مزایا و معایب ایزوگام و قیرگونی درسرویس بهداشتی

نصب ایزوگام سرویس بهداشتی و حمام از رایج‌ترین کارها برای عایق‌کاری و آب بندی این مکان‌ها است. محل‌هایی نظیر حمام و دستشویی، همواره در معرض آب قرار دارند.

با توجه به نیروی گرایش زمین، آب مورد استفاده در دستشویی و حمام مسیری به سمت پایین طی می‌کند. این امر سبب می‌شود آب در لابه‌لای درزهای کاشی‌ها، نفوذ کرده و سبب ایجاد کپک و نم در دستشویی شود.

ایزوگام سرویس بهداشتیبرای جلوگیری از این امر اغلب از عایق‌هایی همانند قیرگونی و ایزوگام در سرویس بهداشتی و حمام‌ها استفاده می‌شود. البته این مورد تنها یکی از دلایل استفاده از این عایق برای آب بندی دستشویی و حمام است.

این شیوه نیز دارای مزایا و معایبی است که می‌توند به کاربر کمک کند، در مورد استفاده کردن یا نکردن از این نوع عایق‌ها برای آب بندی فضای حمام و دستشویی منزل خود استفاده کند. از همین رو مقاله پیش رو را به منظور بررسی:

  1. دلایل ایزوگام سرویس بهداشتی
  2. ایزوگام سرویس بهداشتی بهتر است یا قیرگونی سرویس بهداشتی

به نگارش در آورده‌ایم. مزایا و معایب اجرای قیرگونی سرویس بهداشتی یا ایزوگام آن با مقایسه این دو روش و بررسی ویژگی‌های مثبت و منفی هر یک مشخص خواهد شد.

دلایل نصب ایزوگام سرویس بهداشتی یا اجرای قیرگونی در آن

نصب ایزوگام سرویس بهداشتی ، عملی رایج است که به‌ویژه در ساختمان‌های تازه ساخت بسیار مرسوم است. انجام این کار دلایل مختلفی دارد که هیچ یک از آن‌ها خالی از لطف نیست و پیامدهای مثبتی را برای ساختمان به دنبال دارد.

  1. جلوگیری از قارچ و کپک

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در سرویس بهداشتی و حمام‌ها وجود دارد، ایجاد کپک در کف و دیواره آن‌ها است. این مشکل به دلیل تماس مداوم این سطوح با آب ایجاد می‌شود.

ایزوگام یا قیرگونی صحیح و اصولی سرویس بهداشتی، می‌تواند برای مدت مدیدی از بروز این مشکل جلوگیری کند. البته عدم نصب صحیح ایزوگام و قیرگونی نیز سبب مشاهده قارچ و کپک در حمام و دستشویی خواهد شد. نفوذ آب به عایق‌هایی همچون قیرگونی می‌تواند سبب پوسیده شدن گونی به کار رفته در آن و ایجاد قارچ و کپک در سطح کار شود.

  1. نشتی حمام و توالت

اگر در حمام و دستشویی از عایق‌های رطوبتی استفاده نشود، احتمال نشتی سقف و دیواره‌های بسیار زیاد خواهد شد. چراکه با گذشت زمان و استفاده از سرویس بهداشتی، کاشی‌های به کار رفته در آن ممکن است ترک بخورند یا درزهای آن باز شوند.

این درزها می‌توانند عاملی برای نشت یا نفوذ آب باشند. آب به دلیل خاصیت روندگی که دارد از لابه‌لای این درزها وارد دیوار ساختمان شده و حتی می‌تواند سبب ایجاد نم در دیوارهای پذیرایی یا اتاق خواب شما شود.

  1. عایق حرارتی

نصب ایزوگام سرویس بهداشتی علاوه‌بر حفاظت در برابر نفوذ حرارت، نوعی عایق حرارتی است. اگر حمام شما به دیوارهای خروجی ساختمان متصل است، احتمالاً در فصل زمستان بسیار سرد خواهد شد. به‌گونه‌ای که برای گرم کردن سرویس بهداشتی مجبور به استفاده از وسایل گرمایشی همچون بخاری برقی خواهید بود.

  1. جلوگیری از ایجاد خسارت در ساختمان

نم می‌تواند سبب کنده شدن گچ و رنگ سقف حمام و دستشویی و حتی سقف و دیوار خواب یا پذیرایی شما شود. حتی ممکن است کاشی‌های حمام و دستشویی در اثر نفوذ نم و رطوبت در آن، لق شوند و بشکنند.

نفوذ این رطوبت به فلزات به کار رفته در ساختمان نیز سبب زنگ زدن و خوردگی آن‌ها خواهد شد. این امر نه تنها مقاومت ساختمان را تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ بلکه سبب زرد شدن بخش‌هایی از دیوار یا سقف منزل شما نیز می‌شود. بنابراین ایزوگام یا اجرای قیرگونی سرویس بهداشتی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای افزایش طول عمر سازه است.

  1. افزایش ارزش ملک

اگر قصد فروش آپارتمان خود را دارید، کاشی‌های کپک زده سرویس بهداشتی امتیازی منفی برای ساختمان شما است. با مشاهده این کپک‌ها می‌توان به احتمال نفوذ نم در ساختمان پی برد.

نم ساختمان نیز یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی است که هر خریدار در هنگام خرید یک واحد مسکونی در نظر می‌گیرد. نصب ایزوگام سرویس بهداشتی نه‌تنها از بروز مشکلاتی همچون نم و نشتی در ساختمان شما جلوگیری می‌کند، بلکه از این طریق امتیازی برای فروش راحت‌تر ساختمان نیز محسوب خواهد شد.

ایزوگام سرویس بهداشتی بهتر است یا قیرگونی سرویس بهداشتی؟

همواره بین انتخاب و نصب ایزوگام سرویس بهداشتی و اجرای قیرگونی سرویس بهداشتی ، اختلاف نظر وجود دارد. از همین رو اغلب برای انتخاب یکی از این دو روش پرسش‌هایی در ذهن کاربر شکل می‌گیرد.

پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند به کاربر کمک کند تا بهترین روش را برای آب بندی سرویس بهداشتی ساختمان خود در نظر بگیرد. بهترین راه برای پاسخ به چنین پرسشی بررسی مزایا و معایب این روش‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر است.

مزایا و معایب ایزوگام درسرویس بهداشتی

مزایا ایزوگام سرویس بهداشتی نسبت به قیرگونی:

  1. یکی از برتری‌های ایزوگام سرویس بهداشتی نسبت به قیرگونی آن، سهولت در نصب ایزوگام است.
  2. تمیزتر بودن اجرای ایزوگام نسبت به اجرای قیرگونی سرویس بهداشتی
  3. سبک و نازک بودن ایزوگام برای نصب در زیر کاشی و …
  4. پایین بودن قیمت خرید ایزوگام
  5. بیشتر بودن سرعت اجرای ایزوگام در مقایسه با قیرگونی
 معایب ایزوگام سرویس بهداشتی نسبت به قیرگونی:
  1. یکی از معایب نصب ایزوگام سرویس بهداشتی ، در مورد چسبیدن کاشی و سرامیک بر روی آن است. پس از عایق‌بندی سرویس بهداشتی روی کار باید با سرامیک و … پوشانده شود. این کاشی و سرامیک‌ها ممکن است پس از مدتی استفاده از روی ایزوگام کنده شوند. البته این امر تا حد زیادی به مهارت نصاب نیز بستگی دارد.
  2. هزینه نصب قیرگونی از ایزوگام کمتر است.
  3. عمر قیرگونی به‌طورکلی از ایزوگام کمتر است.

البته باید گفت، اجرای قیرگونی سرویس بهداشتی نیز روش مناسبی برای عایق بندی این قسمت است. این عایق تفاوت چندانی با ایزوگام ندارد، اما تنها ویژگی بد آن احتمال پوسیده شدن گونی در اثر نفوذ رطوبت در آن است. این امر سبب ایجاد کپک و نم خواهد شد. البته این امر تا حد زیادی به انجام صحیح روش قیرگونی نیز بستگی دارد.

نتیجه‌گیری:

هر دو روش، نصب ایزوگام سرویس بهداشتی یا اجرای قیرگونی سرویس بهداشتی برای عایق‌بندی این محل مناسب هستند. میزان عمر و ماندگاری این عایق‌ها به نوع و مرغوبیت مواد به کار رفته در آن، رعایت اصول نصب آن‌ها و … بستگی دارد.

اگر از ماده اولیه مرغوب در تهیه این عایق‌ها استفاده شود؛ هر دوی آن‌ها می‌توانند برای مدت زیادی نیاز کاربر را برطرف نمایند. اما مهم‌ترین مسئولیت شما به عنوان یک کاربر، در ابتدای کار است.

اگر اجرای عایق‌بندی ساختمان را به فردی ماهر واگذار کنید و از کیفیت مواد اولیه به کار رفته در این عایق‌ها نیز مطمئن باشید؛ می‌توانید با خیال راحت از  برای مدت حداقل 10 سال از این عایق‌ها استفاده کنید.

در این مقاله در مورد مزایا و معایب ایزوگام و قیرگونی درسرویس بهداشتی صحبت شد، در صورت بروز هرگونه سوال با مشاوران ما در ایزوگام سایوند تماس بگیرید ، ایزوگام سایوند با سال ها تجربه در زمینه ایزوگام و قیرگونی در خدمت شماست.

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
ایزوگام در عظیمیه
نوشتهٔ پیشین
قیرگونی بهتر است یا ایزوگام؟

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید