تعویض ایزوگام بهتر است یا ترمیم آن

پس از گذشت چندین سال استفاده از این عایق رطوبتی ناگزیر به تعویض ایزوگام یا ترمیم آن خواهید شد. زمان وقوع این امر تا حد زیادی به محل اجرای این عایق نیز بستگی دارد. برای مثال اگر از این عایق رطوبتی در حمام و دستشویی استفاده کرده‌اید، زمان تعویض آن با ایزوگام سقف متفاوت است.

اگر ایزوگام در محل موردنظر شما به‌درستی اجرا شود، حداکثر برای مدت 10 تا 15 سال نیاز شما را برطرف خواهد کرد. از همین رو باید از یک مرکز معتبر و حرفه‌ای برای نصب ایزوگام کمک بخواهید.

تعویض ایزوگام یا تعمیر آناگر بیشتر از 10 سال است که از یک ایزوگام استفاده می‌کنید، وقت تعویض یا ترمیم آن فرا رسیده است. بهتر است ظاهر ایزوگام را بررسی نمایید و پس از مشاهده آسیبی که به آن وارد شده است در مورد تعویض یا ترمیم آن تصمیم‌گیری کنید.

در برخی موارد نصب به درستی انجام نشده است یا به ایزوگام آسیب رسیده است. از همین رو این عایق رطوبتی عملکرد صحیحی نخواهد داشت. درنتیجه آن نم و رطوبت به ساختمان منزل شما خسارت وارد می‌کند.

برای این‌که بدانید ترمیم ایزوگام بهتر است یا تعویض آن باید آن را به دقت بررسی نمایید و سپس با توجه به ایراد به وجود آمده در آن، یکی از دو روش ترمیم یا تعویض را برگزینید.

البته بررسی مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها نیز می‌تواند به ما در تصمیم‌گیری در مورد ترمیم یا تعویض آن کمک کند. در این مقاله با علائمی که نشان دهنده نیاز ایزوگام به تعویض یا ترمیم است آشنا خواهید شد. همچنین مزایا و معایب این روش‌ها نیز به تفکیک بررسی خواهد شد. در نهایت نیز با روش ترمیم یا تعویض ایزوگام آشنا می‌شوید.

چه علائمی نشان‌دهنده نیاز ایزوگام به ترمیم یا تعویض است؟

گفتیم که اگر مدت زیادی از نصب ایزوگام می‌گذرد، حتی اگر دلیل و علامتی در آن دیده نشود، وقت ترمیم یا تعویض آن فرا رسیده است.

اما گاهی اوقات با وجود نصب تازه ایزوگام شاهد نشتی، نم یا ایجاد لکه زرد در سقف منزل یا سایر قسمت‌های آن خواهیم شد. این موضوع به‌ویژه در ایزوگام پشت بام بسیار مشهود است. چراکه این عایق در پشت بام منازل در معرض تماس مستقیم با نور خورشید و عوامل محیطی قرار دارد. برای ترمیم ایزوگام یا تعویض آن بهتر است هر سال ظاهر این عایق رطوبتی را بررسی نمایید و پس از مشاهده علائم مربوط نسبت به تعویض ایزوگام یا ترمیم آن تصمیم گیری کنید.

  1. مشاهده ترک خوردگی

این مسئله در اثر تبخیر شدن مواد فرار نفتی به کار رفته در این عایق رطوبتی و اغلب در ایزوگام پشت بام اتفاق می‌افتد. برای حل این مشکل می‌توان از روش ترمیم یا تعویض استفاده کرد.

  1. مشاهده چروکیدگی

این موضوع در اثر کم بودن حرارت در هنگام نصب اتفاق می‌افتد. در حقیقت برای رفع این مشکل باید از روش تعویض استفاده کرد. اما بسته به مساحت و ابعاد چروک ایجاد شده می‌توان از روش ترمیم نیز استفاده کرد. البته برای ترمیم ایزوگام در این مرحله، باید بخش چروکیده کاملاً برداشته شود.

  1. مشاهده تاول

تاول زمانی بر روی ایزوگام مشاهده می‌شود که در نصب آن نقصی وجود داشته باشد. اگر زیر ایزوگام در هنگام نصب مرطوب باشد، بر روی کار تاول ایجاد خوداهد شد. در این حالت نیز چاره کار تعویض ایزوگام است. اما اگر سطح آسیب کم باشد می‌توان بخش آسیب دیده را ترمیم کرد.

  1. مشاهده پوسیدگی و کهنگی

پوسیدگی و کهنگی نیز به مرور زمان برای ایزوگام اتفاق می‌افتد. با تعویض این عایق رطوبتی می‌توانید این ایراد را برطرف نمایید.

بررسی مزایا و معایب ترمیم ایزوگام

مسلماً ترمیم ایزوگام هزینه بسیار کمتری نسبت به تعویض آن دارد. این موضوع یکی از مزیت‌های ترمیم آن است. از معایب این روش نیز می‌توان به وجود احتمال خراب شدن زودهنگام ایزوگام از نواحی دیگر اشاره کرد. همچنین ممکن است لایه‌های جدیدی که برای ترمیم نصب کرده‌اید کنده شود و باعث نفوذ آب به داخل ساختمان شود. به‌علاوه در اثر ترمیم این لایه‌‌ها به ساختمان بار اضافی وارد شده و سبب سنگینی و نشست آن خواهد شد.

بررسی مزایا و معایب تعویض ایزوگام

از مزایای تعویض ایزوگام می‌توان به وارد نشدن بار اضافی به ساختمان، امکان بررسی زیر سازی و شیب آن در صورت نیاز و … اشاره کرد.

از معایب آن نیز می‌توان به طولانی شدن زمان نصب ایزوگام و افزایش هزینه‌ها به‌منظور کندن لایه قبلی و ایجاد زیرسازی جدید اشاره کرد.

آشنایی با نحوه ترمیم ایزوگام

در ابتدا باید برای ترمیم ایزوگام یکسری شرایط و ویژگی‌ها در نظر گرفته شود. برای مثال شیب سقف باید استاندارد باشد. لایه‌های ایزوگام قبلی چسبندگی لازم را داشته باشند و از بام جدا نشده باشند.

ایزوگام قبلی سطح صاف و خشکی داشته باشد و ایزوگام ترمیم باید توسط افراد باتجربه کار شود. درصورتی که تمام این شرایط وجود داشته باشد؛ برای ترمیم ترک خوردگی می‌توانید از ماستیک و چسب ایزوگام استفاده کنید یا یک لایه ایزوگام بر روی آن بچسبانید.

برای ترمیم چروکیدگی نیز ابتدا چروک‌ها باید با حرارت باز شوند، سپس لایه جدید بر روی آن‌ها چسبانده شود. برای ترمیم تاول نیز ابتدا باید تاول‌ها را برید و پس از انجام زیرسازی لازم آن را ترمیم کرد.

تمام این موارد تنها درصورتی امکان‌پذیر است که ایراد ایجاد شده تنها یک قسمت کوچک از ایزوگام را درگیر کرده باشد. در غیراینصورت ایزوگام باید تعویض شود.

تعویض ایزوگام آموزش نحوه تعویض ایزوگام

برای تعویض ایزوگام پشت بام ، ایزوگام قبلی باید حرارت داده شود تا قیر موجود در آن ذوب شود. با ذوب شدن قیر، ایزوگام از سقف جدا می‌شود. درصورت جدا نشدن برای کندن آن به تجهیزات مخصوصی نیاز است.

پس از جداکردن ایزوگام از سقف ساختمان، تمام آسیب‌های ایجاد شده بر روی سقف باید توسط خمیر پرایمر و چسب ماستیک برطرف شوند. پس از آن باید ایزوگام جدید را با توجه به‌ اصولی که نصاب از آن مطلع است در جای خود نصب کرد.

نتیجه‌گیری:

تعویض ایزوگام بهتر است یا تعمیر آنبرای اینکه بدانید ترمیم ایزوگام بهتر است یا تعویض آن، باید هر یک از این روش‌ها و مزایا و معایب آن را به دقت بررسی نموده و سپس تصمیم‌گیری کنید.

اگر مدت زیادی از نصب ایزوگام می‌گذرد بهتر است آن را تعویض کنید. ما اگر مدت کمی از نصب ایزوگام می‌گذرد و تنها در بخش‌هایی از آن آثار ترک خوردگی آسیب و … دیده می‌شود، بهتر است به جای تعویض ایزوگام آن را ترمیم نمایید.

اما اگر این ایرادات در همه جای ایزوگام مشاهده می‌شود با وجود نصب تازه، بهتر است آن را تعویض نمایید. به یاد داشته باشید که کار ترمیم و تعویض این عایق رطوبتی را به یک مجموعه با تجربه بسپارید.

برای ترمیم یا تعویض ایزوگام می‌توانید از خدمات ایزوگام سایوند که توسط باتجربه‌ترین مجریان ارائه می‌شود استفاده کنید.

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
چه نکاتی باید قبل از نصب ایزوگام رعایت شوند؟
نوشتهٔ پیشین
روش ترمیم ایزوگام سقف چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید