درباره ایزوگام بیشتر بدانید

ایزوگام پوششی است که برای عایق کردن بام و سایر سطوح مانند کف، پی، دیواره و … در ساختمان‌ها و استخرها به کار می‌رود. حتماً تاکنون افراد بسیاری به شما توصیه کرده‌اند که برای جلوگیری از نم و رطوبت از ایزوگام استفاده کنید، در نتیجه لازم است درباره ایزوگام بیشتر بدانید و بخوانید.

می‌توان گفت، همه ما با با این عایق رطوبتی و کاربرد آن در ساختمان آشنا هستیم. اما این پوشش چیست و از چه موادی تشکیل می‌شود؟

انواع مختلف ایزوگام کدامند؟

هر یک از این عایق‌های رطوبتی برای بکارگیری در چه بخش‌هایی مناسب هستند؟

چگونه می‌توان یک ایزوگام استاندارد را تشخیص داد؟

عمر متوسط این پوشش چقدر است؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها لازم است که با این عایق رطوبتی بیشتر آشنا شویم. از همین رو در ادامه به معرفی کامل ایزوگام، انواع و کاربرد هر یک از آن‌ها و نحوه تشخیص ایزوگام استاندارد خواهیم پرداخت.

ایزوگام چیست ایزوگام چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟

ایزوگام پوششی است که از قیر و الیاف مصنوعی مختلف ساخته شده است. این پوشش که به عایق رطوبتی نیز مشهور است به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت به پشت بام منازل، پی ساختمان، استخرها، مخازن آب، تونل‌ها، سدها، سرویس‌های بهداشتی و … به کار می‌رود.

این پوشش دارای سبکی و مقاومت بالایی است. این امر ایزوگام را به به برترین عایق رطوبتی تبدیل می‌کند. بخش زیادی از مقاومت بالای این عایق در برابر نفوذ رطوبت، ناشی از مواد اولیه به کار رفته در آن است. این مواد اولیه شامل:

  1. لایه پلی‌اتیلن (به جای لایه پلی‌اتیلن می‌توان از پودر معدنی یا فویل آلومینیوم استفاده کرد)
  2. الیاف پشم شیشه یا تیشو
  3. لایه الیاف پلی استر
  4. مواد افزودنی مانند قیر و پلیمر

هستند. هر یک از این مواد به نوعی از نفوذ رطوبت و آب به داخل بافت ایزوگام ممانعت می‌کنند. ایزوگام‌ها در دو نوع تک لایه و دولایه در بازار موجود هستند.

تفاوت ایزوگام تک لایه و دولایه در ضخامت آن‌ها است. ضخامت ایزوگام تک لایه حدود 3 میلی‌متر و ضخامت ایزوگام دولایه بین 5/3 الی 4 میلی‌متر است.

برای تولید این پوشش، تیشو یا الیاف مصنوعی و پلی‌استر وارد تشت قیر شده تا به مواد پلیمری و قیر آغشته شوند. تک لایه یا دولایه بودن ایزوگام‌ها یا همان ضخامت آن‌ها نیز توسط مجرای خروجی که در بالای تشت قیر قرار دارد، تنظیم می‌شود.

سپس ورق آلومینیوم به این مواد اضافه می‌گردد. درنهایت نیز ایزوگام، پس از طی مراحل سرد و خشک شدن، رول خواهد شد. هر رول ایزوگام استاندارد حدود 10 متر طول دارد.

انواع مختلف ایزوگام کدامند؟

ایزوگام ها در دو دسته ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده جای می‌گیرند. تفاوت این دو نوع در مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها و فرآیند تولید این پوشش‌ها است. کاربرد این دو نوع ایزوگام نیز با یکدیگر متفاوت است.

ایزوگام پلیمری چیست؟

ایزوگام پلیمری از قیر خالص 60 الی 70 درصد به دست می‌آید. از مواد تشکیل‌دهنده این نوع ایزوگام می‌توان به موادی همچون:

  1. قیر خالص 60 الی 70 درصد
  2. الیاف پلی استر
  3. الیاف پشم شیشه
  4. لایه آلومینیومی
  5. پلاستیک پشت لایه ایزوگام
  6. پودر تالک
  7. پوشال گونی
  8. و مواد اتکتیک پلی‌پروپیلن

اشاره کرد. وجود قیر خالص در این نوع ایزوگام، سبب کیفیت بالاتر آن در مقایسه با ایزوگام دمیده خواهد شد.

ایزوگام دمیده چیست؟

ایزوگام دمیده از قیر دمیده به دست می‌آید. از مواد تشکیل دهنده ایزوگام دمیده می‌توان به مواردی همچون:

  1. قیر دمیده
  2. الیاف پشم شیشه
  3. لایه آلومینیوم
  4. پلاستیک پشت لایه ایزوگام
  5. و پودر تالک

اشاره کرد. قیر دمیده از دمیدن هوای داغ به مازوت به دست می‌آید. این نوع قیر نسبت به قیر خالص از درجه نفوذ کمتری برخوردار است. از همین رو کیفیت آن نسبت به ایزوگام پلیمری کمتر است. از این نوع قیر برای ساختن ایزوگام‌های مناسب برای پوشش پشت بام، باتری اتومبیل و … استفاده می‌شود.

بنابراین عایق رطوبتی مورد استفاده ما از نوع ایزوگام دمیده است. ایزوگام های مورد استفاده ما در بازار، با دو نوع ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده از هم تفکیک نمی‌شوند.

بلکه دارای نام‌هایی همچون، ایزوگام تک لایه و دو لایه و ایزوگام دارای روکش آلومینیومی و بدون روکش آلومینیومی هستند. تفکیک این ایزوگام ها بر اساس تعداد لایه و روکش به کار رفته در آن‌ها صورت می‌گیرد.

ایزوگام تک لایه چیست؟

این ایزوگام حاوی پلی استر دوخته شده است. ضخامت آن حدود 3 میلی‌متر است و دارای انعطاف زیادی است. این نوع ایزوگام ها برای استفاده در پشت بام مناسب نیستند. بلکه بیشتر برای استفاده به‌منظور عایق کردن حمام و دستشویی و … که پوشش دیگری روی آن‌ها قرار می‌گیرد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دانستنی های ایزوگامایزوگام دولایه چیست؟

این ایزوگام حاوی پلی‌استر و دو لایه الیاف پشم شیشه است. ضخامت آن حدود 5/3 و الی 4 میلی‌متر است و حتی به 5 میلی‌متر نیز می‌رسد. این نوع ایزوگام دارای ضخامت کمتر و مقاومت بیشتر است. از این ایزوگام برای عایق‌بندی پشت بام‌ها و … استفاده می‌شود.

ایزوگام با روکش آلومینیومی چیست؟

این ایزوگام از نوع ایزوگام دولایه است با این تفاوت که یک لایه روکش آلومینیومی در آن‌ها به کار رفته است. این روکش سبب انعکاس نور خورشید شده و عایقی مناسب برای جلوگیری از سرمای زمستان و گرمای تابستان است.

آلومینیوم به کار رفته در این نوع عایق رطوبتی سبب می‌شود، یخ و برف روی پشت بام با سرعت بیشتری آب شوند. ایزوگام با روکش آلومینیومی بهترین گزینه برای استفاده در سقف‌های شیب‌دار است.

چگونه می‌توان یک ایزوگام استاندارد تشخیص داد؟

یکی از دغدغه‌های اصلی در خرید ایزوگام، عدم توانایی در تشخیص یک ایزوگام استاندارد و خوب از نوع نامرغوب آن است. ایزوگام استاندارد به ایزوگامی گفته می‌شود که پارامترهای استاندارد در آن رعایت شده باشد و از مواد اولیه باکیفیتی در آن استفاده شود. برای تشخیص ایزوگام استاندارد و مرغوب باید به پارامترهای زیر توجه شود.

  1. هر رول ایزوگام حدود 10 متر طول دارد.
  2. بسته به نوع ایزوگام، ضخامت آن باید بین 3 الی 5 میلی‌متر باشد.
  3. وزن تقریبی ایزوگام ها بین 37 تا 42 کیلوگرم است.
  4. متصاعد شدن بوی نامطبوع از ایزوگام ها نشان‌دهنده استفاده از پودرهای معدنی به جای قیر مرغوب در آن است.
  5. اگر با کشیدن دست بر روی ایزوگام، رنگ سیاه بر روی دست باقی بماند؛ عایق رطوبتی از مواد پلیمری نامرغوبی تشکیل شده است.
  6. اگر ایزوگام با تا شدن از پشت، بشکند یا با واردکردن کشش از طرفین پاره شود، از مقاومت کششی و پارگی خوبی برخودار نیست.
  7. برای بررسی مقاومت آن در برابر سرما و ترک نیز می‌توانید یک تکه از عایق را برای مدت 2 ساعت در فریزر قرار دهید. پس از انجام این کار آن را با زاویه 120 درجه خم کنید. اگر عایق ترک برداشت، کیفیت مطلوب را ندارد.

عمر متوسط ایزوگام‌ها چقدر است؟

عمر متوسط ایزوگام استاندارد، بین 10 الی 15 سال است. اما میزان ماندگاری این عایق رطوبتی نیز تا حد زیادی به عوامل محیطی و کیفیت ایزوگام بستگی دارد.

هرچقدر مواد اولیه به کار رفته در ایزوگام مرغوب‌تر باشد؛ عمر و ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد شد. شرایط محیطی نیز در میزان عمر این پوشش تأثیرگذار است.

توصیه می‌شود برای نصب ایزوگام در مناطق سردسیر و گرمسیر، از پوشش مناسب برای شرایط آب و هوایی همان منطقه استفاده کنید.

از عوامل دیگری که در ماندگاری این نوع عایق رطوبتی تأثیرگذار است؛ می‌توان به زیرسازی، نصب اصولی و نحوه استفاده از آن اشاره کرد.

نتیجه‌گیری:

ایزوگام یک نوع عایق رطوبتی است. این پوشش در انواع مختلف ایزوگام دمیده و ایزوگام پلیمری تولید می‌شود. ایزوگام دمیده خود به دو دسته دولایه و تک لایه تقسیم می‌شود. ایزوگام دولایه می‌تواند به دو صورت با روکش آلومینومی و بدون آن باشد.

ایزوگام استاندارد نیز، ایزوگامی است که پارامترهای استاندارد را داشته باشد و از مواداولیه باکیفیتی در آن‌ استفاده شود. راه‌کارهایی نیز برای بررسی مرغوبیت این عایق رطوبتی وجود دارد.

میزان و عمر و ماندگاری این عایق به شرایط آب و هوایی، مواد ائلیه به کار رفته در آن‌ها، دقت در نصب و … بستگی دارد.

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
بهترین ایزوگام بازار کدام است؟
نوشتهٔ پیشین
آسفالت چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید