آسفالت چیست ؟

خیابان ها، کوچه ها، جاده ها و به طور کلی راه ها شریان شهر ها و روستا ها هستند. ما به کمک راه ها شهرها را به هم متصل می کنیم تا بتوانیم به راحتی و در نهایت امنیت و اطمینان سفر کنیم واز شهری به شهر دیگر برویم از کشوری به کشور دیگر برویم راه ها همچنین راهنما هستند و می توانند ما را به مقصد نهایی که مد نظر ماست راهنمایی کنند . از ابتدا که انسان ها راه و رسم زندگی را شناخت به راه ها روی آوردند تا مسیر بازگشت به خانه را گم نکنند در ابتدا راه ها خاکی بودند اما بعد که تکنولوژی وارد شد و ماشین ها تولید شدند شکل راه ها نیز تغییر کرد و برای راحتی حال سرنشینان و جلوگیری از آسیب رسیدن به ماشین ها برای راه ها از آسفالت استفاده کردند .

آسفالتما درا ین مقاله سعی داریم تا شما را با انواع آسفالت ، اجزای سازنده ی آسفالت و هر آن چیزی که نیاز است درباره ی آسفالت بدانید را به شما بیاموزیم . لطفا ما را تا پایان این مقاله همراهی نمایید .

آسفالت چیست ؟

آسفالت مخلوط قیر و سنگ ریزه و مواد پالایشگاهی است که سرتاسر خیابان ها را می پوشاند تا رفت آمد و تردد را برای انسان ها راحت کند . این مخلوط که در چند مرحله بر روی جاده ها کشیده می شود نقش بسزایی در کاهش تصادفات رانندگی دارد زیرا در جاده هایی خاکی چون دارای پستی وبلندی های زیادی هستند باعث از دست دادن کنترل راننده و به وجود امدن تصادف می شود .

انواع آسفالت

آسفالت ها با توجه به کاربردی که دارند و با توجه به استفاده ای که از آن ها می شوند به سه دسته ی آسفالت گرم ، آسفالت سرد و آسفالت حفاظتی تقسیم می شوند .

آسفالت گرم

یکی از معروفترین آسفالت ها آسفالت گرم است . در این نوع آسفالت قیر و مصالح ساختمانی در حالی که گرم هستند با هم مخلوط می شوند و در همان حرارت ودر همان حالت بر روی زمین کشیده می شوند . در این نوع آسفالت مصالح سنگی بیش تر از 90 درصد مخلوط آسفالت را تشکیل می دهد .

انواع آسفالت گرم

آسفالت گرم با توجه به نوع کاربردی که از آن استفاده می شود به چند نوع تقسیم می شود که می توان به آسفات ، اساس قیری ، ماسه ، آسفالت متخلخل و آسفالت رویه ( توپکا ) اشاره کرد . موارد استفاده از آسفالت گرم بیشتر برای خیابان ها می‌باشد .

آسفالت حفاظتی

آسفالت های حفاظتی همان طور که از نامشان پیداست برای حفاظت استفاده می شود . از این نوع آسفالت برای رویه سازی سطح راه های شنی یا آسفالتی استفاده می شود . ضخامت این رویه سازی حدکثر 255 میلی متر است و عملکرد سازه ای ندارد که جزء آسفالت راه باشد بلکه همان جزء رویه ی محافظتی محسوب می شود . در این نوع از آسفالت ها از قیر های محلول یا قیر آبه ها استفاده می شود . آسفالت های حفاظتی برای غیر قابل نفوذ کردن راه ها ، جلوگیری از بلند شدن گرد و غبار از سطح جاده ها ، افزایش تاب سایشی راه ها و همچنین بهسازی رویه های آسفالتی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرد . استفاده از این نوع رویه سازی بدلیل راحتی در اجرا و همچنین نیاز کم به ماشین آلات و تجهیزات آسفالتی در مقایسه با آسفالت گرم بسیار به صرفه تر است .

انواع آسفالت محافظتی

آسفالت های حفاظتی با توجه به استفاده ای که از آن می کنیم به چند دسته تقسیم می شوند . سطحی یک لایه یا سطحی چند لایه ، سیلکت ها یا اندود های آب بند و غبار نشانی و روغن پاشی راه ها (برای جلوگیری از گرد و غبار و ثابت نگه داشتن راه های خاکی ) . با استفاده از هریک از این نوع آسفالت می توانیم عمر آسفالت ها را افزایش داده و از فرسایش زود هنگام آسفالت جلو گیری کنیم.

 آسفالت سرد

نوعی دیگر از آسفالت است که با مخلوط کردن مصالح سنگی با قیر محلول و امولسیون بدست می آید این اختلاط قیر و مصالح در درجه حرارت محیط انجام می شود و مانند آسفالت گرم نیاز به دمای بالا ندارد . همان در دمای محیط تهیه و در همان دما پخش می شود . سنگدانه ها در زمان اختلاط با قیرآبه می توانند مرطوب باشند ولی در برابر قیر های محلول باید خشک شده باشند آسفالت های سرد را می توان حمل کرد و مدت زیادی در انبار نگهداری کرد و بعدا مجددا از آن استفاده کرد . از آسفالت سرد می توان در کلیه رویه سازی ها استفاده کرد به شرط آنکه تمامی استاندار های ترافیک در محل رعایت شده باشد . از آسفالت سرد در قشر های رویه ، آستر و اساس قیری برای ترافیک سبک و متوسط استفاده می شود و از قشر اساس قیری می توان برای ترافیک سنگین و خیلی سنگین استفاده کرد .

انواع آسفالت سرد

آسفالت سرد را بر اساس روش تهیه و اجرای آن می‌توان به چند دسته تقسیم کرد .

دسته ی اول سرد کارخانه ای که در کارخانه ها تهیه و تولید می شود و سپس به محل مورد نظر فرستاده می شود و مورد استفاده قرار می گیرد .

دسته ی دوم سرد مخلوط در محل  این نوع از آسفالت به دو روش تهیه می شود  روش اول دراین روش سنگدانه ها روی راه پاشیده شده اند سپس روی آن قیر پاشیده می شود و عمل اختلاط با وسایل مخصوص انجام می شود . روش دوم در این روش مخلوط مورد نظر و قاطی شدن قیر در کارگاه های ثابت ساخت و تهیه می شود و سپس به محل مورد نظر فرستاده شده و مورد استفاده قرار می گیرد .

تعیین قیمت آسفالت

قیمت آسفالت با توجه به متراژ و نوع استفاده ای که از آن می شود متفاوت است . هرچه ضخامت آن بیشتر باشد قیمت آن بیشتر است این قیمت با توجه به این که در آن از مواد نفتی استفاده می شود با افزایش قیمت نفت قیمت آن نیز افزایش می یابد .

پایان

در این مقاله شما را با آسفالت و انواع آن و جنس آن آشنا کردیم . آنها نقش مهمی در محوطه سازی شهری و زیبا سازی شهری دارند مسلما شهری با کفپوش سالم و یکدست از شهری با آسفالت های بریده بریده زیباتر است همچنین راه ها امن تر است . لازم  به ذکر است که آنها باید هر چند سال تعویض و ترمیم گردد تا از حوادث بعدی جلوگیری کند . امیدوارم از این مقاله استفاده ی کافی را برده باشید . از اینکه تا آخر مقاله همراه ما بودید کمال تشکر را داریم .

جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

برچسب ها
نوشتهٔ بعدی
درباره ایزوگام بیشتر بدانید
نوشتهٔ پیشین
قیرگونی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button
× به ما در واتساپ پیام دهید