اهمیت شیب بندی پشت بام قبل از نصب ایزوگام

شیب‌بندی پشت بام قبل از نصب ایزوگام و بطورکلی هر عایق رطوبتی دیگر از اهیمت بسیار زیادی برخوردار است. به کار شیب بندی پشت بام کروم بندی نیز می‌گویند.

ایزوگام پشت بام راهی برای عایق‌بندی این بخش و ممانعت از نفوذ آب جمع شده بر روی آن به داخل ساختمان است. اما شیب‌بندی صحیح پشت بام یکی از راه‌هایی است که سبب می‌شود، آب باران یا حتی برف به سرعت از پشت بام به سمت زمین هدایت شود. این امر سبب عمر بیشتر ایزوگام پشت بام نیز خواهد شد.

اهمیت سیب بندی پشت بام قبل از نصب ایزوگامالبته شیب‌بندی تنها مختص پشت بام نیست. بلکه از این موضوع در آشپزخانه‌ها، سرویس‌های آب ریز و … نیز استفاده می‌شود. شیب سازی از اصول خاصی برخودار است.

درصد شیب باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند آب را به سادگی هدایت کند. از همین رو این امر در عایق‌بندی ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه این مطلب  با نکاتی از قبیل درصد شیب، روش‌های شیب‌سازی، مصالح شیب سازی و نحوه اجرای شیب بندی پشت بام صحبت خواهیم کرد.

درصد شیب چیست و چه اهمیتی در ایزوگام پشت بام دارد؟

برای شیب بندی پشت بام قبل از ایزوگام باید درصد شیب مشخص باشد. درصد شیب باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کشش آب و آشغالات و فضولات سریع و بدون مانع انجام شود. درصد شیب برای کشش فضولات حدود 5 درصد است. این درصد برای کشش آب کمتر و حدود 1 الی 3 درصد است. اگر این درصدها به‌درستی در نظر گرفته شود و شیب‌بندی به شکلی استاندارد انجام شود، انواع گرفتگی ناودان‌ها توسط فضولات و … ایجاد نخواهد شد.

روش‌های شیب سازی کدام است؟

شیب سازی معمولاً باتوجه به محلی که قصد شیب بندی آن را دارید با روش‌های مختلفی انجام خواهد شد. این روش‌ها شامل تصطیح خاک، بلوک گذاری، شیب دادن، خاک‌ریزی و نخاله‌ریزی هستند.

1- تسطیح خاک

تسطیح خاک به معنی شیب‌سازی برای زمین‌هایی است که خود دارای شیب ملایم هستند. پس از شیب سازی مراحل بعدی نظیر، زیرسازی، روسازی و … انجام می‌شود.

2- بلوک گذاری

این نوع شیب بندی در خیابان کشی و پیاده رو سازی مورداستفاده قرار می‎‌گیرد و در شیب‌بندی پشت بام قبل از ایزوگام کاربردی ندارد. در این روش شیب لازم در سطحی هموار با استفاده از زیرسازی بلوک در سطحی معلوم و با استفاده از ابزاری مانند، دستگاه ترازیاب یا شلنگ تراز و شمشه تراز انجام می‌شود.

پس از آن نیز بلوک‌ها با استفاده از ملات ماسه و سیمان در مسیری که ریسمان کشی شده است نصب می‌شوند. پس از آن دو طرف بلوک‌هایی که نصب کرده‌اند را با شفته‌ریزی بتونی مهار می‌کنند. پس از آن مسیر برای مراحل زیرسازی، روسازی و … آماده است.

3- خاکریزی

خاکریزی یکی از روش‌های شیب بندی پشت بام قبل از ایزوگام است. در این حالت خاکریزی با ارتفاع 25 سانتی‌متر انجام می‌شود. سپس خاک را نمدار می‌کنند. این امر به این علت است که خاک قبل از سیمان کاری نشت خود را بکند.

پس از آن با دستگاه‌هایی مانند غلتک، آنقدر خاک را می‌کوبند که کاملاً سفت شود و تراکم آن از بین برود. اگر عدد تراکم کمتر از 100 درصد شود یعنی کار به‌قدری درست انجام شده است که خاکی که به‌صورت دستی ریخته شده از خاک اصلی زیرین آن نیز فشرده‌تر است. هرچقدر این خاک تراکم کمتری داشته باشد مقاومت آن نیز بیشتر خواهد بود.

نکته: اگر ارتفاع خاک بیشتر از 25 سانتی متر باشد، برای ایجاد پیوند بین لایه زیرین و رویین از غلتک آجدار استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که پس از ایزوگام کردن سطح، سطح کار ترک نخورد.

4- نخاله‌ریزی

نخاله ریزی یکی دیگر از روش‌های معمولی است که برای شیب بندی پشت بام قبل از ایزوگام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع شیب بندی برای حیاط سازی نیز بسیار مرسوم است.

در این روش از مصالحی مثل خرده آجر، خرده بلوک‌های سیمانی یا سفالین، استفاده می‌شود. حجم شیب‌بندی با استفاده از این مصالح به وجود می‌آید و به این کار کروم بندی می‌گویند. حفره‌های سطوح را نیز با خرده‌های ضایعات مصالح مسطح می‌کنند.

نحوه اجرای شیب بندی پشت بام

حرکت شیب باید به سمت سوراخ ناودانی باشد. این سوراخ می‌تواند در دو قسمت از پشت بام قرار بگیرد. وسط پشت بام یا قسمت‌های میانی و کناری.

برای شیب‌بندی بام باید کروم بندی سقف انجام شود. کروم بندی در حقیقت به اجرای نوارهای باریکی به ضخامت حدودی 10 سانتی متر و ارتفاع متغیر گفته می‌شود. این نوارها در دورترین نقاط بام تا ناودان‌ها با استفاده از ملات ساخته می‌شوند. با استفاده از این روش کف بام به بخش‌های کوچکتری تقسیم می‌شود.

برای انجام این کار ابتدا دورترین نقاط نسبت به ناودان را انتخاب و آن را ریسمان کشی می‌کنند. این ریسمان به کمک آجر با ملات ماسه سیمان به تراز ارتفاعی مناسب می‌رسد.

سپس چند نقطه را به دلخواه در فاصله بین دورترین نقطه و ناودان انتخاب می‌کنند و با ملات ماسه سیمان پر می‌کنند. به‌نحوی که ریسمان موازی ملات‌ها باشد.

پس از آن بین این ملات‌ها را پر می‌کنند تا یک کروم با ارتفاع متغیر به دست آید. به‌عبارتی هرچه از گوشه پشت بام به سمت ناودان حرکت کنیم از ارتفاع ملات کم می‌شود.

پس از اجرای کروم بندی برای تمام نقاط دور، فضای خالی بین کروم‌ها با مصالح سبکی مثل پوکه معدنی یا بتن سبک پر می‌شود. این کار با استفاده از شمشه انجام می‌شود.

به این صورت که شمشه را روی دو کروم که قرار است، بین آن‌ها پر شود قرار می‌دهند. با حرکت دادن شمشه ضخامت مصالح را کنترل می‌کنند. این مراحل، مراحل شیب بندی پشت بام قبل از نصب ایزوگام بود. پس از انجام این امور، کار قیرگونی یا اجرای ایزوگام پشت بام انجام خواهد شد.

نتیجه گیری:

شیب بندی پشت بام قبل از ایزوگام کردن آن سبب می‌شود که آب و فضولات راحت‌تر به سمت ناودانی‌ها هدایت شود. این امر نه‌تنها سبب حرکت سریع‌تر برف و باران به سمت پایین می‌شود، بلکه باعث می‌شود تا عمر و ماندگاری ایزوگام پشت بام نیز افزایش یابد.

کار شیب بندی اغلب در زمان ساخت ساختمان انجام می‌شود. البته می‌توان انجام این امر را نیز به تیم اجرای ایزوگام سپرد. مرکز پخش و نصب ایزوگام سایوند، یکی از مراکز قدیمی در زمینه اجرای ایزوگام در کرج و شیب بندی پشت بام در این منطقه است.

این مرکز علاوه‌بر نصب، پخش ایزوگام در استان البرز را نیز برعهده دارد. از همین رو اگر نصب ایزوگام توسط تیم سایوند انجام شود، علاوه‌بر کیفیت مناسب و استفاده از تجربه کارشناسان این مرکز، می‌توانید این عایق رطوبتی را با قیمت بسیار مناسب نیز نصب نمایید.

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
نصاب ایزوگام در کرج – اجرای ایزوگام در کرج
نوشتهٔ پیشین
ایزوگام البرز – نمایندگی ایزوگام البرز و شرق در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید