مراحل نصب ایزوگام و اجرای ایزوگام

بدون شک می ‌دانید که نصب و اجرای ایزوگام یکی از راه‌ های جلوگیری از ورود نم و رطوبت در داخل ساختمان و به‌ خصوص پشت ‌بام منازل است. ایزوگام عایق ‌های از پیش‌ ساخته ای هستند که اصلی ‌ترین مواد آنها را قیر تشکیل می ‌دهد. چکه کردن آب از سقف، نشتی آب و تغییر رنگ سقف منازل از نشانه‌ های ورود رطوبت و آب به داخل ساختمان بوده و با نزدیک شدن به فصول سرما، اهمیت وجود ایزوگام در بام منازل بیشتر می شود.

اجرای ایزوگامنصب و اجرای ایزوگام

ایزوگام کردن بام منازل از رایج ترین روش‌ های عایق ‌کاری در دنیای امروزی بوده و پس از قیرگونی، بیشترین کاربرد را در عایق ‌کاری انواع سطوح سازه دارد. در معرفی کامل ایزوگام در واقع می ‌توان گفت که ایزوگام ها یک نوع از عایق های رطوبتی بوده که نوعی از فرآورده‌ نفتی محسوب شده و جهت عایق‌ بندی سطح و جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان‌ ها استفاده می‌ شوند.

ایزوگام ‌ها علاوه ‌بر عایق ‌بندی پشت بام‌ ها، در عایق ‌بندی تونل‌ ها، استخر ها، سرویس‌ های بهداشتی، دیوار ساختمان‌ ها و غیره نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرند. عمر مفید ایزوگام ها با نگهداری‌ های استاندارد به بیش‌ از ۱۰ سال رسیده و عوامل مختلفی چون شرایط آب ‌وهوایی، طریقه نگهداری و از همه مهم‌ تر کیفیت ایزوگام و نحوه‌ نصب آن نیز در طول عمر آن بسیار مؤثر است.

ایزوگام ها براساس روکش به ۲ بخش ایزوگام های روکش‌ دار و بدون روکش تقسیم ‌بندی می‌ شوند که ایزوگام های بدون روکش در عایق ‌بندی سرویس ‌های بهداشتی و ایزوگام های روکش ‌دار در سطح پشت ‌بام‌ ها نصب می ‌شوند. همچنین عایق‌ های رطوبتی براساس تعداد لایه، کاربرد و متریال ساخته‌ شده به بخش‌ های متفاوتی تقسیم‌ شده که هر کدام دارای کاربردهای مختلفی هستند.

نکات نصب و اجرای ایزوگام

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با ایزوگام ها، خریداری ایزوگام های باکیفیت و دارای استاندارد های ملی می ‌باشد و نکته دوم طریقه نصب آن است که باید کاملاً اصولی و بر اساس استاندارد های تهیه‌ شده باشد. ایزوگام های باکیفیت بر روی رول‌ های بسته‌ بندی خود دارای نشان استاندارد و نشان شرکت تولیدی بوده و همچنین دارای تاریخ تولید و انقضا نیز می‌ باشند.

نصب ایزوگام ها بر روی پشت ‌بام منازل و دیوارهای ساختمانی شامل مراحلی می ‌باشد که در ادامه به بررسی هر یک از این مراحل پرداخته و هر کدام را مورد بررسی قرار میدهیم. پس در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

لوازم مورد نیاز در نصب ایزوگام

  • فندک
  • عینک مخصوص
  • مشعل
  • رول ‌های ایزوگام
  • کفش‌ های مخصوص کف صاف
  • دستکش نسوز
  • تیغه پلاستیکی
  • تیغ فلزی
  • جارو
  • کمچه
  • ماله بند کشی
  • کفش چرم ساق‌ بلند
  • چراغ شعله پخش ‌کن

نصب ایزوگام در تمامی سطوح سازه‌ ها نیازمند به تخصص و تبحر بسیار بالایی است. بنابراین توصیه می ‌شود که افراد جهت جلوگیری از بروز حوادث و مشکلات جدی از نصب آن بر بام منازل خود خود داری کرده و کار را به افراد متخصص و ماهر در این حرفه واگذار نمایند. زیرا این افراد برای نصب انواع ایزوگام ها در سطوح مختلف آموزش‌ ها و دوره‌ های لازم را پشت سر گذاشته و در این کار بسیار حرفه ‌ای و کاربلد هستند.

مراحل اجرای ایزوگام در بام منازل

نصب ایزوگام در سطح پشت ‌بام منازل شامل مراحلی است که عبارتنداز:

  1. تمیز کردن

در اولین مرحله در نصب ایزوگام در سطح پشت بام ‌ها، نصاب ابتدا سطح بام را به ‌طور کامل تمیز کرده و تمامی گرد و غبارها را از سطح آن پاک می‌ نماید. توجه داشته باشید که نصب ایزوگام ها در شرایط آب ‌وهوایی بسیار مساعد و بدون باد و طوفان و بارش انجام‌ گرفته و بهترین زمان برای نصب آن ماه‌ های تابستان است.

در مرحله اول نصاب هر شئ تیز و یا مزاحمی را از سطح بام جمع‌ آوری کرده و سطح موردنظر را به ‌طور کامل جارو کشیده تا در هنگام نصب ایزوگام، پرایمر یا قیر اتصال خوبی با سطح داشته باشد. پس‌ از جارو، سطح را کاملاً شسته و اجازه می ‌دهد تا سطح بام خشک شود. استفاده از آب به ‌اندازه مورد نیاز سبب زودتر خشک شدن آن و جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل سازه می ‌شود.

  1. درزگیری

پس‌ از تمیزکاری نوبت به درزگیری شکاف ‌ها و ترک‌ ها می ‌رسد که ممکن است در سطح بام وجود داشته باشند. نصاب ترک‌ های ریز را با قیر یا پرایمر پر کرده و شکاف ‌های بزرگتر را با مواد دیگری پوشش می ‌دهد. همچنین در این مرحله تمامی برآمدگی‌ های انتهای میل ‌گرد ها و سرستون‌ ها و تمامی زائده‌ های مزاحم که سد راه نصب  و اجرای ایزوگام باشند، برش داده‌ شده و برداشته می‌ شوند.

  1. زیرسازی سطح

پس‌ از مرحله درزگیری، زیرسازی بام آغاز می ‌شود. در مرحله سوم تمامی فرورفتگی ‌ها در سطح بام توسط قیر پر شده و برآمدگی ‌ها و سطوح تیز از سطح برداشته‌ می شوند. یکی از نکاتی که در نصب ایزوگام ها حائز اهمیت است، این است که ایزوگام ها بر روی سطوحی همچون آسفالت، قیر و موزاییک بهترین چسبندگی را داشته و راحت ‌تر نصب می ‌شوند. به‌ همین دلیل بهتر است قبل‌ از نصب ایزوگام، سطح موردنظر هرچه قدر هم که بزرگ باشد توسط موزائیک، سیمان و یا قیر به‌ طور کامل پوشش داده‌ شده و سطحی کاملاً صاف و یک دست را به وجود آورد.

  1. شیب بندی سطح

توجه به شیب بندی سطوح بام جهت نصب ایزوگام یکی از مهم‌ترین نکات در اجرای عایق‌ های رطوبتی است. شیب بندی سطح باید توسط نصاب و قبل از ایزوگام صورت پذیرد. شیب بندی ها به‌ طور معمول به گونه‌ ای طراحی می‌ شوند که آب را در سطح بام به سمت ناودان‌ ها هدایت کنند.

نقش و مهارت ایزوگام کار در این مرحله بسیار مهم بوده و باید شیب بندی را طوری انجام دهد که از تجمع آب در هنگام بارندگی در سطح بام جلوگیری کرده و عایق ‌های رطوبتی را موازی با مسیر شیب نصب نماید.

برای مثال در محل‌ هایی که دارای زاویه قائم هستند، ماهیچه کشی و یا فیله کشی باید صورت‌ گرفته و گوشه‌ بام باید طوری شیب بندی شود که آب در یک مکان جمع نشده و به سمت لوله‌ ها هدایت شود. نصابان در این مرحله جهت محکم‌ کاری و اطمینان از شیب بندی استاندارد، عایق ‌بندی اطراف لوله‌ های آب، زیر کولرها و ناودان‌ ها را به‌ صورت دولایه انجام می ‌دهند.

  1. نصب رول ‌های ایزوگام

رول‌ های ایزوگام استاندارد دارای طول ۱۰ متر و عرض ۱ متر بوده و ضخامت آن‌ ها ۴ میلی ‌متر است. در این مرحله در ابتدا ایزوگام کار سطح بام را با فواصل ۹۰ سانتی‌ متر نشانه‌ گذاری کرده و جهت تراز کردن لبه ها در مجاورت دیوارهای قائم از ریسمان کشی استفاده می ‌کنند.

 رول ‌های ایزوگام توسط نصاب در اندازه‌ های مورد نیاز بریده‌ شده و سپس عایق ‌بندی از محل آبراه‌ ها و ناودان‌ ها شروع می‌ شود. سپس تکنسین مشعل را روشن کرده و شعله آن را تنظیم می‌ نماید. سطحی از ایزوگام که آغشته به قیر است، توسط مشعل حرارت دیده‌ شده و ذوب می ‌شود.

ایزوگام با رعایت نکات ایمنی و استاندارد های تعبیه‌ شده به سطح بام چسبانده و عایق ‌کاری انجام می ‌شود. پس‌ از طی این مراحل انتهای رول‌ ها به واسطه ماله به سطوح بام جوش داده می ‌شوند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نصب ایزوگام ها باید به‌ صورت چپ و راستی بوده و دارای هم‌پ وشانی با یکدیگر باشند و به ‌طور کامل به یکدیگر جوش داده شوند. همچنین سطح زیرین ایزوگام و عایق رطوبتی باید به ‌طور کامل هواگیری شده تا از به وجود آمدن طبله و برآمدگی در ایزوگام جلوگیری شود.

نکات مهم در اجرای ایزوگام

  • پیش‌از نصب ایزوگام، حتماً برآمدگی و فرورفتگی ‌ها را از بین برده و سطح کار را کاملاً هم ‌تراز و یکدست نمایید
  • کاهش دما سبب کاهش ویژگی الاستیکی ایزوگام شده و بهتر از نصب ایزوگام را در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی ‌گراد انجام ندهید
  • در زمان‌های بارش برف، باران، تگرگ و آب‌ وهوای طوفانی و همچنین وجود باد از نصب عایق‌ های رطوبتی جلوگیری نمایید
  • سطحی که قرار است عایق‌کاری شود را به‌طور کامل تمیز کرده و از هر گونه گرد و غبار پاک ‌سازی کنید و سپس شسته و خشک نمایید
  • در هنگام نصب ایزوگام، هم ‌پوشانی رول‌ ها را رعایت نمایید
  • تمامی گوشه‌ هایی را که دارای زاویه ۹۰ درجه و عمود هستند را توسط سیمان ماهیچه کشی کنید

شرکت ایزوگام سایوند، بزرگترین و معتبرترین شرکت فروش و نصب انواع ایزوگام بوده و دارای شعبات فراوانی در استان‌ های تهران و البرز می ‌باشد. این شرکت علاوه‌ بر فروش و پخش ایزوگام، خدمات نصب ایزوگام را نیز به مشتریان خود ارائه داده و تمامی ایزوگام های خود را با بالاترین کیفیت و مناسب ‌ترین قیمت عرضه می کند.

نوشتهٔ بعدی
عایق رطوبتی قیری و موارد کاربرد آن
نوشتهٔ پیشین
تفاوت ایزوگام مناطق گرمسیر و سردسیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید