روش استفاده صحیح و نگهداری از ایزوگام

استفاده صحیح و نگهداری از ایزوگام تنها روش ممکن برای افزایش عمر مفید این عایق رطوبتی است. این عایق بسته به محل نصب آن 10 سال عمر می‌کند. متوسط عمر مفید این عایق رطوبتی 10 تا 15 سال است؛ اما با استفاده صحیح و مراقبت و نگهداری از آن می‌توان میزان عمر مفید آن را افزایش داد.

این عایق رطوبتی به ایزوگام پشت بام مشهور است و مهم‌ترین مورد استفاده از آن در پشت بام ساختمان‌ها است. هرچه پشت بام ساختمان شما مساحت بیشتری داشته باشد، هزینه نصب و اجرای ایزوگام بر روی آن بیشتر خواهد شد. از همین رو اجرای مجدد و ترمیم آن نیز می‌تواند هزینه زیادی را برای شما دربر داشته باشد.

روش استفاده صحیح از ایزوگامالبته ایزوگام پشت بام تنها محل نصب این عایق رطوبتی نیست. ایزوگام سرویس بهداشتی، ایزوگام استخر، ایزوگام روف گاردن و … نیز از موارد دیگر استفاده از این عایق رطوبتی هستند.

در ابتدا باید بدانید که چه عواملی سبب خراب شدن ایزوگام خواهند شد. درنهایت نیز با جلوگیری از وقوع این عوامل در جهت نگهداری و استفاده صحیح از این عایق رطوبتی گامی مؤثر بردارید. البته یکی از شیوه‌های مراقبت و جلوگیری از خراب شدن این عایق نیز می‌تواند لکه گیری و ترمیم به موقع آن باشد.

چه عواملی سبب خراب شدن ایزوگام خواهند شد؟

یکی از مهم‌ترین روش‌های حل مسئله، داشتن اطلاع صحیح از صورت مسئله است. از همین رو یکی روش‌های مهم برای استفاده صحیح و نگهداری از ایزوگام آشنایی با عواملی است که سبب خراب شدن آن می‌شوند.

  1. عدم اجرای صحیح آن

نحوه اجرای ایزوگام پشت بام ، ایزوگام سرویس بهداشتی و … از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ چراکه عدم اجرای صحیح آن می‌تواند سبب ایجاد تاول، چروک و … بر روی سطح آن و کاهش کارایی ایزوگام گردد.

  1. مسدود بودن راه آب

راه آب پشت بام ممکن است در اثر تجمع خاروخاشاک مسدود شود. تجمع آب می‌تواند سبب بلند شدن سطح ایزوگام و نفوذ آب به زیر آن شود. این امر در ایزوگام سرویس بهداشتی نیز امکان‌پذیر و حتی محتمل‌تر است.

  1. استفاده از کفش نامناسب برای قدم زدن بر روی ایزوگام

اغلب این موضوع بسیار کم اتفاق می‌افتد اما قدم زدن با کفش‌های پاشنه تیز و نامناسب به‌ویژه در فصل‌های گرم سال می‌تواند سبب صدمه زدن به ایزوگام شود.

  1. قرار دادن لوازم فلزی و تیز و برنده بر روی ایزوگام

اگر اجسام تیز ماتند قوطی‌های حلبی روغن و پایه‌های آهنی کولر به مدت زیاد روی ایزوگام قرار بگیرند درنهایت سبب سوراخ شدن آن خواهند شد.

  1. کنده شدن کاشی از روی ایزوگام

بطورکلی ایزوگام عایق رطوبتی است که کاشی‌ها به خوبی به آن نمی‌چسبند. از کاشی‌ها اغلب در سرویس بهداشتی و حیاط استفاده می‌شود. این محل‌ها بیشتر در معرض آب هستند و کاشی روی آن‌ها می‌تواند سبب کاهش برخورد آب با ایزوگام و نفوذ به لایه‌های زیرین آن شود.

  1. استفاده از مواد نفتی و گازوئیل بر روی ایزوگام

مواد نفتی و گازوییل و حتی حرارت خیلی زیاد مانند یک حلال برای ایزوگام عمل می‌کنند و سبب از بین رفتن آن می‌شوند.

موارد فوق جزو عواملی هستند که سبب از بین رفتن و خراب شدن ایزوگام می‌شوند. از همین رو یکی از راه‌های مهم برای استفاده صحیح و نگهداری از ایزوگام جلوگیری از اموری است که سبب کاهش کارایی آن خواهند شد.

آشنایی با  نحوه استفاده صحیح و مراقبت از ایزوگام

برای استفاده صحیح و نگهداری از ایزوگام به‌ویژه ایزوگام پشت بام و ایزوگام سرویس بهداشتی که در معرض خراب شدن هستند. تنها کافی است توصیه‎‌های زیر را رعایت کنید تا از خراب شدن زود هنگام آن ممانعت به عمل آید.

  1. روش استفاده صحیح و نگهداری از ایزوگامحداقل هر سال یکبار به‌ویژه در فصول سرد سال از ایزوگام پشت بام بازدید کنید. مراقبت باشید که تمام خروجی‌های آب پشت بام، مانند ناودان‌ها و … باز باشند و آب بتواند به‌راحتی از پشت بام تخلیه شود.
  2. سعی کنید با کفش، مستقیماً بر روی ایزوگام راه نروید و برای این کار از دمپایی‌های نرم استفاده کنید.
  3. اجسام نوک تیز یا وسایل سنگین را که سبب سواخ شدن ایزوگام می‌شوند، بر روی آن قرار ندهید.
  4. اگر کولر یا آنتن را بر روی پشت بام قرار می‌دهید از چهارپایه‌هایی با پایه‌های پهن برای این کار استفاده کنید.
  5. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از بریده شدن ایزوگام توسط کولر، زیر آن‌ها سرامیک قرار دهید یا در هنگام اجرای ایزوگام از مجری آن بخواهید تا محل قرارگیری این اجسام را با دو لایه ایزوگام عایق کند.
  6. برای استفاده صحیح و نگهداری از ایزوگام ، مصالحی مانند سنگ‌های ریز، سیمان و .. را در پست بام قرار ندهید. این مصالح می‌توانند برسطح ایزوگام پشت بام پخش شوند و در اثر فشار پا درون آن فرو بروند و سبب ایجاد سوراخ و خراش در ایزوگام شوند.
  7. پس از نصب ایزوگام سرویس بهداشتی ، بهتر است روی آن را با یک لایه سیمان پوشاند و سپس کاشی‌ها را بر روی آن نصب کرد. چراکه کاشی‌ها به ایزوگام نمی‌چسبند و خیلی زود از سطح آن کنده می‌شوند.
  8. از نگهداری و استفاده از مواد اشتعال زا مانند بنزین و ایزوگام در پشت بام بپرهیزید، چراکه این مواد مستعد اشتعال هستند و حرارت زیاد نیز می‌تواند کل ایزوگام پشت بام را از بین ببرد.
  9. سطح ایزوگام محل مناسبی برای قرار دادن زغال و درست کردن آتش نیست. برای این کار از یک منقل کمک بگیرید.
  10. اگر ایزوگام پشت بام شما از نوع ایزوگام فویل‌دار است؛ باید در مراقبت از آن دقت بیشتری به خرج دهید. چراکه ایجاد خراش بر روی فویل آن و نفوذ آب بین فویل و ایزوگام می‌تواند سبب پوسیدگی آن شود.
  11. همچنین یخ زدن آب در بین لایه فویل و ایزوگام نیز می‌تواند سبب شکستن آن شود.
  12. درنهایت نیز برای نگهداری بهتر از ایزوگام بهتر است قبل از نصب آن یک تیم حرفه‌ای را برای این کار انتخاب نمایید.
  13. ترمیم به‌موقع ایرادات ایزوگام نیز می‌تواند از پیشروی مشکل در آن جلوگیری کرده و سبب افزایش عمر ایزوگام شود.

بهترین مرکز برای اجرای صحیح ایزوگام کدام است؟

می‌توان گفت مهم‌ترین روش استفاده صحیح و نگهداری از ایزوگام دقت در اجرای صحیح آن است. بیشترین مشکلات ایزوگام پس از نصب، در اثر عدم نصب صحیح آن اتفاق می‌افتند. از همین رو لازم است به‌منظور افزایش عمر و ماندگاری آن، برای نصب از یک مرکز معتبر کمک بخواهیم.

مرکر پخش و نصب ایزوگام سایوند یک مرکز معتبر و باسابقه در تهران و کرج است. این مجموعه علاوه‌بر کار نصب، کار پخش ایزوگام را نیز بطور مستقیم و بدون واسطه انجام می‌دهد. این موضوع سبب شده است تا قیمت نصب ایزوگام در هر متر مربع توسط ایزوگام سایوند، بسیار مناسب و مقرون به‌صرفه باشد.

نتیجه گیری:

اگرچه ایزوگام یک عایق رطوبتی بسیار کاربردی در پشت بام، سرویس بهداشتی و … است؛ اما اگر با روش صحیح استفاده و نگهداری از آن آشنا نباشیم دوام چندانی نخواهد داشت.

برای جلوگیری از این موضوع باید از عواملی که سبب خراشیدگی، سوراخ شدن و ایجاد تاول بر روی این عایق می‌شوند، جلوگیری کرد. برای ایزوگام سرویس بهداشتی، حیاط و … نیز حتماً از سیمان، پیش از چسباندن کاشی استفاده شود. مهم‌ترین روش مراقبت از آن نیز دقت در نصب و سپردن اجرای آن به یک مرکز معتبر و باتجربه مانند ایزوگام سایوند است.

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
ایزوگام شرق و ویژگی‌های آن
نوشتهٔ پیشین
ایزوگام فویل دار چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید