ایزوگام سنگریزه ای چیست؟

ایزوگام سنگریزه ای همچون ایزوگام های معمولی یک عایق رطوبتی بوده که برای عایق ‌بندی در پشت ‌بام ‌ها، استخر ها و سایر اماکن استفاده می ‌شود. لایه بیرونی ایزوگام های سنگریزه ای به ‌جای یک‌ لایه روکش آلومینیوم، از یک‌ لایه سنگریزه تشکیل‌ شده است.

این عایق رطوبتی از متریال هایی همچون تیشو یا پشم‌ شیشه، پلی استر، قیر و سنگریزه تشکیل‌ شده و دارای رنگ ‌هایی مانند سبز، سفید، طوسی، قرمز و غیره می ‌باشند.

ویژگی ایزوگام های سنگریزه ای

ایزوگام های سنگریزه ای دارای قدرت عایق بندی بسیار بالایی بوده و مقاومت خوبی در برابر آسیب ‌های بیرونی دارند. از این نوع ایزوگام ها برای عایق‌ بندی روف گاردن ها، استخر، پشت ‌بام ‌ها و غیره استفاده شده که علاوه ‌بر دوام و نفوذ ناپذیری بالا، جنبه تزیینی نیز دارند. ضخامت آن ها بین ۲ تا ۵/۵  میلی ‌متر بوده و وزن تیشو به‌ کار رفته در آن ‌ها بین ۶۰ تا ۱۲۰ گرم همراه پلی استر است که سبب می ‌شود این ایزوگام ها در شرایط سخت دوام بیاورند.

استحکام کششی ایزوگام سنگریزه ای بالا بوده و دارای مقاومت بسیار خوبی در مقابل اشعه یووی می ‌باشند.

از دیگر ویژگی ‌های آن ها می‌ توان به انعطاف بالای آن‌ ها نسبت‌ به سایر ایزوگام ها و همچنین پایداری حرارتی ویژه اشاره کرد.

مراحل ساخت ایزوگام سنگریزه ای

همان ‌طور که اشاره شد ایزوگام های سنگریزه ای از متریال هایی همچون پلی استر، قیر، سنگریزه، تیشو یا پشم‌ شیشه و سایر مواد افزودنی تشکیل ‌شده ‌اند.

در ساخت این ایزوگام ها مواد تی شو که از شیشه ‌های بازیافتی تشکیل ‌شده و پلی استر که از بازیافت بطری ‌های پلاستیکی به وجود آمده ‌اند به یکدیگر بافته ‌شده و فشرده می ‌شوند. سپس در ادامه این لایه دو قسمتی از مخزنی که حاوی شیره قیر و موادی مانند اتکتیک پروپلین، الیاف گونی و کنف است عبور داده‌ شده و به‌ اصطلاح قیراندود می ‌شود. پس‌ از گذشت این مراحل، مواد از درون سه مخزن آب عبور داده‌ می شوند تا خنک شوند.

تا اینجا مراحل ساخت مطابق ایزوگام های معمولی بوده و مشابه با یکدیگر می باشد و تفاوت آن ‌ها تنها در موادی است که روی ایزوگام زده می ‌شود. پس‌ از مرحله قیراندود با مواد، بر روی ایزوگام لایه‌ای از سنگریزه به ‌طور کامل چسبانده می ‌شود و در آخر بسته ‌بندی شده و به مراکز فروش ایزوگام انتقال داده می ‌شوند.

وسایل مورد نیاز برای نصب ایزوگام سنگریزه ای

از جمله وسایلی که برای نصب این نوع از ایزوگام مورد نیاز است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپسول گاز مایع
  • فندک برقی
  • کمچه بنایی
  • ماله بند کشی
  • کفش چرم ساق‌ بلند کف صاف
  • تیغه دسته ‌دار لاستیکی
  • چراغ شعله پخش‌ کن
  • تیغ موکت بری
  • دستکش نسوز برزنتی
  • جارو دستی و خشک‌کن

شرایط نصب ایزوگام سنگریزه ای

برای نصب و اجرای ایزوگام سنگریزه ای، سطح زیر عایق ‌کاری باید کاملاً خشک و عاری از هر گونه گرد و خاک باشد. نصب عایق سنگریزه ای باید در هوایی کاملاً آرام و آفتابی انجام ‌شده و از نصب آن ‌ها بر روی سطوح مرطوب باید جلوگیری شود. سعی کنید عایق‌ های رطوبتی را بر روی آجر، سطوح فلزی و سرامیکی نصب نکنید. زیرا ایزوگام به‌ خوبی بر روی این سطوح چسبیده نشده و بهترین چسبندگی را بر روی سطوح سیمانی و قیر خواهد داشت.

چگونگی نصب 

ایزوگام های سنگریزه ای مانند ایزوگام های معمولی به ‌صورت رول بسته ‌بندی شده و نصب و اجرای آن‌ ها با ایزوگام های معمولی تفاوت چندانی نخواهد داشت. در مرحله اول نصب آن، ابتدا سطح بام را تمیز و خشک کرده و مکانی که قرار است ایزوگام در آن‌جا قرار بگیرد سیمانکاری شده و یکدست می ‌شود. پس‌ از خشک شدن بستر، رول‌ های ایزوگام مورد نظر را باز کرده و از وسط رول شروع به حرارت دادن لایه زیرین کرده و عایق را به کف می‌ چسبانند.

پس‌ از چسباندن عایق، سطح آن‌ ها را هم حرارت داده تا به‌ خوبی به یکدیگر چسبانده شده و از تمامی درز ها و شکاف ‌ها جلوگیری شود.

مزایا و معایب ایزوگام سنگریزه ای

از مهم ‌ترین مزایای این نوع از ایزوگام می‌توان به داشتن ظاهری زیبا و استفاده از آن ‌ها در عایق‌کاری مکان‌ های مختلف اشاره کرد. همچنین به دلیل وجود سنگریزه و شن در این نوع از ایزوگام ها، مقاومت و استحکام آن‌ها نسبت به ایزوگام‌ های معمولی بسیار بیشتر بوده و این سنگریزه ها اشعه یووی را به‌ خوبی به خود جذب کرده و از این‌ رو آسیب کمتری به لایه‌ های درونی ایزوگام وارد می ‌شود. ایزوگام های سنگریزه ای دارای طول عمر بیشتری نسبت‌ به ایزوگام های معمولی هستند و در مکان ‌هایی مانند استخر و روف گاردن بیشترین کاربرد را دارند.

از مهم‌ ترین معایب ایزوگام های سنگریزه ای می‌ توان به گرم شدن سنگ ‌ریزه ‌های آن به ‌خصوص در فصل تابستان اشاره کرد که می ‌توانند بسیار آزاردهنده بوده و همچنین وزن بسیار سنگین این عایق ‌های رطوبتی هم سبب می ‌شود که مصرف این نوع از ایزوگام محدود باشد.

کاربرد ایزوگام های سنگ ریزه ای

همان ‌طور که پیش از این نیز اشاره شد از ایزوگام های سنگریزه ای علاوه ‌بر خاصیت عایق ‌بندی به دلیل زیبایی ظاهری آن ‌ها در بسیاری از اماکن استفاده‌ شده و دارای رنگ ‌های متفاوت متناسب با نوع بستر عایق ‌کاری می ‌باشند. از این ایزوگام ها علاوه‌ بر نصب در استخر و روف گاردن، برای عایق ‌بندی دیوارهای بیرونی و نمای ساختمان و همچنین برای سقف‌های شیروانی که دارای ایرانت هستند هم جهت عایق‌کاری بهره گرفته می ‌شود.

تنوع رنگ

ایزوگام های سنگریزه ای دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر آسیب ‌های بیرونی بوده و تحمل فشار و حرارت آن ‌ها بسیار بالا است. ایزوگام های سنگریزه ای در رنگ ‌های متنوعی تولید شده که هر کدام از رنگ‌ ها در عایق ‌بندی سطوح مختلفی استفاده می ‌شوند. برای مثال از ایزوگام های سنگریزه ای سبز و سفید در عایق ‌بندی نمای دیوارهای بیرونی ساختمان‌ و همچنین سطوح شیبدار استفاده می ‌شود.

عایق ‌بندی مخازن آب شهری هم یکی از مهم‌ترین روش‌ های حفظ و تأمین آب شرب بوده که با توجه به کم ‌آبی در وضعیت حال باید از اتلاف آب در این مخازن جلوگیری شود. استفاده از ایزوگام های سنگریزه طوسی رنگ برای عایق ‌بندی این مخازن گزینه بسیار خوبی است و به دلیل مقاومت بالای این عایق‌ در برابر رطوبت و نفوذ ناپذیری بالا، از آن برای عایق‌ بندی در این سازه ها استفاده می شود.

قیمت ایزوگام سنگریزه ای

قیمت ایزوگام های سنگریزه ای مانند ایزوگام های معمولی بسته به نوع کیفیت متریال به‌ کار رفته در ساخت آن ‌ها و همچنین تغییرات قیمت بازار متفاوت است. مقدار متراژ مورد نیاز از این عایق‌ های رطوبتی، نوع رنگ و مرغوبیت این نوع ایزوگام ها در هزینه نهایی صرف‌ شده برای این ایزوگام متفاوت بوده و نمی ‌توان به ‌طور دقیق قیمت مشخصی را برای خرید و نصب آن‌ ها در نظر گرفت.

شرکت ایزوگام سایوند، با سال ‌ها تخصص و تجربه در زمینه خدمات ایزوگام توانسته‌ است به یکی از مراکز معتبر و مطمئن در پخش و نصب ایزوگام در کرج تبدیل ‌شده و در مجموعه خود دارای نصابان و تکنسین ‌های بسیار حرفه ‌ای و حاذق می ‌باشد. محصولات و ایزوگام های قابل‌ فروش در این مجموعه تماماً از شرکت‌ های تولیدی معتبر بوده و همگی دارای آرم استاندارد و ضمانت کالا می ‌باشند. در صورت دریافت اطلاعاتی همچون قیمت ایزوگام های سنگریزه ای و انواع رنگ‌ های موجود آن‌، تنها کافیست توسط شماره 02632863166 با این مجموعه تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

نوشتهٔ بعدی
ایزوگام ماسه ای، قیمت و انواع آن
نوشتهٔ پیشین
ایزوگام اسیدی چیست؟ راهنمای تشخیص آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید