راهکار های افزایش عمر سقف ساختمان

سقف، یکی از پایه‌ های اساسی و اصلی در هر سازه مسکونی یا تجاری است و سر پناه بسیار مقاومی را می ‌تواند برای ایمنی سازه‌ ها فراهم آورد. سقف ساختمان، می‌ تواند در برابر عوامل خارجی مانند باران و برف و همچنین اشعه‌ های مضر نور خورشید مقاومت کرده و بخش عمده ‌ای از استحکام ساختمان در برابر عوامل خارجی را فراهم آورد. سقف نیز مانند دیگر اجزای ساختمان، نیاز به نگهداری و تعمیر منظم داشته و برای محافظت از ساختمان در برابر نیرو های طبیعی، نگهداری مداوم از آن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین اولین قدم جهت اطمینان از سلامت و ایمنی سقف و سازه زیر آن، تداوم در نگهداری و مراقبت منظم از آن است. در این مقاله قصد داریم تا با راهکار های مقاوم سازی سقف آشنا شده و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

راهکار های افزایش عمر سقفویژگی سقف های ساختمانی استاندارد

از جمله ویژگی های سقف های ساختمانی استاندارد عبارت است از:

  • سقف‌ هایی که برای سازه‌ های مختلف تجاری، اداری و یا مسکونی طراحی و ساخته می ‌شوند، باید از مواد اولیه بسیار با کیفیتی تشکیل شده باشند.
  • طول عمر متوسط سقف‌ های ساختمانی نیز با یکدیگر متفاوت بوده اما به‌ طور کلی یک سقف استاندارد می ‌تواند تا ۵۰ سال و یا بیشتر از آن نیز دوام آورد.
  • سقف‌ هایی که به‌ صورت اصولی و بر اساس استاندارد های تعیین‌ شده ساخته می ‌شوند، در برابر تمامی عوامل محیطی مانند شرایط بد آب‌ و هوایی، بارش برف و باران، تابش مستقیم نور خورشید و سایر شرایط مقاوم بوده و دچار هر گونه آسیب و مشکل نخواهند شد.
  • همچنین اشکال سقف‌ های ساختمانی در مناطق گوناگون با یکدیگر متفاوت بوده اما از استاندارد های خاص خود برخوردار هستند. به‌ عنوان مثال در مناطق شرجی و آب‌ و هوای بارانی، سقف منازل به‌ صورت شیب ‌دار ساخته‌ شده اما در مناطق خشک، سقف‌ ها به‌ صورت سطح یکنواخت و مسطح طراحی و ساخته می ‌شوند. سقف‌ های شیب‌ دار نسبت‌ به سقف‌ های مسطح، نیاز به مراقبت بسیار کمتری داشته و دارای طول عمر بسیار بیشتری نسبت‌ به سقف‌ های تخت هستند. از طرفی نیز مصالح استفاده‌ شده در سقف‌ های شیب ‌دار، بسیار مقاوم‌ تر از مصالح به‌ کار رفته در سقف‌ های تخت هستند اما با این‌ حال، با مراقبت و نگهداری‌ های منظم از سقف‌ های مسطح نیز می ‌توان به افزایش طول عمر آن ها کمک کرد.

راهکار های افزایش عمر سقف

از جمله نکات مهم در نگهداری‌ های اولیه، راهکار های افزایش عمر سقف و مقاوم سازی آن می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سقف خانه را از گرد و غبار و زباله تمیز نمایید

سعی کنید سقف ساختمان خود را حداقل یک یا دو بار در سال از هر گونه گرد و غبار و زباله تمیز نمایید. تمیز کاری پشت ‌بام بسته به محل زندگی بسیار متفاوت است. به‌ عنوان مثال تعداد درختان موجود در اطراف خانه و همچنین شرایط آب‌ و هوایی می ‌تواند در تعداد دفعات تمیز کاری سقف تأثیر به سزایی داشته باشد. در فصول خشک و وجود گرد و خاک بسیار زیاد در هوا، سقف شما نیاز به تمیز کاری مکرر داشته و بهتر است که برای شستشوی بام ساختمان‌ ها نیز از متخصصان و تکنسین‌ های حرفه ‌ای در این زمینه درخواست کمک نمایید. زیرا شستشوی بام و خشک نمودن آن نیاز به مهارت و دقت‌ های بسیار زیادی داشته تا هیچ گونه آسیب به مصالح موجود بر روی سقف وارد نشده و سبب کاهش طول عمر آن نشود.

  • تمیز کردن ناودان‌ ها

یکی دیگر از راهکار های مقاوم سازی سقف تمیز کردن ناودان ها است. تمیز کردن ناودان‌ ها به‌ طور متوسط بین هر ۳ ماه یک‌ بار توصیه شده و بهتر است که برای جلوگیری از مسدود شدن مسیر آن، و همچنین آسیب به سقف و سازه زیرین آن، به‌ طور مرتب تمیز کاری آن را انجام دهید. زیرا همانطور که ممکن است بدانید، وظیفه‌ ناودان در بام ها، خروج آب‌ های جمع شده حاصل از بارش باران و برف از سطح سقف بوده و اگر توسط گرد و خاک و یا هر گونه زباله ‌ای مسدود شود، آب بر روی بام تجمع یافته و سبب آسیب و کاهش طول عمر سقف خواهد شد.

  • ترک‌ ها و شکستگی‌ های روی سقف را تعمیر نمایید

تعمیر سقف و برطرف نمودن ترک‌ ها و شکستگی‌ های موجود در آن، یکی از مراحل اولیه برای افزایش طول عمر سقف ساختمان است. با پر کردن ترک‌ ها و شکستگی‌ ها از روی سقف، می ‌توانید از استحکام و مقاومت آن در برابر آسیب‌ های بیرونی محافظت کرده و همچنین سبب عدم ورود آب به سطح زیرین آن شوید. زیرا در صورت وجود هر گونه ترک بر روی سقف، رطوبت به‌ راحتی می ‌تواند به سازه زیرین آن نفوذ کرده و سبب ایجاد کپک و مشکلات بسیار زیادی شود. بنابراین با مشاهده هرگونه شکستگی و ترک بر روی سطح بام خود، به‌ سرعت با متخصصین مشغول به فعالیت در این حوزه تماس گرفته و درخواست تکنسین نمایید.

  • بررسی کامل سقف پس‌ از طوفان‌ های شدید

پس‌ از طوفان‌ ها و بارش باران و برف‌ های شدید، بهتر است که سقف خود را مورد بررسی قرار دهید. با این عمل می ‌توانید تمامی آسیب‌ های ایجاد شده بر روی سقف و شناسایی کرده و جهت برطرف نمودن آن ها سریعاً اقدام نمایید.

  • از عایق‌ های رطوبتی مناسب استفاده کنید

یکی از مهم‌ ترین راه‌ های افزایش طول عمر سقف‌ های ساختمانی، استفاده از ایزوگام ها و عایق‌ های رطوبتی استاندارد و با کیفیت است. وجود ایزوگام بر تمامی سقف‌ های ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و این پوشش مقاوم از نفوذ نم و رطوبت، اشعه یو وی خورشید و نفوذ آن به سطح زیرین خود جلوگیری کرده و سبب افزایش طول عمر ساختمان می‌ شود.

ایزوگام ها در برند ها و کیفیت‌ های بسیار متفاوتی در بازار عرضه شده و بهتر است که جهت افزایش دوام سقف خود، با کیفیت ترین آن ها را انتخاب کرده و توسط تکنسین‌ ها و متخصصین این حرفه، نصب و اجرای آن ها را انجام دهید.

  • ترمیم و تعویض به‌ موقع ایزوگام ها

همانطور که نصب ایزوگام بر روی تمامی سقف ها از اهمیت بالایی برخوردار است، دقت به تعمیر و تعویض به‌ موقع آن ها نیز بسیار حائز اهمیت است. بهتر است قبل‌ از شروع فصول سرد و بارش بیشتر برف و باران، سطح ایزوگام خود را به‌ طور کامل بررسی کرده و در صورت هر گونه ترک خوردگی، شکستگی و همچنین برآمدگی، توسط تکنسین های مجرب تمامی ایرادات پیش‌ آمده را برطرف نموده و سقف خود را برای مقابله با شرایط بد آب‌ و هوایی آماده نمایید.


اینجا بخوانید: 4 نشانه تعویض ایزوگام سقف

  • درختان مجاور سقف را هرس نمایید

ممکن است که هرس کردن درختان مجاور سقف جهت افزایش طول عمر بام ساختمان‌ ها، عملی بسیار تعجب‌ آور باشد. اما می ‌توان گفت که کوتاه کردن درختان در اطراف سقف می‌ تواند یکی از راهکار های بسیار مناسب در حفظ و نگهداری از سقف‌ ها به شمار رود. زیرا وجود شاخه‌ ها و بقایای برگ‌ های درختان در اطراف سقف می ‌تواند سبب آسیب‌ های جدی به سطح رویی بام‌ ها شود و به‌ همین دلیل بهتر است در زمان‌ های معین از متخصصین در این زمینه جهت رسیدگی به این موضوع درخواست کمک نمایید.

  • استفاده از تهویه مناسب در سازه موجود در زیر سقف

یکی دیگر از راهکار های مهم در افزایش عمر ساختمان، استفاده از تهویه و گردش هوای مناسب در زیر سقف است. زیرا اگر هوای موجود در زیر سقف گردش نداشته و هوا در داخل سازه به دام بیفتد، می ‌تواند منجر به ایجاد رطوبت در زیر سقف شده و با تجمع آب، زیر سقف شروع به کپک زدن کند. بنابراین سعی کنید که از گردش هوای موجود در زیر سقف اطمینان حاصل کرده و سبب جلوگیری از آسیب به سقف شوید.

با توجه به تمامی نکات ارائه‌ شده، می‌ توانید با رعایت راهکار های مقاوم سازی سقف سازه خود از صرف هزینه‌ های هنگفت جهت جلوگیری از آسیب ها خودداری نمایید.

در پایان 

شرکت ایزوگام سایوند، تولید کننده و پخش ایزوگام در کرج بوده و دارای تکنسین‌ ها و نصابانی بسیار متخصص و با تجربه در این زمینه است. این شرکت علاوه‌ بر فروش عایق های رطوبتی، خدمات نصب و اجرای ایزوگام در کرج و تمامی مناطق آن ارائه می دهد، لازم به ذکر است که تمامی محصولات ارائه‌ شده در این شرکت دارای گارانتی و ضمانت نامه هستند. مشتریان عزیز می‌ توانند جهت دریافت خدماتی نظیر آسفالت، قیرگونی ، زیر سازی و شیب بندی، تعمیر پشت بام های قدیمی، عایق رطوبتی ایزوفیکس و اطلاع از قیمت انواع ایزوگام ها و همچنین چگونگی سفارش و نصب آن، با شرکت سایوند و شماره تلفن 02632863166 تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشند.

نوشتهٔ بعدی
مهم‌ ترین نکات در عایق بندی رطوبتی تراس و بالکن
نوشتهٔ پیشین
مقایسه ایزوگام قیر اکسیده و ایزوگام پلیمری پلاستیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید