چگونه می توان از نشتی سقف جلوگیری کرد؟

از زمان‌های گذشته تا کنون افراد سعی کرده‌اند که ساختمان‌ها و منازل خود را طوری بسازند که در برابر نم و رطوبت مقاوم بوده و از نشتی سقف جلوگیری کنند؛ زیرا ورود نم و رطوبت به داخل ساختمان‌ها سبب ایجاد خسارت‌های زیادی شده که متحمل صرف هزینه بیشتر جهت بازسازی دوباره آن‌ها می‌شود.

جلوگیری از نشتی سقف یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند سبب بروز نم در منازل شود، رطوبت ساختمان است. ازجمله عواملی که رطوبت منازل را افزایش می‌دهد استفاده از وسایل رطوبت زا در داخل خانه است. مشاهده لکه و زردی در سقف و دیوارها نشان‌ دهنده نفوذ رطوبت به داخل ساختمان بوده و هر چه این لکه‌ها تیره‌ تر باشند، میزان خسارت نیز بیشتر است. این رطوبت معمولاً با برآمدگی سقف همراه بوده و نشان از ترکیدگی لوله و یا فرسودگی آن‌ها خواهد داشت. همچنین از دیگر عوامل نفوذ رطوبت به داخل سقف، استفاده از عایق‌های رطوبتی نامرغوب و یا اجرای نادرست آن‌ها بر روی پشت‌بام منازل می ‌باشد.

عایق‌های رطوبتی مانند ایزوگام به عایق‌های از پیش‌ ساخته ای گفته می‌شود که مواد اصلی آن‌ها را قیر تشکیل داده و جزئی از فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شوند.

اگر نشتی آب از سقف بر اثر شکستگی لوله‌های آب بوده باشد، ممکن است آب به‌ صورت عمودی به سمت پایین چکه نکرده و به‌ صورت افقی به کل سطح سقف منتشر شده و به‌ همین‌ جهت ممکن است قسمتی از سقف که دارای لکه می‌باشد محل بروز نشتی نباشد. ازجمله دیگر علائم نشتی سقف می‌توان به بلند شدن گچ سقف، کپک زدن، عرق زدگی سقف و غیره اشاره کرد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم بهتر است که از یک شرکت معتبر درخواست یک متخصص را کرده و نشتی به‌ وجود آمده را برطرف کنید.

در این مطلب می‌خواهیم راهکارهایی را با یکدیگر مرور کرده و شمارا از مراحل جلوگیری از نشتی سقف آگاه کنیم.

عوامل ایجاد نم و نشتی در سقف

از جمله عواملی که سبب ایجاد نشتی در سقف ساختمان‌ها می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوسیدگی سقف می‌تواند یکی از عوامل اصلی نشتی سقف باشد که می‌تواند از جذب رطوبت بر روی سقف ایجاد شود.
  • یکی دیگر از عوامل مهم در نشتی سقف ساختمان‌ها نصب نادرست سقف و عایق‌بندی نادرست آن می‌باشد.
  • قدیمی بودن ساختمان نیز از دیگر عوامل نشتی آب از سقف می‌باشد. قدیمی بودن سقف سبب ایجاد ترک‌خوردگی و شکستگی سقف شده و درنهایت باعث ورود نم و رطوبت به داخل سازه می‌شود.
  • همچنین نشتی سقف ممکن است از طریق دودکش باشد. نشتی آب و رطوبت از دودکش در زمانی آغاز می‌شود که درز بندی آن به‌ درستی انجام‌ نشده باشد.

راهکارهای جلوگیری از نشتی سقف

راهکارهایی برای جلوگیری از نشتی سقف منازل وجود دارد که ازجمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رفع نم سقف با استفاده از مواد نانو

یکی از راه‌های جلوگیری از ورود نم و رطوبت از سقف به داخل منازل، استفاده از مواد نانو می‌باشد. عایق‌های رطوبتی نانو توانایی نفوذ به قسمت‌های زیری را داشته و می‌توانند به‌ راحتی با مواد ترکیب شوند. به‌ طوری‌ که این مواد لایه‌ای بر روی سطح ایجاد نکرده و خود جزئی از سازه می‌شوند. ازجمله مزایای استفاده از عایق‌های رطوبتی نانو می‌توان به ماندگاری بالای این عایق‌ها، قیمت مقرون‌ به‌ صرفه، مقاومت بالا در برابر رطوبت و احتراق و همچنین وزن سبک آن‌ها اشاره کرد.

استفاده از عایق‌های رطوبتی نانو علاوه‌بر خصوصیات گفته‌شده، بسیار سازگار با محیط‌زیست بوده و هیچ‌گونه ضرری به محیط اطراف خود وارد نمی‌کند.

  • ایجاد تهویه مناسب در منازل

از دیگر راه‌های جلوگیری از نشتی رطوبت استفاده از ایجاد تهویه مناسب در قسمت‌های مرطوب خانه است. علت نشتی آب از سقف همیشه از ترکیدگی لوله‌ها و استفاده از عایق‌های رطوبتی نامناسب نبوده بلکه می‌تواند از وجود رطوبت زیاد در حمام‌ها و عدم وجود تهویه مناسب در این مکان باشد که سبب رشد کپک در درز سرامیک‌ها و کاشی‌ها می‌شود.

بخارات موجود در این درز ها به‌ مرور به لایه‌های سقف نفوذ کرده و از آن‌ها عبور می‌کند. همچنین نفوذ رطوبت به داخل کاشی‌ها سبب سست‌ شدن آن‌ها شده و استحکام سازه را از بین می‌برد. بنابراین بهتر است مکان‌هایی چون سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها که به‌طور دائم مرطوب هستند، از تهویه مناسب استفاده شود.

  • رفع رطوبت کف منزل

نم سقف در ساختمان‌ها ازجمله مشکلاتی است که برای بسیاری از افراد اتفاق افتاده و بسیار ناخوشایند می‌باشد. به دلیل ازدیاد جمعیت در دنیای امروزی منازل به‌ صورت آپارتمان ساخته‌ شده و از تعداد خانه‌های مسکونی یک ‌طبقه کاسته شده‌ است. به‌ همین‌ علت بهتر است افراد با مشاهده هر گونه مشکل در کف خانه خود به‌ سرعت آن را برطرف کرده تا به سقف منزل زیرین حرکت نکرده و سبب ایجاد مشکل و نشتی آب نشود.

  • گرم نگه ‌داشتن خانه

رطوبت در زمانی تشکیل می‌شود که هوای گرم به سطوح سردی مانند پنجره برخورد میکند. جهت جلوگیری از این مشکل باید از عایق‌هایی استفاده نمود که سبب گرم شدن فضای داخلی منازل شود. همچنین استفاده از پنجره‌های دوجداره نیز در حفظ گرمای خانه کمک بسیاری می‌کند.

  • ترمیم ساختمان‌های قدیمی

از جمله راه‌های پیشگیری از نشتی سقف، تعمیر پشت بام های قدیمی و  اقدام برای حفظ و نگهداری از ساختمان‌ها می‌باشد. به این منظور باید اقداماتی در رابطه با سازه‌های قدیمی صورت گیرد که در شرایط آب‌ و هوایی سرد و دارای رطوبت، ساختمان شکل و حالت اولیه خود را حفظ کرده و در هنگام شستشوی کف سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل سازه‌ها، دوغاب ها به‌ سرعت ترمیم و نو شوند.

  • استفاده از عایق‌های رطوبتی مناسب

یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از ورود نم و رطوبت به داخل سقف منازل، استفاده از عایق‌های رطوبتی مرغوب و باکیفیت است. یکی از بهترین و پرکاربردترین عایق‌های رطوبتی در دنیای امروز، ایزوگام ها هستند. ایزوگام ها از لایه‌های متفاوتی تشکیل‌ شده و پایه اصلی آن‌ها را قیر ۶۰_۷۰ درصد تشکیل می‌دهد.

ایزوگام ها نسبت‌ به نوع روکش، تعداد لایه و نوع متریال دارای انواع متفاوتی بوده و همچنین دارای کاربردهای مختلفی نیز می‌باشند. برای عایق ‌بندی پشت‌بام‌ها از عایق های رطوبتی دارای روکش آلومینیوم استفاده می‌شود. این نوع از ایزوگام ها در برابر نم و رطوبت، بارش باران و برف و همچنین در برابر اشعه مستقیم آفتاب مقاومت بالایی داشته و به‌ راحتی از بین نرفته و پوشش بسیار مناسبی جهت جلوگیری از نشتی ساختمان‌ها می‌باشند.

  • اجرای درست عایق‌های رطوبتی

علاوه ‌بر استفاده از عایق ‌های رطوبتی مرغوب و بسیار با کیفیت، نصب و اجرای درست آن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا اگر رول‌ های ایزوگام به‌ درستی نصب نشوند و دارای همپوشانی با یکدیگر نباشند، رطوبت از درز های آن‌ها وارد ساختمان شده و ورق‌های ایزوگام به‌زودی دچار ترک و شکستگی می‌شوند. به همین علت نصب ایزوگام باید توسط متخصصان حرفه‌ای در این کار صورت‌گرفته تا از هر گونه مشکل در اجرای آن‌ها جلوگیری شود.

  • تعویض لوله‌های قدیمی

همان‌طور که گفته شد خانه‌های امروزی به شکل آپارتمان بوده و نشتی آب از سقف یک واحد به واحد های دیگر نیز مربوط می‌شود. بنابراین بهتر است لوله های قدیمی را با لوله‌های جدید تعویض کرده تا از نشتی آب جلوگیری نماییم.

برای راهنمایی در خصوص یافتن نشتی آب از سقف و تعمیر آن اینجا را بخوانید.

راهکارهای مواجهه با نشتی آب از سقف

در این مرحله بهتر است که ابتدا محل نشتی آب در سقف را پیدا کنید. پیدا کردن محل نشتی کار سختی بوده و ولی اگر محل آن یافت نشود هرچقدر هم که سقف را تعمیر نمایید، فایده‌ای نداشته و لکه ها دوباره باز خواهند گشت. اگر سقف شما از کلاف و گچ باشد، بهتر است که توسط یک اهرم سقف را شکافته و محل نم گرفتگی را پیدا کنید.

  • تعمیر محل نم و رطوبت در سقف

پس‌ از یافتن علت رطوبت و نم، باید آن قسمت از سقف را تعمیر نمایید. اگر وجود نم و رطوبت در سقف از ترکیدگی لوله و یا شکستگی آن باشد، بهتر است که از افراد متخصص در این زمینه درخواست کمک کرده و ایراد را برطرف نمایید.

  • ترمیم سقف

پس‌ از تعمیر و برطرف نمودن مشکل محل نم و رطوبت، باید سقف جدیدی را درست کنید. برای این کار بهتر است از مصالح جدید استفاده کرده و آن‌ها را جایگزین مصالح ازدست‌ رفته نمایید. پس‌ از انجام کار و خشک شدن سقف، می‌توانید آن را رنگ کنید.

شرکت ایزوگام سایوند، پس‌ از گذشت سال‌ها فعالیت در زمینه پخش و نصب ایزوگام در کرج، توانسته‌ است به یکی از بهترین شرکت‌های خدمات ایزوگام در استان‌ هایی چون تهران و البرز تبدیل‌شده و فعالیت خود را پرقدرت‌تر از قبل در این حرفه ادامه دهد.

این شرکت دارای نصابان و کارکنانی ماهر و متخصص بوده و تمامی محصولات خود را با ضمانت به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید در صورت درخواست نصاب ایزوگام، با ایزوگام سایوند تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشتهٔ بعدی
هرآنچه لازم است از ایزولاسیون و چگونگی انجام آن بدانید
نوشتهٔ پیشین
عایق رطوبتی قیری و موارد کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید