لکه گیری ایزوگام چگونه انجام می‌شود؟

لکه گیری ایزوگام فرآیندی است که به‌منظور برطرف کردن ایرادات ایزوگام انجام می‌شود. همانطورکه می‌دانید ایزوگام نوعی عایق رطوبتی است که به‌منظور محافظت از سقف، دیوارها و … در برابر رطوبت اجرا می‌شود.

عمر و ماندگاری ایزوگام اغلب بیشتر از 10 الی 15 سال است. اما گاهی اوقات اتفاقاتی مانند برخورد اجسام تیز به ایزوگام و … می‌تواند سبب آسیب دیدن آن شود.

روش استفاده صحیح از ایزوگامعدم ترمیم این آسیب‌دیدگی می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به بار آورد و باعث خرابی کامل ایزوگام، نشت آب به داخل ساختمان ایجاد نم و … گردد.

در چنین مواقعی به جای تعویض کامل ایزوگام و تحمیل هزینه اضافی بخش آسیب دیده را ترمیم می‌کنند. هرچقدر میزان این آسیب دیدگی کمتر باشد، هزینه کمتری برای ترمیم دارد وترمیم و لکه‌گیری آن نیز ساده‌تر خواهد بود.

در این مقاله با مفاهیمی همچون لکه‌گیری چیست و چگونه انجام می‌شود، روش صحیح لکه گیری، عواملی که سبب ایجاد لکه و خرابی در ایزوگام می‌شوند، بهترین زمان برای لکه گیری و مراقبت و نگهداری از آن پس از انجام ترمیم آشنا خواهید شد.

لکه گیری ایزوگام چیست و چگونه انجام می‌شود؟

همانطورکه گفتیم لکه گیری ایزوگام برای رفع مشکلات و خرابی‌های این عایق رطوبتی انجام می‌شود. مسلماً یک نصاب حرفه‌ای در ابتدای کار عایق را به‌گونه‌ای نصب می‌کند که مشکلی برای آن ایجاد نشود؛ اما گاهی اوقات در اثر برخورد شیء ، استفاده نادرست و … ممکن است خرابی‌هایی در قسمت‌های مختلف ایزوگام ایجاد شود.

برای ترمیم آن باید از یک ایزوگام‌کار حرفه‌ای بخواهید لکه‌ها و صدمات ایجاد شده بر روی آن را شناسایی کند، سپس آن قسمت‌ها را آنطورکه باید تمیز نماید و درنهایت نیز با استفاده از ابزار مخصوص اقدام  به ترمیم آن کند.

لکه گیری صحیح ایزوگام چگونه انجام می‌شود؟

استفاده از ایزوگام نامرغوب برای عایق کاری پشت بام سبب می‌شود، این عایق رطوبتی پس از گذشت مدتی کوتاه دچار ترک و آسیب‌دیدگی شود. این ترک‌ها پیش‌رونده هستند. به‌عبارتی ترک‌های ایجاد شده بر روی ایزوگام زیاد و زیادتر می‌شوند تا درنهایت سبب کنده شدن آن شوند. از همین رو با مشاهده ترک باید سریعاً نسبت به لکه گیری ایزوگام اقدام کنید.

برای لکه گیری صحیح ایزوگام نصاب در ابتدای کار باید قسمت‌های آسیب دیده را تا حرارت داده آن را با تیغ مخصوص جدا کند و سپس آن قسمت‌ها را بازسازی نماید.

البته تنها دلیل ایجاد ترک در این ایزوگام نامرغوب بودن آن نیست، قرارگیری طولانی مدت این عایق رطوبتی در برابر آفتاب تیز تابستان نیز می‌تواند سبب ایجاد ترک در آن شود.

لکه گیری ایزوگامبرای انجام این کار کارشناس مربوطه مقداری از رول ایزوگام را که متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه و ایزوگامی که در زیر، کار شده است؛ برمی‌دارد و آن را در محل موردنظر می‌چسباند.

البته اگر تنها ترک‌هایی بر روی سطح ایزوگام ایجاد شده باشند نیازی به چسباندن ایزوگام نیست. برخی ترک‌ها را می‌توان با استفاده از چسب ایزوگام به‌راحتی از بین برد. بنابراین اگر در سطح ایزوگام پشت بام منزل شما ترک‌هایی ایجاد شده است، هرچه سریع‌تر با یک متخصص تماس بگیرید تا با لکه گیری ایزوگام از پیشروی و بیشتر شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

ایزوگام‌هایی که در اثر برخورد اشیای تیز مانند پایه کولر آسیب می‌بینند را می‌توان با استفاده از پرایمر و چسب ایزوگام ترمیم کرد.

پرایمرهای خمیری برای پرکردن شکاف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و از پرایمرهای مایع نیز می‌توان برای برطرف کردن ترک‌ها استفاده کرد.

چه عواملی سبب خرابی ایزوگام خواهند شد؟

در بخش‌های قبل به‌طور مختصر به عواملی که سبب خرابی ایزوگام می‌شوند، اشاره کردیم. نور مستقیم خورشید در مناطق خشک و گرمسیری، ایجاد خط و خش و ترک روی آن در اثر حرکت دادن اجسامی مانند کولر یا پایه کولر بر روی پشت بام از عوامل دیگری هستند که سبب آسیب دیدن ایزوگام خواهند شد.

علاوه‌بر این موضوعات نداشتن مهارت کافی در نصب ایزوگام نیز سبب ایجاد تاول، چروک و ترک در ایزوگام و سوراخ شدن آن می‌گردد.

بهترین زمان برای لکه گیری ایزوگام چه زمانی است؟

عمر مفید ایزوگام ها بین 10 تا 15 سال است. البته بسته به نوع نصب و مهارت نصاب آن این زمان می‌تواند کوتاه‌تر با بلندتر باشد. ایجاد هرگونه آسیب بر روی ایزوگام، نظیر سوراخ، ترک، پارگی و … سبب کوتاه‌تر شدن عمر مفید این عایق رطوبتی خواهد شد.

عدم توجه به ایراد ایجاد شده و عدم ترمیم ایزوگام سبب می‌شود تا آسیب ایجاد شده بر روی آن گسترش یابد. به‌گونه‌ای که در نهایت مجبور شوید این ایزوگام را تعویض نمایید.

بهترین زمان  برای لکه گیری ایزوگام فصول گرم سال مانند تابستان است. چراکه زیر کار در هنگام اجرای ایزوگام به هیچ عنوان نباید خیس و مرطوب باشد؛ اما سرمای هوا رطوبتی ذاتی را به همراه دارد.

همچنین در فصول سرد سال احتمال بارندگی زیاد است. این بارش‌ها می‌تواند از قسمت آسیب دیده وارد سقف خانه شما شود و نم و رطوبت ایجاد کند. همچنین می‌تواند به قسمت زیرین ایزوگام نفوذ کند و سبب پوسیدگی آن نیز شود.

پس از لکه گیری چگونه باید از ایزوگام مراقبت کرد؟

مراقبت از ایزوگام بعد از لکه گیریلکه گیری ایزوگام مانند تعمیر گوشی موبایل است. یعنی پس از انجام آن برای جلوگیری از آسیب دیدگی مجدد ایزوگام، باید مراقبت بیشتری از آن انجام شود.

برخورد اجسام تیز به ناحیه ترمیم شده ممکن است سبب کنده شدن ایزوگام ترمیم شوند. همچنین باید از ریختن چوب و نفت و گازوییل بر روی این عایق خودداری کرد.

سعی کنید زیر پایه‌های کولر یک لایه موکت یا شیء دیگری قرار دهید تا در اثر فشاری که بر روی ایزوگام وارد می‌کند سبب پاره شدن آن نشود.

نتیجه‌گیری:

لکه گیری ایزوگام یکی از کارهای مفیدی است که با انجام آن می‌توانید از گسترش آسیب ایجاد شده جلوگیری کنید و عمر و سلامت ایزوگام را برای دراز مدت تضمین نمایید.

البته انجام این کار نیز مانند اجرای ایزوگام نیازمند تجربه و تخصص است. اگر از تجربیات یک متخصص برای انجام این کار استفاده نشود، ترمیم ایزوگام نیز ماندگاری چندانی نخواهد داشت.

برای انجام ترمیم و لکه گیری این عایق رطوبتی می‌توانید از خدمات ایزوگام سایوند استفاده کنید. این مجموعه یک مرکز تخصصی پخش و اجرای ایزوگام در تهران است. این مجموعه با اجرای اصولی ایزوگام ماندگاری آن را برای مدت طولانی تضمین می‌کند.

علاوه‌بر این موضوع مجموعه ایزوگام سایوند مرکز پخش انواع ایزوگام در تهران است. از همین رو هزینه نصب و اجرای ایزوگام در این مرکز بسیار پایین است. این مجموعه با خرید مستقیم از تولید کننده اصلی و عرضه مستقیم آن به مشتری در تلاش است تا همواره قیمت را تا پایین‌ترین حد خود کاهش دهد.

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
مشخصات ایزوگام استاندارد چیست؟
نوشتهٔ پیشین
صرفه جویی در مصرف انرژی با ایزوگام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید