قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

اگر قصد عایق‌کاری بخش‌های مختلف ساختمان را دارید؛ احتمالاً این پرسش ذهن شما را به خود مشغول کرده است. بهترین راه برای پاسخ به چنین سؤالی مقایسه ایزوگام و قیرگونی است تا بتوان با مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها بیشتر آشنا شد.

اغلب وقتی تصمیم به استفاده از یکی از این دو عایق رطوبتی می‌گیریم با سیل عظیم نظرات متفاوت مواجه خواهیم شد. این عوامل ما را در انتخاب یکی از این دو عایق مردد می‌کند.

از همین رو بر آن شدیم که در این مقاله به مقایسه بین این دو عایق رطوبتی بپردازیم. بررسی ماهیت و ویژگی‌های هر یک از این دو روش و مزایا و معایب هر کدام می‌تواند به کاربر کمک کند تا با توجه به نیاز و بودجه‌ای که در اختیار دارد یکی از دو روش قیرگونی پشت بام یا ایزوگام پشت بام را برگزیند.

مزایا و معایب ایزوگام درسرویس بهداشتیقیرگونی چیست؟

برای اینکه بدانیم روش قیرگونی بهتر است یا ایزوگام، ابتدا باید اطلاعات کلی از هر یک از این دو عایق رطوبتی داشته باشیم. از همین رو در این بخش به معرفی کلی قیرگونی خواهیم پرداخت.

همانطور که از نام آن پیداست در این روش از دو محصول قیر و گونی استفاده می‌شود. قیر نوعی عایق رطوبتی است. به‌منظور افزایش استحکام و پایداری قیرگونی از گونی لا به لای قیر استفاده می‌شود.

می‌توان از این ورش به‌عنوان، روش سنتی ایزوگام یاد کرد. چراکه در قیرگونی نیز همانند ایزوگام ماده‌ اصلی که به عنوان عایق رطوبتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیر است.

قیرگونی پشت بام در گذشته یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای عایق بندی ساختمان بوده است.

ایزوگام چیست؟

ایزوگام نیز همانند قیرگونی یک نوع عایق حرارتی است. با این تفاوت که در ایزوگام به ‌جای گونی از الیاف مصنوعی که اغلب الیاف پشم شیشه است؛ استفاده می‌شود.

ایزوگام‌ها بسته به مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها به چند نوع تک لایه، دولایه، پلیمری، دمیده و … تقسیم می‎شوند. ایزوگام پشت بام اغلب از نوع دمیده و دولایه است.

تفاوت این ایزوگام‌ها در مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها است. تفاوت در مواد اولیه مصرفی، ایزوگام‌های مختلف را برای کاربردی خاص مناسب می‌سازد.

به‌منظور عملکرد بهتر ایزوگام پشت بام در برابر نفوذ رطوبت، از روکش آلومینیومی روی آن‌ها استفاده می‌شود. این روکش سبب آب شدن سریع برف‌ها در فصل زمستان می‌شود. همچنین برای جلوگیری از جذب نور و گرم شدن منزل در فصل تابستان، مناسب است.

مقایسه قیرگونی و ایزوگام از لحاظ ماده اولیه

همانطورکه گفته شد، بهترین را برای تشخیص اینکه قیرگونی بهتر است یا ایزوگام، مقایسه جز به جز هر یک از این دو عایق رطوبتی با یکدیگر است. اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو عایق  ماده اولیه به کار رفته در آن‌ها است.

هرچند که ماده پایه هر دوی آن‌ها قیر است؛ اما سایر مواد مکمل در قیرگونی و ایزوگام متفاوت هستند. از همین رو این دو عایق رطوبتی از منظرهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

ماده اولیه به کار رفته در قیرگونی، قیر، گونی و فایبرگلاس حصیری است. این مواد اغلب در حین عایق‌کاری با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

ماده اولیه به کار رفته در ایزوگام، قیر با خلوص بالا، الیاف مصنوعی یا تیشو، پودر معدنی، فویل یا پلی استر است. این مواد در کارخانه با یکدیگر ترکیب شده و ایزوگام‌های مختلف، برای کاربردهای مختلف نظیر ایزوگام پشت بام، ایزوگام استخر، ایزوگام سرویس بهداشتی و … را ایجاد می‌کنند.

مقایسه قیرگونی و ایزوگام از لحاظ روش نصب

یکی از معایبی که قیرگونی نسبت به ایزوگام دارد؛ در روش نصب آن است. برای نصب قیرگونی به حرارت بسیار بالایی برای ذوب کردن قیر احتیاج است. همچنین انجام این کار با کثیف کاری زیادی همراه است.

اما تنها لوازم مورد نیاز برای نصب ایزوگام، یک مشعل برای ایجاد حرارت و پرایمر یا زیرساز مناسب برای چسباندن آن است. از همین رو می‌توان گفت که قیرگونی پشت بام نسبت به ایزوگام آن با دشواری بیشتری انجام می‌شود.

از همین رو اگر شیوه نصب برای شما حائز اهمیت است؛ در پاسخ به این پرسش که آیا قیرگونی بهتر است یا ایزوگام می‌توان امتیاز بالاتر را برای ایزوگام در نظر گرفت.

قیرگونی پشت بام را می‌توان به‌صورت یک لایه (یک لایه قیر و یک لایه گونی)، دولایه (دولایه قیر و یک لایه گونی)، سه لایه (سه لایه قیر یک لایه گونی درجه یک)  انجام داد.

اگرچه ایزوگام پشت بام  نیز دارای انواع مختلفی همچون تک لایه یا دولایه است. اما در قیرگونی این امر باید در حین انجام کار اجرا شود. درحالی که ایزوگام‌ها در کارخانه به‌صورت تک لایه یا دولایه تولید می‌شوند. این امر نیز، دشواری نصب قیرگونی را دو چندان خواهد کرد.

قیرگونی بهتر است یا ایزوگاممقایسه قیرگونی و ایزوگام از لحاظ قیمت

مسائل مالی و قیمت، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که ذهن کاربر را به سمت پرسش قیرگونی بهتر است یا ایزوگام سوق می‌دهد. این امر، سبب می‌شود که کاربر پیش از انجام کار به مقایسه این دو روش بپردازد.

برای مقایسه قیمت قیرگونی پشت بام با ایزوگام کردن آن، باید مسائل مختلفی نظیر، تعداد لایه‌ها، مساحت محل و موادی که در حین انجام کار به آن‌ها اضافه می‌کنند در نظر گرفته شود.

اما به طورکلی، قیمت خرید ایزوگام نسبت به قیرگونی ارزان‌تر است. همین مسئله از مهم‌ترین عواملی است که سبب شده ایزوگام جای قیرگونی را در عایق‌بندی ساختمان بگیرد.

البته که هزینه نصب ایزوگام نسبت به قیرگونی بیشتر است؛ اما تفاوت قیمت فاحش در خرید آن‌ها و بسیاری از مزایای دیگر ایزوگام نسبت به قیرگونی، استفاده از آن را برای عایق‌بندی ساختمان ارجع‌تر می‌کند.

مقایسه قیرگونی و ایزوگام از نظر وزن

وزن ایزوگام و قیرگونی نیز به تعداد لایه‌های استفاده شده، نوع ایزوگام یا قیرگونی و … بستگی دارد. اما در یک مقایسه کلی، وزن ایزوگام بسیار کمتر از قیرگونی است. ایزوگام پشت بام، علاوه‌بر وزن کمتر، ضخامت کمتری نیز دارد.

مقایسه قیرگونی و ایزوگام از نظر مقاومت در برابر رطوبت

تاکنون عوامل مختلفی را برای پاسخ به پرسش قیرگونی بهتر است یا ایزوگام بررسی کرده‌ایم. اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که حتماً باید در مقایسه بین این دو عایق رطوبتی بررسی شود، میزان مقاومت آن‌ها در برابر رطوبت است.

مقاومت در برابر رطوبت می‌تواند انتخاب شما را برای خرید یکی از این دو عایق رطوبتی، تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. برای پاسخ به این پرسش می‌توان گفت مقاومت ایزوگام پشت بام در مقایسه با قیرگونی بیشتر است.

از آنجایی که در ترکیب قیرگونی، از گونی نخی استفاده می‌شود؛ این گونی به مرور زمان و در اثر قرارگیری در معرض رطوبت زیاد، پوسیده خواهد شد.

البته احتمال خراب شدن ایزوگام نیز وجود دارد؛ اما تنها درصورتی که از ایزوگام استاندارد برای این کار استفاده نشده باشد. ماندگاری ایزوگام استاندارد، حتی به 15 سال هم می‌رسد. برای تشخیص ایزوگام استاندارد و مرغوب نیز روش‌هایی وجود دارد.

مقایسه قیرگونی و ایزوگام از نظر مقاومت در برابر نورخورشید

اغلب موارد استفاده از قیرگونی یا ایزوگام برای عایق‌بندی پشت بام‌ها است. پشت بام منازل در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارند. این امر سبب گرم شدن فضای داخل خانه نیز خواهد شد.

از همین رو مقاومت این دو عایق در برابر نورخورشید نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در پاسخ به پرسش قیرگونی بهتر است یا ایزوگام تأثیر می‌گذارد.

قیر در اثر گرما نرم می‌شود؛ بنابراین نسبت به گرمای حاصل از نورخورشید واکنش نشان داده و نرم خواهد شد. این امر سبب کاهش عمر مفید آن می‌شود. از همین رو قیرگونی پشت بام اغلب دوام کمتری نسبت به ایزوگام آن دارد.

اگرچه در ترکیب ایزوگام نیز قیر به کار رفته است. اما افزودن ترکیبات دیگری نظیر روکش آلومینیومی به این عایق، سبب مقاومت آن در برابر نور خورشید می‌شود. ایزوگام روکش‌دار با انعکاس نورخورشید از گرم شدن ساختمان جلوگیری می‌کند. همچنین سبب آب شدن برف‌ها در فصل زمستان خواهد شد.

قیرگونیمقایسه ایزوگام و قیرگونی از نظر روندگی و ضخامت

منظور از روندگی میزان شل بودن یا سفت بودن عایق است. با نگاهی اجمالی به این دو عایق رطوبتی می‌توان دریافت که میزان روندگی قیرگونی بسیار بیشتر از ایزوگام است.

این امر سبب می‌شود، سطح کار پس از قیرگونی چندان صاف نشود. از همین رو اغلب توصیه می‌شود از قیرگونی برای عایق‌بندی مکان‌هایی مثل دستشویی و حمام و … که سطح کار با سرامیک پوشانده می‌شود استفاده کرد.

ایزوگام دارای ضخامت یکنواخت است و سطح صافی دارد. از همین رو بهتر است به جای قیرگونی پشت بام از ایزوگام برای عایق کردن آن استفاده شود.

ضخامت قیرگونی از ایزوگام بیشتر است، اما این امر تفاوتی در پاسخ به پرسش قیرگونی بهتر است یا ایزوگام ایجاد نخواهد کرد. چراکه ضخامت آن نشان‌دهنده مقاومت بیشتر این عایق نیست. در ایزوگام‌ها با وجود ضخامت کمتر، ترکیباتی به کار رفته است که مقاومت آن در برابر نفوذ رطوبت را بیشتر خواهد کرد.

نتیجه‌گیری:

نتیجه‌گیری کلی از مقاله فوق نشان می‌دهد که مزایای ایزوگام نسبت به قیرگونی بسیار بیشتر است. زیرا:

  1. نصب ایزوگام ساده‌تر است و کثیف کاری کمتری دارد.
  2. قیمت خرید ایزوگام کمتر است.
  3. ایزوگام وزن کمتر و در عین حال مقاومت بیشتری دارد از همین روی برای استفاده در پشت بام مناسب‌تر است.
  4. بسته به مواد اولیه به کار رفته در ایزوگام، مقاومت آن در برابر رطوبت بیشتر است.
  5. مقاومت ایزوگام در برابر نورخورشید بیشتر است و در فصل گرم می‌تواند از گرم شدن خانه جلوگیری کند. همچنین در فصل سرد نیز می‌تواند آب شدن برف‌ها را تسریع کند.
  6. روندگی ایزوگام کمتر و سطح آن صاف‌تر است؛ درنتیجه زیبایی بیشتری دارد.

تنها مزیت قیرگونی نسبت به ایزوگام کمتر بودن هزینه نصب آن است. البته ایزوگام قیمت خرید کمتری دارد و پس از نصب نیازی به استفاده از سنگ و سرامیک برای زیبایی کار نیست. با توجه به این موارد می‌توان از هزینه تصب ایزوگام چشم پوشی کرد.

با بررسی اجمالی ویژگی‌های ایزوگام و قیرگونی به‌راحتی می‌توان پاسخ سؤال قیرگونی بهتر است یا ایزوگام را دریافت.

ایزوگام سایوند با خدمات ایزوگام و قیرگونی در خدمت شما عزیزان می باشد

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
مزایا و معایب ایزوگام و قیرگونی درسرویس بهداشتی
نوشتهٔ پیشین
روش قیرگونی پشت بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید