشت بام ابتدا باید سقف را از گرد و خاک، چربی و زباله پاک کرد. مواد زائد کاملاً باید از سقف پاک شوند. این مواد زائد شامل پلیسه‌های سیمانی یا سنگ‌ریزه‌ها هستند.

همچنین سقف خانه محلی  است که ممکن است لکه‌های چرب، نظیر لکه‌های روغنی و نفتی بر روی آن وجود داشته باشد. پشت بام باید قبل از قیرگونی از تمام این لکه‌ها پاک شود.

پس از پاک کردن تمام موارد فوق بهتر است پشت بام یکبار به‌صورت کامل با آب شسشته شود. پس از شستشو نیز باید منتظر شد تا فضای کف پشت بام کاملاً خشک شود.

استفاده از خمیر پرایمر یا آستری

سطح پشت بام باید قبل از ایزوگام کاملاً صاف یکدست باشد. به‌عبارتی تمام ناصافی و ناهمواری آن باید برطرف شود. قطعاً برای این کار نمی‌توان از سیمان‌کاری مجدد استفاده کرد.

حتی اگر سطح مجدداً سیمان کاری شود، باز هم ناهمواری‌هایی وجود دارد. برای از بین بردن این ناهمواری‌ها می‌توان از خمیرهای پرایمر برای زیر سازی ایزوگام استفاده کرد.

البته پرایمر تنها زیرساز ایزوگام نیست. قیر مذاب نیز می‌تواند زیرساز خوبی برای ایزوگام باشد. پرایمر هایی که برای زیرسازی ایزوگام مورد استفاده قرار می‌گیرند به پرایمر های آستر ساز مشهورند. پرایمر آسترساز به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. پرایمر خمیری و پرایمر مایع.

نکته: برای ایزوگام کردن سطحی به مساحت یک متر مربع باید از نیم لیتر پرایمر به‌عنوان زیرساز استفاده شود.

نکته: سطوحی که زاویه قائمه یا 90 درجه دارند، باید با سیمان یا پرایمر درزگیری شوند. باید به عایق‌بندی آبراه‌های سقف نیز توجه ویژه‌ای نشان داد. این آبراه‌ها باید یک تا دو بار عایق‌بندی شوند. سپس ایزوگام بر روی آن‌ها نصب شود.

زیرسازی ایزوگام برای سقف آپارتمان‌های نوساز

زیرسازی ایزوگام برای سقف آپارتمان‌های نوساز اندکی متفاوت است. در آپارتمان‌های نوساز، سقف‌ها اغلب بتنی یا اسکلتی هستند. در این حالت پشت بام ساختمان‌های نوساز با پوکه‌های معدنی و سیمان زیرسازی می‌شوند.

اغلب در ساختمان‌های نوسازی که ایزوگام بر سقف آن‌ها نصب می‌شود، شیب تندی اعمال می‌شود تا آب به سمت ناودان‌ها حرکت کند. سپس روی ایزوگام یک سیمان کشی صاف و یکدست انجام خواهد شد.

سطح این سیمان باید کاملاً خشک باشد. زیرا اگر این سطح دچار ترک خوردگی شود، سطح ایزوگام نیز در پی آن ترک خواهد خورد. پس از خشک شدن این لایه ملات یک لایه قیر بر روی آن اجرا خواهد شد. پس از انجام این کار باید یکی دو روز و تا خشک شدن قیر صبر کرد سپس ایزوگام را بر روی سطح اجرا کرد.

نتیجه گیری:

زیرسازی ایزوگام از آن جهت مهم است که عمر و ماندگاری آن را تضمین می‌کند. هر چقدر زیر ساز قوی‌تری برای ایزوگام در نظر گرفته شود، ماندگاری آن نیز افزایش می‌یابد. بسیاری از مراکز نصب ایزوگام زیرسازی را تنها با آب و جارو کردن فضا هم می‌آورند.

در حالی که این درست نیست. ایزوگام خوب، زمانی کیفیت خود را نشان می‌دهد که زیرساز مناسبی برای آن به کار رفته باشد. برای اجرای و نصب صحیح ایزوگام، بهتر است این کار را به نمایندگی معتبر آن بسپارید.

ایزوگام سایوند، مرکز پخش و نصب ایزوگام در تهران و کرج است. این مرکز با سابقه و تجربه‌ای که در زمینه اجرای این عایق رطوبتی دارد، می‌تواند امر اجرای آن را به‌نحوی انجام دهد که این عایق رطوبتی تا سالیان متوالی برای شما کار کند.

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
ایزوگام البرز – نمایندگی ایزوگام البرز و شرق در تهران
نوشتهٔ پیشین
ایزوگام شرق و ویژگی‌های آن

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام
    ایزوگام پشت بام منزل ما خیلی قدیمی شده و چند جاییش هم کلا از بین رفته
    امکانش هست روی همین ایزوگام دوباره ایزوگام کرد یا حتما باید برداشته بشن؟

    پاسخ
    • ایزوگام سایوند
      تیر ۸, ۱۴۰۰ ۵:۱۷ ب.ظ

      سلام و وقت بخیر
      لازم است قبل از اتخاذ تصمیم به تعویض و یا ترمیم ایزوگام، ایزوگام منزل شما توسط کارشناسان مجموعه سایوند بازدید شود. لذا خواهشمند است جهت مراجعه حضوری و اعلام نظر قطعی با کارشناسان این مجموعه با شماره 02632863166 تماس حاصل نمایید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید